Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond
‘Ik stop mijn geld liever in mijn Goldwing’
199 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hij mag graag vertellen over zijn historie met Audi’s, Volvo’s en Mercedessen van de grote soort. Maar in 2015 zag Erik Polman het licht en schafte zich een Toyota Prius aan. “Ik blijf me verbazen over hoe gemakkelijk en probleemloos die zijn kilometers maakt.” Inmiddels staat zijn blauwe over het half miljoen en wil hij weleens weten hoeveel leven er nog in zit. Wat hem betreft weet zijn Prius namelijk van geen ophouden.
Hij mag graag vertellen over zijn historie met Audi’s, Volvo’s en Mercedessen van de grote soort, maar in 2015 zag Erik Polman het licht en schafte hij een Toyota Prius aan. “Ik blijf me verbazen over hoe gemakkelijk en probleemloos die zijn kilometers maakt”, zegt hij. Inmiddels staat zijn blauwe over het half miljoen en wil hij wel eens weten hoeveel leven er nog in zit. Wat hem betreft weet zijn hybride Japanner namelijk van geen ophouden.
LAGE KOSTEN
We zeggen het vaker: de Toyota Prius is door zijn probleemloze karakter en lage verbruik wellicht de verstandigste occasion die je kunt kopen, alleen moet je hem niet zien als meer dan vervoer, want erg heet hebben we het van deze auto nooit gekregen. Erik Polman kan dat ten dele onderschrijven. “Ik haal het plezier uit de verbazing hoe gemakkelijk en tegen lage kosten hij rijdt. Als je ermee onderweg bent, is het een erg comfortabele auto. Dat maakt hem erg prettig.” ‘Onderweg’ betekent bij Erik met name woon-werkverkeer. Dagelijks forenst hij van Didam naar Bunnik en laat hij zich meevoeren met de stroom op de snelweg. Het verbruik dat hij dan scoort, is 1 op 22. “En soms is het de sport om zo zuinig mogelijk te rijden en hang ik tussen de vrachtwagens. Ooit haalde ik daarmee 1:25,6 …”
Als we voorzichtig informeren of de Prius Eriks enige auto is, bevestigt hij dat. “Maar ik heb ook nog wel wat anders leuks in de garage staan, als je dat soms bedoelt. Ik stop mijn geld liever in mijn Honda Goldwing.” Als Erik voor zijn plezier op pad gaat, doet hij dat namelijk op de tweewieler. Naast die Honda staat er ook nog een klassieke BMW-motorfiets in zijn garage en hij kan mooi vertellen over een Lambretta die hij ooit heeft gerestaureerd. Technisch onderlegd is hij dus ook. “Dat komt mooi uit want de simpele dingen aan de Prius, zoals olie wisselen, doe ik zelf. Voor de servicebeurt heb ik het interval trouwens opgetrokken van 15.000 naar 30.000 kilometer. Voor de ingewikkelder zaken gaat hij wel naar de dealer.”
Voordat we de keuring starten, willen we ook nog weten of hij iets merkt van de degradatie van de accu. “Ik heb geen reden om aan te nemen dat die minder gaat presteren. Wel heeft de dealer me ooit verteld dat de omvormer ooit kapot zal gaan. Dan is het einde verhaal voor deze auto.”
OPPERBEST
Keurmeester Joep Schuurman loopt eerst met opgetrokken neus om de rondom gebutste Prius heen. Het is al niet zijn favoriete type auto, en dan oogt deze ook nog eens niet zo best. Wanneer hij terugkeert van zijn proefrit is hij als een blad aan een boom omgeslagen: de Prius rijdt nog opperbest, zo blijkt. “Hij rijdt beter dan hij er uitziet. Wel is het jammer dat je airco niets meer doet. Dan merk je ineens hoe groot die voorruit is en hoe zwart mijn spijkerbroek.” Onze techneut stapt dan ook enigszins oververhit weer uit.
Ondanks de vele kilometers die hij maakt, staat Erik niet op het punt om die airco te laten repareren, ook niet als Joep de oorzaak aanwijst. “De aircocondensor is compleet aan brokken. Als je die laat vervangen, is de kans groot dat hij het gewoon weer doet.” Opvallender is dat de radiateur die achter de condensor zit ook uit elkaar aan het vallen is. “Daar kijk ik wel heel erg van op. Ik zou er eens over denken om die ook te vervangen, want anders raak je op een zeker moment je koeling kwijt.”
DEUKEN
Verder maakt de Prius in alle opzichten nog een prima indruk. “Hier kunnen we geen langdurige zeursessie over houden”, vindt Joep. Hij wijst de eigenaar nog op een kleine olielekkage aan de achterkant van de motor en als we onder de Toyota door lopen, valt op dat de roest zijn weg heeft gevonden. “Deze auto is 18 jaar oud en ik kan je verzekeren dat hij geen 24 wordt”, zegt Joep.
Verder hebben we aandacht voor de schades. De deuken die er her en der in zitten, zijn allemaal buiten de schuld van Erik ontstaan. Telkens stak hij het geld van de verzekering in zijn zak in plaats van de boel te laten repareren.
Zoals gezegd: hij geeft zijn geld liever aan andere dingen uit. Wel investeerde hij in een bus lak die hij door Brezan op kleur liet mengen en zelf aanbracht. “Die moeite had hij zich kunnen besparen”, zegt Joep als hij met zijn lamp over de vele druipers schijnt. “Het ziet er heel lelijk uit.”
INVESTEREN?
Voor Erik is het de sport om zijn Prius zo ver mogelijk te brengen. We becijferen dat hij nog acht jaar moet forensen voordat hij met werken stopt. Zou die Prius dat gaan redden? “Als er goed in deze auto wordt geïnvesteerd en hij daarna telkens netjes wordt bijgehouden, zou dat zomaar kunnen”, zegt Joep. “Je moet daar nu dan wel mee beginnen. Je stopt in deze auto geen € 3.000 meer, maar als je in de loop der jaren zes keer € 500 uitgeeft, is dat ineens helemaal geen gek bedrag meer.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zo zie je maar dat schijn bedriegt. Toen ik instapte, gaf ik er geen cent voor, maar uiteindelijk blijkt dat hij nog prima rijdt en in goede technische staat is.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Prius THSD |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 111 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 478 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.725 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Lezersreacties (199) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.