Volkswagen Fox 1.4 (2006)
Wulpse heupen
Bij Brazilië denk je aan losse heupen, sambaballen en fraaie carnavalsuitdossing.
Des te opmerkelijker dat de Braziliaanse Volkswagen Fox helemaal niet uitbundig is. Toch zagen zelfs de hoogste bazen in Wolfsburg wel iets in die serieus ogende, hoge en compacte auto en dus halen ze 'm naar Europa.
Om een auto betaalbaar te houden moet je hem niet al te riant aankleden en simpel
houden. Desondanks biedt Volkswagen de Fox-koper keus uit drie krachtbronnen. Voor benzinerijders zijn er een 1,2-liter driepitter en een 1,4-liter viercilinder; voor de veelrijders is er zelfs een driepits 1,4-liter TDI. Onze Fox is voorzien van de 75 pk sterke 1,4-liter benzinemotor met twee kleppen per cilinder.
Hij levert zijn maximumtrekkracht van 124 Nm bij 2.750 tpm. De Fox sprint in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De Braziliaan is ook vrij rumoerig en het verbruik ligt op 1 op 12,6. Inderdaad, zuinig is anders.
Zeer volwassen
Vooral de achterkant van de Fox geeft kuilen ruw door aan zijn inzittenden. Ga je een bocht te hard in, dan kun je het gas liften, maar dan reageert de Fox wat heftig met de heupen – als een sambadanseres – en merk je dat 'ie een hoge koets heeft. Alle waar is naar z'n geld, al voelt de Fox voor een auto in de 10.000-euroklasse zeer volwassen aan.
Sturen en schakelen doet de Fox licht en met weinig gevoel. De besturing is redelijk direct en doordat het stuurwiel lekker dik is en je de stuurkolom kunt verstellen, biedt de Fox een prettige zitpositie. Dat je het stuur zowel axiaal als in hoogte kunt verstellen, is opmerkelijk in deze klasse. Wel geeft het Braziliaantje je het gevoel op de bok te zitten – al is de bestuurdersstoel in hoogte iets aan te passen.
De Fox geeft je absoluut niet het idee met een kleine auto op pad te zijn. Natuurlijk zorgt de hoge carrosserie voor een goed ruimtegevoel. Als het op bergruimte
aankomt, verrast de Fox helemaal.
Bakjes, vakjes, de Fox heeft er zat. Het is een waar bekerparadijs met in de portiervakken grote ronde uitsparingen voor flessen. Zelfs midden op de achterbank
kun je bekers kwijt; daardoor is de Fox overigens wel een vierzitter.
Door zijn surplus aan vakken en de hoge carrosserie kun je redelijk veel vervoeren. De achterbank is niet standaard in delen neerklapbaar, maar kan wel in z'n geheel naar voren geklapt worden.
Saai interieur
Het dashboard heeft weinig Braziliaanse frivoliteit. In dit instappertje was wat meer speelsheid op z'n plek geweest. Qua lay-out is het allemaal glashelder. De brede middenconsole biedt ruimte aan drie schakelaars, de radio en een rij loze schakelaars. Slechts twee van de vijf plekken voor knoppen zijn opgevuld met een knop: mistachterlicht en alarmlichten.
Boven aan de middenconsole heeft de Fox een vak waar je mobieltje in past.
In bochten schuift het er niet uit. Het dashboardkastje sluit niet zo fraai en de gebruikte kunststoffen zijn hard en ogen goedkoop. De armsteun waarop je linkerelleboog bij de handen in de tien-voor-tweestand aan het stuur op leunt, voelt na tien minuten al keihard aan. Erg simpel zijn ook de enorme satellieten voor de buitenspiegelverstelling, evenals de grote draaislingers van de zijruiten. Je krijgt geen elektrisch bedienbare ruiten cadeau.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Fox 1.4 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 124 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.828 mm / 1.660 mm / 1.544 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 987 kg |
Laadvermogen | 533 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 8,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,2 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Toyota Yaris (2006) - Volkswagen Fox (2006) - Occasion Test
Volkswagen Fox 1.2 - 2007 – 301.046 km - Klokje Rond
Volkswagen Fox 1.2 (2009)
Test: Chevrolet Matiz - Daihatsu Cuore - Renault Twingo - Citroën C1 - Smart Fortwo - Volkswagen Fox
Volkswagen Fox 1.2 Trendline (2005)
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.