Volkswagen Golf R

Prijzige pk's

Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf RVolkswagen Golf R
AutoWeek 17 2017
AutoWeek 17 2017

Je leest het in AutoWeek 17 2017

Als sinds de beginjaren van de Volkswagen Golf, bestaat er een soort über-Golf. Dat begon in 1976 met de GTI, daarna kwam de GTI 16V, later de VR6 en in 2002 de R32. De R is gebleven, de VR6 sneuvelde. Qua prestaties is er echter geen reden tot treurnis: de jongste Golf R heeft een 2,0-liter TSI met 310 pk en is er nu ook met zeventraps DSG.

Goed geregeld van Volkwagen: we kunnen de R testen op een klein circuit. Bovendien staan de testauto's op Michelins Pilot Sport Cup 2, zijn ze voorzien van de optionele einddemper van Akrapovic en zitten er performance brakes onder. Dat wordt dus veel grip, veel herrie en hard remmen! En grip heeft de Golf R, wat hij in dit geval natuurlijk deels dankt aan die geweldige banden. Over rolweerstand en slijtage hebben we het dan niet, want dat was van ondergeschikt belang bij het ontwikkelen van dit rubber.

Hoe dan ook, VW maakt de R nóg beter. De snelste Golf lijkt van nature al niet zo snel onderstuurd en dankzij de vierwielaandrijving kun je in de bocht al weer vrij vlot op het gas. Vermogen genoeg, hoewel deze motor daar meer toeren voor nodig heeft dan je verwacht. Wij rijden trouwens met de handgeschakelde versie en komen al vrij snel tot de conclusie dat de versie met DSG echt de betere optie is. Niet alleen omdat je dan 400 Nm in plaats van 380 hebt en in 4,6 seconden in plaats van 5,1 naar 100 km/h sprint, maar meer nog omdat de zesbak en de koppeling niet uitblinken in bedieningsgemak. Misschien komt het ook wel doordat deze auto's dag in dag uit worden gegeseld, maar we merkten dat de koppeling soms onderin even bleef plakken en heel rap van twee naar drie schakelen lukte ook niet altijd. En dat blijkt nu juist een belangrijke gangwissel op dit circuitje met al zijn korte rechte stukken en vele bochten.

Niet genadeloos hard
En dan die remmen. Fenomenaal. We zijn benieuwd wat de stopafstand vanaf 100 km/h is, maar we schatten dat die op droog wegdek zeker richting dertig meter gaat. Daarnaast is het uithoudingsvermogen van de vier schijven erg goed. Keer op keer stoken we ze flink heet en bij elke bocht is de vertraging uitmuntend, waar- bij wederom de grip van de banden een belangrijke rol speelt. Een ander belangrijk ingrediënt voor sportief rijplezier is de besturing. Op dat onderdeel is de Golf minder sensationeel dan bijvoorbeeld de laatste Renault Mégane RS of de nieuwe Ford Focus RS. Zeker, de Golf R stuurt direct en precies, maar het is niet zo dat de adrenaline door je bloedbanen jaagt.

Daarbij is ook het onderstel niet genadeloos hard. Volkswagen weet heel goed wat de Golf-rijder wil, namelijk een compromis tussen heel snel en toch nog enigszins comfortabel kunnen rijden. Misschien dat hij daarom ook niet tricky is, want je moet echt heel veel moeite doen om een beetje beweging in de achterkant te krijgen. Waar je bij sommige auto's van dit soort na het gas liften wordt getrakteerd op een iets uitbrekende achterpartij, blijft de Golf R onverstoorbaar in zijn spoor, waar wederom de kleverige Michelins hun werk doen. Misschien is het wel het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee de R zich snoei hard laat rijden, dat het meest indrukwekkend is aan deze auto. Wie het liever allemaal een tikje heftiger wil, kan beter naar de Focus RS of de nieuwe Civic Type R uitkijken.

Top van 270 km/h
Waarin de Golf R vooral uitblinkt, is het feit dat hij ondanks zijn sportieve genen een echte Golf is en dus ook heel goed inzetbaar voor dagelijks gebruik, zonder dat je gek wordt van de herrie of een knetterhard onderstel. Volkswagen heeft een goed compromis gevonden. Nieuw op de optielijst is een titanium einddemper van Akrapovic, een bekende fabrikant van sportuitlaten. Verwacht echter geen luid brullende Golf, het geluid blijft nog steeds redelijk binnen de perken. Het maakt de R een kleine zeven kilo lichter, wat circa € 3.500 kost. En trek je nog eens € 2.681 uit de knip, dan komt daar ook nog het 'performance'-pakket bij. Dat bestaat uit extra getint glas voor de achterste zijruiten en achterruit, 19-inchwielen van R GmbH en een gemodificeerde achterspoiler die voor 20 kg extra downforce zorgt. Bovendien gaat de snelheidsbegrenzer eraf, waardoor de hatchback een top van 267 km/h haalt en de Variant zelfs 270 km/h. Vink nog een paar opties aan en je hebt zomaar een rappe C-segment station van ruim 70 mille voor de deur staan. Maar ook zonder toeters en bellen is de R geen koopje. De BMW 140i en de Ford Focus RS komen voor dit geld ook in beeld. Moet het toch een snelle Golf zijn, dan hebben we een betere tip voor je: de Golf GTI Performance. Lees op 26 mei onze eerste rij-indrukken.

Video

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.