Volkswagen Fox
Voordeel-Fox
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
VW had dringend behoefte aan een scherp geprijsd model aan de basis van het programma. Daarom komt de Braziliaanse Fox nu naar Europa. Met een prijs van 9.995 euro valt de basisuitvoering precies in de categorie 'voordeelaanbiedingen'.
In West-Europa heeft het de laatste jaren met de economie niet meegezeten. Dus werd er op de kleintjes gelet. Niet in de laatste plaats In Duitsland. Ook de autoverkopen hadden er onder te lijden. Automobilisten reden nog maar eens jaartje langer door met hun wagen en als ze toch aan iets nieuws toe waren, werd er scherper naar de prijs gekeken. Aan de onderkant van het modellenaanbod had dat, bijvoorbeeld voor de VW-dealers, een vervelend gevolg. Kopers die anders misschien voor een Polo of een Lupo hadden gekozen, weken uit naar merken die voordeligere aanbiedingen in de showroom hadden staan. Geen wonder dat de Volkswagen-dealers om een model vroegen waarmee ze hun klanten zouden kunnen vasthouden of terugwinnen. Die auto is er nu en hij heet Fox. Nou moeten we niet denken dat VW even snel een nieuw modelletje uit de grond gestampt heeft. De Fox was er al. Hij werd bij de Braziliaanse vestiging van Volkswagen gebouw. Eigenlijk was hij niet bedoeld voor de Europese markt, maar nu komt hij toch – als prijsvechter – naar ons continent. Nee, VW gaat hem niet in Europa bouwen. De productiecapaciteit in Zuid-Amerika kon best worden uitgebreid. Bovendien is produceren in Brazilië goedkoper. En het is natuurlijk van het grootste belang om de Fox tegen een scherpe – concurrerende – prijs in de markt te kunnen zetten. De wagens die de Atlantische Oceaan over worden gestuurd, hebben Europese motoren om aan de milieueisen die hier gelden te kunnen voldoen. Het zijn drie krachtbronnen die we ook in de Lupo en de Polo tegenkomen. De minst krachtige daarvan – een 1,2 liter driecilinder met een vermogen van 55 pk – vinden we in de Fox die met een prijs van E 9.995, net onder de magische 10.000 euro-grens blijft. Op datzelfde prijsniveau komen we auto's tegen als de Chevrolet Kalos 1.2 Pure; de Fiat Panda 1.2 Dynamic; de Ford Ka Winter Edition; de Kia Picanto 1.0 LXE; de Kia Rio1.3 RS Visto; de Opel Agila 1.0-12V Flexx en de Suzuki Wagon R+ 1.0 GA.
Verrassend ruim
Als we in de Fox stappen, is het eerste wat ons opvalt, de hoeveelheid ruimte die bestuurder en bijrijder tot hun beschikking hebben. De Fox heeft dan wel een bescheiden prijs, maar geen bescheiden formaat. Niet dat hij lang is; van voor- tot achterbumper meet hij 3,83 m. Met 1,66 m in de breedte is hij ook niet smal. Relatief hoog is hij wel. Het dak reikt tot 1,54 m boven straatniveau. Je zou kunnen zeggen dat er een scheutje MPV in het ontwerp van de Fox is gegaan, want je zit in de VW uit Brazilië ook hoger dan in de gemiddelde 'gewone' personenauto. Dat kan gemakkelijk omdat er nog genoeg centimeters tussen zitting en autohemel overblijven om ook langere mensen genoeg ruimte te geven. Nu we het toch over interieurruimte hebben, moeten we meteen even achterin kijken. Ook daar hebben volwassenen ruim voldoende plaats. Het verhaal wil dat de ontwerper van de Fox een paar uit de kluiten gewassen zonen had en hij de auto zo heeft ontworpen dat z'n hele gezin er goed in kon zitten. Doordat de compacte VW vrij hoog is, kunnen achterpassagiers van de driedeurs Fox ook makkelijk in- en uitstappen. En de bagageruimte? Die meet met de achterbank in z'n gewone stand 260 liter, wat voor een compact model heel niet kwaad is, en kan worden uitgebreid tot 1.016 liter. Maar weer even terug naar voren. Door het vierspaaks stuur heen ziet de chauffeur een instrumentenpaneel met in het midden de snelheidsmeter. Links en rechts daarvan de toerenteller en de meter voor de brandstofvoorraad. Op een digitaal schermpje zijn de tijd; de stand van de kilometerteller en de dagteller af te lezen. Boven op het dashboard; veel aflegruimte. Je kunt ook spullen kwijt in een handschoenenkastje; in flinke portiervakken en in vakken onder de bestuurdersstoel en de achterbank. De portieren zijn ook nog voorzien van flessenhouders en vóór de versnellingspook komen we twee bekerhouders tegen. Er is ook nog een kleine aflegruimte, pal onder de ventilatieroosters, boven aan de middenconsole. Zo op het oog is de kunststof in het interieur niet van topkwaliteit, maar pas als je er aan voelt, merk je dat hij voor het grootste deel hard is. Het paneel waarachter de airbag voor de bijrijder zit, is zacht. Niet zo chique ook vinden we de gestreepte stof waar de stoelen en de achterbank voor het grootste deel mee zijn bekleed.
Levendig
We starten de 1,2-liter driecilinder motor met twee kleppen per cilinder. Hij klinkt wat anders dan een viercilinder, maar hij loopt keurig rond. Daar zorgt een balansas voor. De tijd die VW voor de acceleratie 0-100 opgeeft – 17,5 – seconden, belooft niet veel goeds. Maar toch heb je geen moeite om met het verkeer mee te komen. De driepitter maakt een levendiger indruk dan de acceleratietijd doet vermoeden. En moet je wat meer schakelen om de gang er in te houden, dan is dat geen punt, want de vijfversnellingsbak doet z'n werk probleemloos. Dat doet de bak – met enigszins aangepaste overbrengingsverhoudingen – ook in de Fox met 70 pk 1,4 liter TDI motor. Deze diesel, met de pompverstuiver-inspuiting van VW, is net als de 1,2-liter benzinemotor een driecilinder. Dat het een zelfontbrander is, laat hij beslist horen. Natuurlijk zou het stiller kunnen, maar we moeten niet vergeten dat we hier met een auto aan de basis van het modellenprogramma te maken hebben en niet met een luxe reiswagen. Met z'n hogere vermogen, maakt de dieselmotor de Fox vlotter dan wanneer hij de 1,2-liter op benzine lopende krachtbron in het vooronder heeft. Het hogere koppel, dat al bij een lager toerental beschikbaar is, maakt deze diesel ook soepeler. Het hogere gewicht van de zelfontbrander heeft tot gevolg dat de dieselversie iets anders reageert op het stuur. Bij het bochtenwerk bespeur je dat de diesel meer de neiging heeft om rechtuit te willen blijven gaan. De besturing van de Fox zou van ons ook wel wat directer mogen zijn; de duidelijk op comfort gerichte afstemming van het onderstel wat straffer.
Drastische maatregelen
Als het gaat om een auto die tegen een scherpe prijs wordt aangeboden, vraag je je natuurlijk af wat er voor dat geld nog aan uitrusting af kan. Een aantal zaken die iedere Fox meekrijgt zijn: ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagier, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, warmtewerend glas, een elektronisch versterkte antenne in de voorruit en twee hoofdsteunen vóór en achter. Achter heb je ook maar twee veiligheidsgordels. Een derde gordel en hoofdsteun zijn niet leverbaar. Om het in principe voor Zuid-Amerika ontworpen model wél van zo'n gordel en steun te kunnen voorzien, zou er te veel aan gesleuteld moeten worden en daardoor zou de prijs weer omhoog gaan. En het was nu juist de bedoeling de Fox uiterst concurrerend in de markt te zetten. Vooral om de prijs van de versie met 1,2-liter benzinemotor onder de tienduizend euro te houden, moesten drastische maatregelen worden genomen. Bij deze uitvoering vervielen twee niet onbelangrijke items die op de Foxen met 1,4-liter benzine- of dieselmotor wel standaard zijn; de stuurbekrachtiging en het in hoogte en lengte verstelbare stuur. Je kunt ze wel als 'meeruitvoering' bijbestellen. Ze kosten dan E 560 samen. In de optielijst komen we zelfs ESP tegen. Dit systeem maakt een Fox met 1,4-liter motor E 725 duurder. Het bedrag dat je betaalt voor een Fox 1.2 stijgt erdoor met maar liefst E 1.285. Begin juni staat de Fox bij de Volkswagen-dealers.