Volkswagen Fox 1.2 (2009)

Oude vos

Volkswagen Fox 1.2
Al weer enkele jaren laat Volkswagen vanuit Brazilië de Fox overkomen om de liefhebbers van auto's in het onderste prijssegment te plezieren. De concurrentie is echter moordend en het ontwerp van de auto raakt zo langzamerhand wat gedateerd.

De in Brazilië gebouwde Fox raakt op leeftijd als je hem vergelijkt met zijn directe concurrenten. Nu is Volkswagen al nooit zo modieus qua vormgeving, dus vanuit die optiek past de Fox wel binnen het programma. Praktisch is hij wel, met z'n ruime

interieur en redelijk grote kofferruimte. De basis-Fox is echter zo kaal als een kip in de etalage van de poelier. Zelfs voor stuurbekrachtiging moet je bijbetalen. Dat is niet meer van deze tijd. Werk aan de winkel dus in Wolfsburg, want een opvolger is meer dan welkom. Daar wordt hard aan gewerkt en het schijnt zelfs zo te zijn dat de volgende VW Fox in Europa zal worden geproduceerd. Importeren vanuit Brazilië wordt namelijk te duur.

Hoog op de poten

Ooit werd de kleine VW ontwikkeld voor de Braziliaanse markt, als voordelig maar volwaardig vervoermiddel voor vier volwassenen. En met de slechte wegen in dat Zuid-Amerikaanse land is het zaak om hem hoog op de poten te zetten. Jammer dat Volkswagen de ophanging niet heeft aangepast voor de Europese markt. Die veren mogen wel een centimeter of drie korter!

In het vooronder van de Fox ligt een driecilindermotor met slechts 55 pk. Toch heeft hij genoeg koppel om bij lage toerentallen vlot op te pakken, wat ook blijkt uit de acceleratiecijfers. Daarnaast is het een heel soepel draaiend motortje. Je hoort amper dat het een driecilinder is. Boven de 4.000 toeren zakt hij echter volledig weg, vandaar ook die matige acceleratie naar 100 km/h. Ondanks het flinke toerental bij 120 km/h is hij redelijk stil. Best een mooi stukje techniek, deze Duitse driepitter.

Schakelen doet de Fox licht en gemakkelijk. De Fox rijdt zoals hij eruitziet. Lekker gewoon. Hij blinkt nergens in uit, maar doet heel keurig wat zijn bestuurder van hem verwacht. De besturing en het veergedrag zullen een grote doelgroep tevreden stellen en de gemiddelde koper in dit segment kan hier goed mee uit de voeten.

Vanbinnen is de Fox ronduit saai en  puur pragmatisch. Bovendien ogen de gebruikte  kunststoffen niet 'des Volkswagens'.

Lekker praktisch is hij wel, met heel veel plaatsen om spullen weg te leggen of op te  bergen en veel ruimte. Met z'n tegen meerprijs leverbare verschuifbare achterbank maakt de Fox het zijn eigenaar mogelijk om met vier volwassenen op pad te gaan. Dat kom je in dit segment niet vaak tegen. Daarnaast biedt de Fox relatief veel laadruimte en een fijne zitpositie, waarbij we aantekenen dat ook stuurverstelling tegen meerprijs wordt geleverd.

Minder compleet

De Fox lijkt, als je de vanafprijs erbij pakt, concurrerend geprijsd te zijn voor een auto in dit segment, maar dat is slechts schijn. Hij is namelijk minder compleet dan veel van zijn directe concurrenten. Volkswagen zou er goed aan doen om de opvolger van de Fox een stuk completer en leuker te maken, want met dit aanbod red je het tegenwoordig niet meer. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers van de afgelopen jaren, want die lopen sterk terug. De opvolger van de Fox wacht dus een schone taak.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Fox 1.2
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 4.750 tpm
Maximaal koppel 106 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.828 mm / 1.660 mm / 1.544 mm
Wielbasis 2.465 mm
Massa leeg 973 kg
Laadvermogen 507 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 148 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,2 s (fabrieksopgave: 17,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 9,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,0 s / 21,5 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 144 g/km

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.