Toyota Prius - 2004 - 320.185 km - Klokje rond
Op de centen
97 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Rijden met een Toyota Prius kost al niet veel, maar het kan natuurlijk altijd nog meer op de centen. Hoe? Door een Prius op lpg te gaan rijden. Ja, dat kan. Maurice Beenakker doet dat al sinds 2013 en hoopt dat zijn trouwe Japanner het nog een tijdje weet vol te houden, na meer dan drie ton, ook al stopte de teller bij 299.999 km. We zijn benieuwd.
Met een verbruik van rond de 1 op 18 heb je niets te klagen in een Prius van de tweede generatie. Zijn opvolger is zelfs nóg zuiniger. Helaas levert hij de particulier geen fiscaal voordeel meer op. Er is een tijd geweest dat het meergewicht van het accupakket niet meetelde voor de wegenbelasting. Tussen 2011 en 2014 betaalde je zelfs helemaal geen mrb voor onder meer de Prius. De gewichtsaftrek was vastgesteld op 125 kg voor alle hybrides.
Deze regeling is per 1 januari 2017 komen te vervallen, in dit geval komt dat neer op € 7 meer mrb per maand. Daar valt mee te leven, toch Maurice? “Ja, je hoort mij niet klagen. Het eerste jaar was inderdaad gratis, daarna moest ik gewoon betalen en sinds 2017 de volle mep. Eigenlijk is het wel raar dat die regeling is afgeschaft, zo ontmoedigt de overheid het juist om schoon en zuinig te rijden. In mijn geval zelfs nog iets schoner, maar ook dat kost extra belasting. Maakt niet uit, dat heb ik ruimschoots terugverdiend en nog steeds tank ik voor zo’n zestig cent per liter. Daarnaast heb ik de Prius vaak verhuurd via Snappcar. Dat leverde in het recordjaar ruim € 2.500 op. Ja, de huurders rijden er wel eens een deukje of kras in, maar dat kan mij niet zo heel veel schelen. Van een kennis die bij verffabrikant AkzoNobel werkt, kreeg ik een potje lak in de juiste kleur en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Helaas is het resultaat er niet veel beter op geworden. Integendeel zelfs.”
TWEEDE PRIUS OP GAS
Op het eerste oog valt het wel mee met de koets van de Prius, maar bekijk je de Toyota van dichtbij, dan ontdek je de sporen van een zwaar en intensief leven. Zo gaat dat met huurauto’s. En kijken we naar de neus, dan zien we – zoals dat in verkopersjargon heet – een beetje staar op de oogjes. Ofwel: doffe, vergeelde lichtunits, een kwaal van bijna alle auto’s met kunststof koplampen en vaak genoeg een afkeurpunt omdat de lichtopbrengst dan onvoldoende is.
Toch brachten twee schades aardig wat geld in het spreekwoordelijke laatje. Zo reed een vuilniswagen de linkerbuitenspiegel aan stukken, waarvoor een keurige vergoeding van € 350 werd betaald. En je raadt het al: met wat kunsten vliegwerk kreeg Maurice de spiegel weer redelijk in vorm. Verder raakte de Prius betrokken bij een kop-staartbotsing, waarbij de achterbumper een behoorlijke optater kreeg. Kassa: weer € 750. De zegen van kunststof bumpers, zullen we maar zeggen, want eigenlijk valt de schade op het oog best mee.
Maurice: “Ja, dat was twee keer een geluk bij een ongeluk. Er is zelfs een moment geweest dat ik twee Priussen op gas had. We hadden een extra auto nodig en ik vond toen die Prius, met veel kilometers. Die had ik beter kunnen laten staan, het was een slechte auto en uiteindelijk bleek zelfs de koppakking lek. Het enige pluspunt is dat de aircocompressor nog heel was, dus die heb ik laten overbouwen, aangezien die van deze auto de geest had gegeven en een nieuwe erg duur is. Daarna heb ik die auto met verlies verkocht.”
Dat zo’n Prius niet direct een favoriet van Joep is, laat zich raden, maar het mag zijn objectiviteit als keurmeester niet in de weg staan. Toch is ook lpg geen hobby van hem, dus dit kan nog heel interessant worden. “Ik hoorde nogal wat bijgeluiden en rammels. De auto hobbelt en trilt. Bovendien schakelt de motor heel vaak over van gas naar benzine en andersom”, vertelt hij na de proefrit. Dat laatste is niet zo verwonderlijk, aangezien de motor zeer regelmatig afslaat en dan weer op benzine start, om even later op gas over te schakelen en bij de eerstvolgende rotonde weer af te slaan, waarna het hele circus opnieuw begint.
Niet echt ideaal in de stad, zo’n hybride op lpg. Maurice: “Dat klopt, onder die omstandigheden loont het niet. Eenmaal buiten de bebouwde kom weer wel. En daar rijd ik het meest, dagelijks van Sassenheim naar Amsterdam. Op een volle gastank haal ik 750 km en om de 4.000 kilo meter gooi ik de benzinetank vol. Het is een sport om zo weinig mogelijk te remmen.”
Dat het misschien beter is om af ten toe wel stevig te remmen, zien we aan de remschijf linksvoor. Joep: “Aan de buitenkant van de schijf doet deze rem helemaal niets, dat zie je zo. Onvoorstelbaar dat deze auto twee maanden geleden nog door de apk is gekomen.” Ook de achterste remleidingen hadden een reden voor afkeuring moeten zijn: ze zijn bijna doorgerot. En zo komen er nog meer gebreken naar voren.
Het mag dan een Toyota zijn, na veertien zware jaren en niet al te veel onderhoud is de aftakeling echt begonnen. De verklaring voor het gerammel is snel ontdekt, het blijkt het hitteschild boven de uitlaatdemper te zijn. Maurice: “Ik heb deze auto gekocht met het hoofd, niet met het hart. Ik denk dat de volgende een Prius plug-in wordt, die hoeft niet op lpg. Ik hoop dat deze het nog even volhoudt, maar hij heeft zijn aanschafprijs dubbel en dwars opgebracht, dus ik ben hoe dan ook tevreden.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Prius is in zijn huidige staat dicht bij het einde van zijn levensduur, denk ik. Zijn eigenaar probeert de wagen tegen zo laag mogelijke kosten in de lucht te houden, waarvan akte. Twee duimen omlaag voor deze knakenbak.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Prius THSD |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 111 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 478 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.725 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Lezersreacties (97) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.