Toyota Hilux

Onverzettelijk

Toyota Hilux
Toyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota HiluxToyota Hilux
AutoWeek 36 2016
AutoWeek 36 2016

Je leest het in AutoWeek 36 2016

Als onze beschaving over vierduizend jaar door een archeoloog wordt opgegraven, is er grote kans dat hij al vrij vlug stuit op een stuk Hydro Blue Metallic plaatwerk en dat onze Toyota HiLux gewoon nog ongeschonden uit de bodem kan worden getild. En als de sleutel erbij zit, start hij natuurlijk ook in één keer. Maak kennis met de achtste generatie HiLux, die sinds vorige maand in de showrooms staat.

Bij de eerste blik is het meteen duidelijk: hij is net zo onverzettelijk als zijn voorganger, die na elf jaar trouwe dienst uit de productie is genomen. Meer dan welke Toyota ook, is de HiLux gebouwd om te overleven in de meest ruige omstandigheden. Het is niet voor niets het favoriete vervoermiddel in derdewereldlanden. Mocht je vermoeden dat je hier te maken hebt met een SUV met een bakkie erachter, dan moet je nog maar een keer nadenken. Wat verfijning betreft, moet je de HiLux indelen als bedrijfsauto. Functionaliteit gaat hier vér boven luxe en comfort. We reden onze pick-up een week lang en stapten danig door elkaar geschud weer uit. Met name verkeersdrempels geeft de HiLux duidelijk door – in je onderrug welteverstaan. Wellicht wordt dat ongemak een stuk minder als je een paar kuub lading achterin hebt liggen, want wij zullen ongetwijfeld de enigen zijn die niets meer dan een tas met fotospullen in deze auto vervoeren.


TREKCAPACITEITEN

Nu we het toch over lading hebben: afhankelijk van de uitvoering mag de HiLux een kar trekken van 2.800 tot 3.200 kilo. Dat zal de koper een stuk meer aanspreken dan een zacht zoevend weggedrag. Wie koopt zoiets? Weinig particulieren in elk geval. Toyota ziet een klantenkring van zzp'ers en mkb'ers, werkzaam bij tuinderijen, in de bouw of de watersport. Een andere vreemde gewaarwording als je onderweg bent, is dat je telkens het idee hebt in een te lage versnelling te rijden. Anders gezegd, als je uitsluitend gewend bent om personenauto's te besturen, dan ben je ook in deze auto geneigd om zo vlug mogelijk naar
een zo hoog mogelijke versnelling op te schakelen. Dat kan de HiLux niet zo heel erg waarderen: 50 km/h rijden doe je in z'n drie. Bij 80 km/h opschakelen naar de zesde versnelling komt je op een bibberende bips te staan. Gauw terug naar de vijfde dus. Het hoogste verzet is pas prettig als je boven de 100 km/h rijdt. Alles voor de trekcapaciteiten!

Waar Toyota op de personenautomarkt furore maakt met hybridetechniek en zich afkeert van dieseltechniek, is er voor de HiLux juist een hagelnieuwe dieselmotor ontwikkeld. Een benzinemotor is voor de Europese markt zelfs niet leverbaar. De diesel levert 150 pk en maximaal 400 Nm trekkracht. Voor de huidige begrippen, waar 100 pk per liter de norm is, is het dus een lekker overbemeten motor. Hij heeft marge genoeg. De diesel is duidelijk op een bedrijfswagenleest geschoeid: hij is altijd onbetwistbaar aanwezig. Het is overigens niet zo dat we dat als nadeel bestempelen. Zo'n rauwe diesel draagt juist bij aan het avonturiersgevoel dat je overvalt als je op de bok van de HiLux klimt. Nog zo'n apart gevoel is het King of the Road-idee dat zich van je meester maakt als je onderweg bent. We kunnen ons voorstellen dat er genoeg mensen zijn die verslingerd raken aan de hoge zitpositie in een auto als de HiLux. Je kijkt er ver over je voorliggers heen en kan bij iedereen naar binnen loeren – tot bestelauto's aan toe.

Natuurlijk zal de HiLux in Nederland geen verkoopknaller worden, maar gedurende de week dat hij in ons gezelschap was, heeft hij onze harten gestolen. Ten opzichte van de vele concurrenten die er zijn, heeft de HiLux altijd één streepje voor: dit is de enige echte. Het is stoerste pick-up die er te koop is – al sinds 1968.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.