Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD - Test

Grote, milieuvriendelijke reus

Toyota RAV4 PHEV
AutoWeek 1 2022
AutoWeek 1 2022

Je leest het in AutoWeek 1 2022

Je zou denken dat een forse SUV niet zo efficiënt kan zijn als een Prius, die met z’n speciaal daarvoor bedoelde druppelvorm door de lucht snijdt. En toch belooft Toyota dat de RAV4 PHEV vele malen efficiënter is. Het geheim zit ‘m in z’n stekker.

De Toyota RAV4 Plug-In Hybrid zou 1 op 100 moeten kunnen halen. En voor mensen die daarvan zitten te watertanden dan wel te schuimbekken: nee, dat haalt hij in de praktijk waarschijnlijk inderdaad niet. Waarschijnlijk, want helemaal buiten het rijk van het denkbare ligt het ook weer niet. Dankzij het 18,1 kWh accupakket lukt het de plug-in hybride­ namelijk zelfs bij temperaturen rond het vriespunt om zo’n 65 kilometer volledig elektrisch te rijden. En dan niet met 80 km/h tussen twee vrachtwagens terwijl de ijspegels aan de binnenspiegel groeien, maar gewoon netjes met 100 km/h en de verwarming aan. Bovendien zijn de prestaties in puur elektrische modus alleszins ­ redelijk. De voorste elektromotor is ten ­ opzichte van de reguliere hybride een stuk sterker en levert in de PHEV 182 pk, terwijl de elektromotor op de achteras dezelfde 54 pk levert als in de stekkerloze versie. Onder normale omstandigheden doet de achterste elektromotor dan ook een groot deel van de tijd niets. Alleen bij het wegrijden levert hij kracht maar zodra er wat snelheid in de RAV4 zit, doet de voorste motor het meestal alleen. Tenzij je vol gas gaat natuurlijk.

Puur elektrisch lukt het dan in een seconde of elf de 100 km/h te bereiken, prima om normaal met het verkeer mee te komen dus. Bovendien slaat de verbrandingsmotor pas aan als je echt door de kickdown-weerstand heen trapt. Het gebeurt niet per ongeluk als je wat harder wilt. Daarnaast kun je er met een druk op de knop voor zorgen dat de RAV4 verder gaat als hybride en als de accu leeg is gebeurt hetzelfde. Dan heeft de SUV opeens een gecombineerd vermogen van dik 300 pk en daarmee halveert de 0-100tijd. Best indrukwekkend, maar omdat de 2,5-liter viercilinder verbrandingsmotor dan permanent hoog in de toeren blijft ­ hangen en veel lawaai gaat produceren, zul je dat in de praktijk meestal niet doen. De aandrijflijn bevalt het best bij een beheerste rijstijl, waarbij de verbrandingsmotor met weinig toeren werkt en de elektromotoren ondersteunt. De prestaties zijn dan nog steeds prima en de rust aan boord blijft ­ behouden. Bovendien werkt het pakket efficiënt: zelfs zonder te pluggen rijden we 1 op 16 in de winterkou. Niet gek voor een auto van dit formaat die rijklaar meer dan twee ton weegt.

Doorgaans zijn auto’s met een dergelijk gewicht behoorlijk stevig geveerd en gedempt om de massa te kunnen controleren bij sneller bochtenwerk. Dat valt bij de Toyota mee. De RAV4 PHEV voelt zelfs opvallend zacht aan. In de stad en bij lange ritten op de snelweg pakt dat helemaal goed uit. Het onderstel absorbeert oneffenheden lekker makkelijk en hoewel je het af en toe hoort werken, vervult het zijn taak uitstekend. Lekker comfortabel, weinig mis mee. Hooguit zou je kritische kanttekeningen kunnen plaatsen bij de gripreserve van de Yokohama-winterbanden. Bij klaverbladen voelt het allemaal niet erg vertrouwd en de ­ indirecte en gevoelloze besturing versterkt dat. Bij vlagen lijkt het wel alsof je via het stuurwiel een globale indicatie geeft voor waar je heen zou willen gaan, in plaats van de auto daadwerkelijk te besturen. Een remweg van dik 41 meter van 100 km/h tot stilstand maakt ook al niet veel indruk. Wellicht dat een set zomerrubber veel van dit soort klachten wegneemt.

ALLEMAAL ZWART

Wat in ieder geval voorlopig blijft is het sterk verouderde Toyota Touch2-navigatiesysteem. We waren er al geen fan van, maar sinds het nieuwe multimediasysteem z’n ­ intrede deed in de Yaris Cross, besef je pas hoe irritant langzaam en onoverzichtelijk het oude systeem eigenlijk is. Gelukkig kan het tegenwoordig overweg met Apple Carplay en Android Auto. Het fysieke deel van het interieur bevalt een stuk beter. Het is allemaal zwart en met weinig fantasie vormgegeven, het werkt echter uiterst voorspelbaar en gemakkelijk. Veel fysieke knoppen en een apart cluster voor de aircobediening maken het geheel prettig eenvoudig. En ruim bovendien.

Zowel de voorste als de achterste zitplaatsen zijn zelfs voor­ bovengemiddeld lange Nederlanders ruim bemeten en dan blijft er in het bagageruim nog 490 liter over voor een ruim pakket koffers. En die bagageruimte kun je als je dat zou willen helemaal tot aan het dak ­ beladen zonder dat je het zicht naar achteren verliest. De RAV4 heeft ­ namelijk een camera bij de achterruit die het beeld in de binnenspiegel projecteert. Onder de laadvloer zit zowaar een echt ­ reservewiel, waardoor de laadkabels er maar net passen. Maar met een beetje ­ goede wil gaat het wel lukken.

BEST SLIM

Zo is de RAV4 PHEV al met al best een slimme auto, naar onze ervaring. Hij is comfortabel, zuinig, heeft een bruikbare elektrische actieradius en tootnt zich ruim genoeg voor het hele gezin. Daar staat wel letterlijk een prijs tegenover en die is ­ bepaald niet mals: minimaal € 54.395 en voor de compleet afgeladen versie die wij rijden zelfs € 61.975. Dat is een behoorlijke investering, al is alles van leren bekleding tot metallic lak en een hele suite aan actieve veiligheidssystemen dan ook aanwezig.

Overigens is dat laatste altijd het geval, ook de basisversie heeft bijvoorbeeld ­ adaptieve cruisecontrol en een noodremassistent. Alleen zaken als rear cross traffic alert met noodrem-assistent en dodehoeksensor zitten pas op de hogere versies. Maar dan krijg je die digitale binnenspiegel er wel meteen bij.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Ja, de RAV4 kost met z’n plug-in hybride aandrijflijn zomaar € 60.000 en ja dat is heel erg veel geld. Daar staat echter een zeer veelzijdige auto tegenover. De RAV4 rijdt gezien z’n forse gewicht erg prettig, het interieur is ruim en de gebruikskosten liggen voor zo’n grote auto erg laag. Alles bij elkaar een indrukwekkend­ totaalpakket. Jammer van het achterhaalde ­infotainmentsysteem.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.5 Plug-in Hybrid 300 AWD Business Plus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 55.635

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 3.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.600 mm / 1.855 mm / 1.690 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.905 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
Brandstofverbruik 1,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 22 g/km

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum