Volkswagen Fox 1.2 - 2007 – 301.046 km - Klokje Rond
Braziliaanse onbekende
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een student met een auto: toe maar. Romke Panstra, krijgt het voor elkaar en kocht twee jaar geleden een Volkswagen Fox, een auto waar hij kort daarvoor voor het eerst hoorde. Wat zijn de kwaliteiten van deze in Brazilië gebouwde VW als de kilometerstand gaat oplopen?
Een student die een auto zoekt, kijkt natuurlijk in de lagere prijsklasse. “Ik was op zoek naar een auto op lpg. Voor een diesel is de wegenbelasting me te hoog. Ik zocht naar Lupo’s en Polo’s en ineens kwam daarbij ook de Fox naar voren. Van dat model had ik nog nooit gehoord, maar hij was vijf jaar jonger dan gelijk geprijsde Polo’s en Lupo’s, dus dat vond ik wel interessant”, aldus Romke. Dat de auto al 260.000 kilometer op de teller had staan, vond hij geen probleem. “In 2015 is hij uit Duitsland geïmporteerd. Daar is hij heel goed onderhouden. Na de import houdt de onderhoudshistorie op, dus van de laatste 60.000 kilometer weet ik niets.”
Romke woont in Britsum, onder de rook van Leeuwarden. Voor zijn stage rijdt hij naar Heerenveen. “In zes maanden tijd komt er dus 8.000 kilometer bij”, stelt hij vast. In de tijd dat hij hem heeft, waren een nieuwe accu en nieuwe remschijven aan de voorzijde voldoende om de Fox fris te houden. “Die remschijven heb ik er samen met mijn vader op gezet. Verder heb ik een vriend die studeert voor automonteur, dus daar kan ik ook terecht als er iets nodig is.”
Als Joep terugkomt van zijn proefrit, is hij optimistisch. “Op mijn lijstje staat eigenlijk maar heel weinig. Het belangrijkste is dat er een aandrijfas versleten is. Bij flink acceleren voel je hem trillen in het stuur.” Romke ziet de bui al hangen, maar Joep stelt hem gerust. “Dat is heus niet zo’n grote klus als het lijkt. Zo’n as is gemakkelijk te vervangen. Ook als je niets onderneemt, kun je er nog lang mee doorrijden, hoor. Op een gegeven moment breekt zo’n as echter af, maar dat heb ik in mijn carrière nog maar één keer meegemaakt.”
KORT ONDERZOEK
Na het openen van de motorkap hoort Joep meteen een sissend bijgeluid. “Dat hoort niet.” Nadat hij kort op onderzoek is geweest, heeft Joep in de gaten dat er een lager in de spanrol van de multiriem versleten is. “Dat verdient wel de aandacht, want als die ermee stopt, sta je stil”, waarschuwt hij. Romke knoopt het in zijn oren. Dat gaat bovenaan zijn to-dolijst. “Ook dat is geen grote ingreep”, zegt Joep. “Je moet er echter wel heel binnenkort werk van maken.”
Als we de auto optillen, werpen we eerst door de grille heen een blik op de radiator. Die heeft flinke schade. “Toen ik de auto kocht, had die een fors gat in de bumper. Bij die aanrijding is ook de radiateur behoorlijk beschadigd, maar net niet zodanig dat hij lek is gegaan”, vertelt Romke. Inmiddels heeft hij een nieuwe bumper gevonden. “Het was nog een hele toer om er eentje te vinden in de goede kleur.”
Als we de auto verder optillen, wacht ons een bijzonder tafereel. “Dat had ik niet verwacht”, zegt Joep. “Bij de motor is geen enkel spoor van zweterij of lekkage. Dat zien we normaal gesproken alleen bij Japanse auto’s”, aldus de keurmeester. En dat terwijl de driepitter toch wel wat olie verbruikt: één liter op 4.000 kilometer lust hij wel. Verder komen we rechtsachter een schokdemper tegen die lekt. “Ook dat is geen schande voor een auto met zo’n kilometerstand. Je moet eens kijken hoe de rijkwaliteiten verbeteren als je achter beide dempers vervangt.”
Bij nadere inspectie van de onderzijde wordt Joep toch wel een beetje kritisch. “Her en der zit al wat roest. Dat duurt nog wel een jaar of vijf voordat die plekken een serieus probleem worden, maar dit is wel iets waaraan je merkt dat deze auto niet is gebouwd volgens de Duitse standaarden. We moeten niet vergeten dat deze auto pas elf jaar oud is.”
Daarentegen heeft hij lovende woorden voor de banden. “Vooraan zijn die nog splinternieuw en bovendien van een A-merk”, zegt Joep. “Het prijsverschil tussen deze Conti’s en een B-merk was maar vijftien euro, dus die keuze was snel gemaakt”, geeft Romke aan. Op de achteras van de Fox zitten banden van Hifly, een merk dat Joep iets minder bevalt. Romke zou ze graag vervangen, maar er zit nog voldoende profiel op. “Je kunt er veel van zeggen”, vindt Romke, “maar ze slijten maar heel langzaam.” Joep lacht: “Als je gauw van die banden af wil, kan ik je wel wat trucjes met de handrem leren, hoor ...”
FLINKE KLUS
Tot slot wil Romke nog van Joep weten of hij aandacht besteden moet aan de distributieketting, die in principe onderhoudsvrij is. Joep: “Met deze auto betreed je onbekend gebied. Er zullen maar weinig Foxen met deze driecilinder zijn die drie ton hebben gereden. Er is dus onbekend bij welke kilometerstand er problemen kunnen komen. Een opgerekte ketting verraadt zich door een ratelend geluid vlak na de start. Dat heeft deze nog niet, anders was me dat wel opgevallen. Verder is het vervangen van de ketting een flinke klus, die de dagwaarde van je auto overstijgt. Ik zou er dus niets aan doen als ik jou was.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Met een nieuwe spanrol is het risico op pech geminimaliseerd. Als dan op den duur de lekkende schokdemper en het flexibele deel van de uitlaat worden vervangen, is de Fox weer helemaal in orde. Toch valt de kwaliteit van de auto me wel tegen, want voor een auto van deze leeftijd en kilometerstand is hij al flink roestig.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.