Toyota Yaris 1.3 VVT-i – 1999 – 454.408 km - Klokje rond

Betrouwbaarder dan de trein

81 reacties

Video

Zijn collega’s drijven soms de spot met hem, maar René van Groen is toch echt de lachende derde. In juni 2009 kocht hij voor slechts €3.200 een tien jaar oude Toyota Yaris waarmee hij vervolgens 340.000 kilometer aflegde. De compacte Japanner kwam niet ongeschonden uit de strijd, maar houdt het tot op de dag van vandaag dapper vol.

Nauwelijks afschrijving

Natuurlijk weten we op voorhand al dat er weinig mankeert aan een oude Toyota met royale praktijkervaring. Maar dat weerhoudt ons er niet van om blije rijders uit te nodigen voor deze rubriek. Met in dit geval een eerste generatie Yaris van het eerste uur, nog gebouwd in Japan. De productie in Valenciennes (Noord-Frankrijk) begon pas in 2001. Een vroege Nederlandse Yaris herken je aan het kenteken dat met een D begint, zoals bij het exemplaar van René van Groen. Onze keurmeester van dienst Joep Schuurman maakt van de lettercombinatie DR-BH de grap: Dat Roest Best Hard, nadat hij met zijn kleine bolkophamertje een flink gat in de dorpel bij het rechterachterwiel tikte. We kunnen er allemaal hartelijk om lachen en tegelijkertijd stellen we vast dat het verder wel meevalt met de bruine plaag. Want afgezien van dit ene gat heeft het plaatwerk zich de afgelopen kwart eeuw kranig gehouden.

“Vanwege privé-omstandigheden had ik goedkoop vervoer nodig”, verklaart René zijn aanschaf destijds. “Mijn Mazda 626 was na een aanrijding total loss. Een goede kennis werkte bij Toyota en begon zijn eigen garagebedrijf. Hij had deze Yaris staan. Toen tien jaar oud en iets meer dan een ton op de klok. Nooit verwacht dat ik er zo lang mee zou rijden, bijna dagelijks van Almere naar Schiphol. Zelfs met vier collega’s aan boord, dus met vijf man in totaal. Die steken de draak met de Yaris, maar ik schrijf €200 per jaar af tegen €400 per maand voor die collega met zijn Mercedes.”

Nooit olie bijgevuld

Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht, zo luidt het gezegde en dat is zonder meer van toepassing op de oude Yaris. “Mijn dochter had nog niet zo lang haar rijbewijs en nam de auto mee. Ze lette heel even niet goed op en dat pakte helaas slecht uit: ze knalde op haar voorganger. Niemand gewond en alleen een beetje plaatschade.” Vervolgens hebben vader en dochter het zo goed en zo kwaad als kon rechtgetrokken. “De motorkap kan nog open en dicht en de radiateur is niet lek. Toch nog een beetje een geluk bij een ongeluk. Verder stoor ik mij er niet aan en repareren is veel te duur. Bovendien rijdt hij er niet minder om, dat scheelt.”

René spreekt van een ‘technisch perfect karretje’. Nog nooit heeft hij ook maar een druppel olie bij hoeven te vullen. Hij wijt dit aan het feit dat er zelden korte ritjes met de Yaris worden gemaakt. “De rit naar mijn werk is voornamelijk snelweg en last van files heb ik zelden, dankzij de werktijden. De koppeling is nog origineel en de versnellingsbak schakelt prima. Wat ook scheelt in de onderhoudskosten is de distributieketting, want een riem moet af en toe vervangen worden. Afgezien van de dynamo en de uitlaat zijn er geen reparaties geweest. Adne, mijn vriendin, heeft een Aygo, die is al net zo betrouwbaar. Toch vindt ze de Yaris lekkerder rijden. Net even iets groter en pittiger.”

Opvolger staat al klaar

Bij de aanblik van het verkreukelde front stapt Joep met enige scepsis achter het stuur. De letterlijk tot op de draad versleten bestuurdersstoel doet een extra duit in het zakje. Maar als hij na een klein half uur rijden weer uitstapt, kan een klein schouderklopje voor de Toyota er toch vanaf. “De voorwielen trillen op snelheid, dat is irritant, verder lijkt er weinig mis met de techniek en het onderstel. Ik ben benieuwd hoe het met de onderkant gesteld is.” Dat is alvast een opsteker voor René, die er vooral heel laconiek onder is. “Het is een topauto. En betrouwbaarder dan de trein. De lijn naar Schiphol valt nogal eens uit, de Yaris nooit.”

Samen met Joep lopen we onder de Yaris door. De condensor van de airco blijkt zo goed als vergaan, toch koelt het systeem nog steeds. Verder blijkt de waterpomp te lekken en worden er nog een paar mankementen genoteerd. Samen met de gehavende voorkant en het gat in de dorpel lijkt het Joep een geschikt moment om afscheid te nemen. “Ik heb een paar jaar geleden al eens naar een Urban Cruiser gekeken, toen kreeg ik nog €1.500 voor de Yaris”, zegt René.  “Ik zat met mijn hoofd tegen het dak in die auto, geen optie dus. Maar de opvolger van deze staat klaar voor aflevering. Natuurlijk weer een Toyota, een Auris hybride van 2013. Hopelijk net zo betrouwbaar en in ieder geval een stuk luxer. Maar zo goedkoop als de afgelopen 16 jaar ga ik nooit meer rijden.”

Eigenaar Toyota Yaris

Naam René van Groen
Bouwjaar 1963
Woonplaats Almere
Beroep Medewerker Servicedesk KLM Cargo
Eerste auto Fiat 128
Vorige auto Mazda 626
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Frontschade herstellen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Luxemburg.”

Onderhoudshistorie

René van Groen en zijn Toyota Yaris zijn al vanaf het eerste uur stamgasten bij garage Mouris in Ammerstol, ook al heeft die ondernemer niet veel verdiend aan de Toyota. Geen computer waarin de onderhoudshistorie staat opgeslagen, maar handgeschreven kaarten. Het enige wat daarop te lezen valt, zijn beurten, banden, remmen en apk. De dynamo en de uitlaat zijn vervangen, verder niets.

Wat mankeert er aan de Toyota Yaris?

  • Multiriem piept
  • Auto trilt op snelheid in het stuur
  • Voorzijde auto heeft schade, radiateur, koelventilator plastic afdekkingen, slotplaat en vele andere zaken staan uit het lood, hebben gebroken bevestigingspunten enzovoort. Auto is op basis hiervan al ruimschoots afgeschreven (maar doet het nog wel)
  • Koplampen zijn dof
  • Koplamp linksvoor is gebarsten
  • Waterpomp lekt
  • Aircocondensor en radiateur zijn versleten
  • Remankerplaten zijn vergaand verroest
  • Dorpel rechtsachter is fors rot
  • Achterasrubbers zijn volledig versleten

De mening van Carrec Technocenter

“Een twijfelende blik voor de Yaris, het is goed dat hij wordt vervangen. Overigens is de auto zeker niet onveilig en is het knap dat hij zo ver is gekomen.”

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.