Toyota Corolla 2.0 Hybrid Trek - Eerste Rijtest

In Afrika hebben ze Land Cruisers, wij hebben de Trek

AutoWeek 42 2019
AutoWeek 42 2019
AutoWeek 42 2019

Je leest het in AutoWeek 42 2019

In Afrika en het Midden-Oosten zijn de echte terreinbeulen uit het Toyota-gamma niet aan te slepen, maar voor het gladgestreken Nederland zijn de Land Cruiser en Hilux eigenlijk te ruig. Wie toch een stoere uitstraling wil, kan bij Toyota sinds kort ook terecht voor de Corolla Trek. Biedt die meerwaarde? We zoeken het uit.

Het ophogen van auto’s voor een stoerdere, meer cross-overachtige uitstraling begon vele jaren geleden, lang voordat de SUV gemeengoed werd. In de tijd van de Subaru Outback en de eerste Volvo V70 XC ging het stoere uiterlijk nog gepaard met vierwielaandrijving en heuse terreincapaciteiten, maar na de eeuwwisseling sijpelde de cross-look door naar compacte modellen en werd het meer een verkleedpartijtje. Wie de CrossPolo, Fabia Scout of, jawel, Rover Streetwise nog voor de geest kan halen, weet precies wat we bedoelen.

Door de opkomst van échte SUV’s werd het even wat stiller rondom dit soort hoog op de poten staande hatchbacks en stationwagons, maar sinds kort is de trend weer springlevend. Volkswagen heeft zijn Alltracks, Ford doet goede zaken met de Focus Active en Toyota doet na de Auris Freestyle opnieuw mee met de Corolla Trek. Die is er alleen als Touring Sports en kan worden ingedeeld in de mildste hoek van dit soort cross-overachtigen. De auto staat een amper zichtbare 20 mm hoger op de poten en is rondom voorzien van optische aankleding in zwarte kunststof. Onder de wielkastverbreders treffen we specifiek voor deze uitvoering ontworpen 17-inch lichtmetaal aan en natuurlijk is er een eigen typeplaatje. Hoewel de Oxyde Bronze-lak van het testexemplaar goed bij het stoere uiterlijk past, is de kleur niet voorbehouden aan de Trek. Dat geldt wel voor de stoelbekleding, die met z’n lichtgrijze tint, grove stiksels en bruine accenten op een positieve manier in het oog springt. Toyota stelt dat de kleurstelling samen met de smaakvolle en subtiele houten accenten voor een warme sfeer zorgt, en inderdaad is het in deze speciale Corolla best gezellig.

De Trek-aankleding is geen optiepakket, maar daadwerkelijk een uitvoering die zich net onder het midden van de Corollaprijslijst bevindt. Een navigatiesysteem, elek trische achterklep en Toyota’s Safety Sense-veiligheidssystemen zijn aanwezig, maar ten opzichte van de ramvolle duurtest Corolla missen we wel echt luxe zaken als stoelverwarming, dynamische ledkop lampen en de JBL-audio. De gereden Trek deelt wel z’n 180 pk sterke hybride aandrijflijn met de duurtester, maar is ook met de minder krachtige 1.8 leverbaar.

RANDSTEDELIJK ONGERIEF

De krachtbron bevalt ook in de Trek prima, dankzij een alerte gasrespons, ruim voldoende kracht en natuurlijk een gunstig verbruik. In de testperiode rijden we met speels gemak 1 op 18, een zeer nette waarde voor een auto van dit formaat. Jammer is wel dat de motor zich bij vollast goed laat horen. Op de snelweg verdwijnt het motorgeluid netjes naar de achtergrond, maar is het bandengeruis weer nadrukkelijk aanwezig. Hoewel het verschil in hoogte met de reguliere Corolla zeer bescheiden is, is de grotere afstand tussen kont en asfalt van achter het stuur goed merkbaar. Voor een SUV-gevoel is het niet genoeg, maar de Trek is voelbaar geen normale Corolla.

Het onderstel is prettig comfortabel en dat is zeker niet per definitie het geval bij opgehoogde modellen. Het veercomfort ligt op een iets hoger niveau dan bij onze duurtester, al kunnen diens grotere 18-inch wielen daar ook een rol in spelen. De Trek werkt zowel korte als wat glooiender oneffenheden netjes weg, zonder te gaan deinen. De fijne balans die iedere Corolla meekrijgt van Toyota blijft behouden, want ook de hoogste variant laat zich op een fijne manier besturen. Alleen de echt sportieve rijder zal door het iets hogere zwaartepunt wat nadeel ondervinden van de Trek-variant, maar bij die doelgroep staat deze versie vermoedelijk sowieso niet op de shortlist.

De vraag of er buiten het smaakgebonden uiterlijk voordelen kleven aan het Trekpakket, is lastiger te beantwoorden. Vierwielaandrijving of andere terreinfoefjes heeft de auto niet, dus voor expedities door Afrika is de Trek echt niet geschikt. Tegelijkertijd biedt de rondom aanwezige kunststof en de dikkere laag lucht tussen bodem en straat wel een prima bescherming tegen drempels, kuilen en ander stedelijk ongerief. Ook een enkele onverharde of slechte weg nemen we met de Trek een stuk achtelozer dan in de lage Premium-versie die we zo gewend zijn. Wie hier vaak mee te maken heeft of simpelweg valt voor de gezellige stoelbekleding, heeft er met de Trek een aantrekkelijke optie bij.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fraaie aankleding interieur
  • +Vriendelijke prijs
  • -Weinig aankleedmogelijkheden
  • -Toegevoegde waarde beperkt

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Trek
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.542

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 4 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.653 mm / 1.790 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 450 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 3,6 l/100km
CO2-uitstoot 83 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum