Toyota GT86 vs Mazda MX-5 RF - Vergelijkende Test

Genotsmiddelen

25 reacties

Video
AutoWeek 25 2017
AutoWeek 25 2017

Je leest het in AutoWeek 25 2017

Toyota verraste enige jaren geleden vriend en vijand met de GT86, een puur op rijplezier gerichte sportcoupe. Mazda komt met de nieuwe MX-5 RF nadrukkelijk in diens vaarwater. Beide plezierige auto's, in deze test zoeken we de beste.

Je zou denken dat je voor een halve ton best wel wat leuke auto's kunt kopen. Auto's die vanaf de basis puur zijn ontwikkeld voor het plezier van hun berijder. Maar eigenlijk valt dat tegen. Natuurlijk liggen er leuke hot hatchbacks binnen bereik, maar dat zijn varianten op een veel rationeler thema. Een auto voor grofweg € 50.000 die echt geheel vanaf de grond wordt gebouwd voor rijplezier, blijkt best zeldzaam te zijn. Uitgerekend twee Japanse fabrikanten, die doorgaans toch meer bekend staan om hun relatieve nuchterheid, bieden uitkomst.

Toyota verraste enige jaren geleden vriend en vijand met de GT86. Een sportcoupé die pure snelheid inruilt voor een uitgekiende balans die uitnodigt tot spelen. De MX-5 van Mazda staat al decennialang garant voor betaalbaar open rijgenot. Met de komst van de Retractable Fastback of RF waagt de kleine roadster zich bovendien nadrukkelijker in de wereld der sportcoupés. Met het bijzondere dak gesloten ziet de Mazda er echt uit als een miniatuurcoupé. Vanuit sommige hoeken werken de afmetingen niet in zijn voordeel, van achteren mist het model bijvoorbeeld breedte, maar het ontwerp intrigeert mateloos. Bovendien geeft het stalen dak meer een vierseizoenenkarakter aan het model. Met het dak dicht wordt het sneller warm en de rijwind wordt effectiever buiten gehouden. Dat is nog een reden dat de MX-5 meer dan ooit in het vaarwater van de Toyota GT86 komt. Het zijn allebei auto's die je dagelijks kunt inzetten en die elke kilometer tot een feest maken. Maar dan moet je in het geval van de Toyota wél een kleine € 5.000 extra investeren en voor de variant met handgeschakelde zesversnellingsbak gaan. Wij testen hier de automaat en die haalt het hele plezier eigenlijk uit de auto. Het mechaniek probeert zo snel mogelijk te schakelen om de illusie van sportiviteit in stand te houden. Maar het gaat te traag, verloopt te schokkerig en vaak weet de software niet de optimale versnelling te vinden. Met de flippers in de weer gaan, biedt ook geen uitkomst. Je kunt dan weliswaar de juiste versnelling vinden en vasthouden, maar na een trek aan de desbetreffende flipper duurt het te lang voordat er iets gebeurt. Probeer meerdere versnellingen achter elkaar terug te schakelen en de transmissie raakt helemaal overstuur

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.