Test: Volvo XC60 (2025) – Kan met kleine update weer even mee

Zit de verfijning hem in de details?

58 reacties

Video

De huidige Volvo XC60 is er al sinds 2017, maar toch lijkt het eind van zijn carrière nog niet in zicht. Bij Volvo zijn ze namelijk nog dermate tevreden met de SUV dat hij met slechts een aantal subtiele wijzigingen nog een tijdje mee mag. Is dat terecht of nadert hij de houdbaarheidsdatum?

Hoe lang gaat een model normaliter mee?

Volvo wist destijds de levenscyclus van de 240-serie dusdanig lang te rekken (van 1974 tot 1994) dat die auto in de nadagen van zijn carrière eigenlijk al de klassiekerstatus had. En dan te bedenken dat dat model in de basis al een doorontwikkeling was van de uit 1966 stammende 140. Anno nu lijkt dat moeilijk voor te stellen; doorgaans gaat een model een jaar of zeven mee (met ongeveer halverwege de rit een fikse update), waarna een compleet nieuwe vervanger zijn opwachting maakt. Bij Volvo proberen ze af en toe toch nog het maximale uit een model te persen. Met de huidige XC90 maakten we in 2015 al onze eerste kilometers en de XC60 – nog altijd Volvo’s bestseller – gaat ook alweer mee sinds 2017. Om hem vers te houden, heeft die XC60 in 2021 al een tussentijdse update gekregen. En blijkbaar zijn ze in Göteborg nog niet klaar met die auto: onlangs is hij verder bijgepunt. Nu weliswaar niet heel ingrijpend, maar toch. Aan de buitenkant herken je de tweede update van de XC60 aan een grille met een wilde verzameling diagonale lijnen (helemaal Volvo anno 2025) plus een groter logo en aan de achterkant aan de iets donkerder achterlichtunits. Het belangrijkste nieuws zit echter onderhuids.

Volvo XC60 2025 - exterieur

Met zijn nieuwe grille en grotere logo loopt de Volvo XC60 weer keurig in de pas met zijn jongere stalgenoten.

Heb je een beetje ruimte in de Volvo XC60?

De auto is nog steeds even ruim. Voorin heb je ook met een bovengemiddeld postuur alle ruimte en ook op de achterbank is het prima vol te houden. Althans, zolang je niet in het midden hoeft te zitten, want daar kun je je voeten niet kwijt. Onder de hoge middentunnel gaat het accupakket van de plug-in hybride schuil. De XC60 is namelijk nog steeds in twee PHEV-varianten leverbaar. Hierdoor zit het onder de motorkap vol met hoogspanningstechniek, met als gevolg dat de 12-volt accu onder de vloer van de kofferbak schuil gaat en je slechts 468 liter bagage mee kunt nemen. Dat was al zo en is nog steeds zo. Voor een D-segment-SUV vinden we dat bescheiden.

Volvo XC60 T8 2025 - interieur

Doordat het accupakket onder de middentunnel schuilgaat, kun je als middelste passagier je voeten niet echt lekker kwijt.

Wat is er veranderd?

De meest zichtbare aanpassing in het interieur is het nieuwe infotainmentscherm, dat is gegroeid van 9 naar 11,2 inch. Hierdoor past het niet meer tussen de ventilatieroosters in het dashboard, maar ‘zweeft’ het nu vrijstaand vóór het dashboard. En passant is de pixeldichtheid met ruim twintig procent toegenomen, waardoor je dus niet alleen een groter, maar ook een scherper beeld hebt. Op de achtergrond zorgt de nieuwste generatie van het Snapdragon Cockpit Platform dat het multimediasysteem (dat nu meer in lijn is met dat wat we kennen van de EX30 en EX90) voortaan twee keer sneller werkt dan voorheen. Hoewel het infotainmentsysteem in de vernieuwde XC60 niet het meest uitgebreide is wat we kennen, kunnen we er moeiteloos alles mee bedienen wat nodig is. De menustructuur is kinderlijk eenvoudig te doorgronden, voorzien van heldere pictogrammen en korte tekstjes en reageert lekker snel. Hierdoor hoef je je ogen slechts minimaal van het verkeer af te wenden. Zie dat als een extra vorm van veiligheid. Net onder het infotainmentsysteem zien we op de middentunnel een nieuwe draadloze telefoonlader, keurig onder handbereik, terwijl naast de pook de bekerhouders iets groter zijn geworden. Hierdoor kun je gemakkelijker een thermobeker kwijt, al heeft het klassieke weggooibekertje nu net iets te veel ruimte.

Volvo XC60 2025 - interieur

Het infotainmentscherm is uit zijn krachten gegroeid en past niet meer in het dashboard. Het hangt er daardoor keurig voor.

Is de aandrijftechniek nog bij de tijd?

Je hebt nog altijd de keuze uit twee aandrijfvarianten: een PHEV met een systeemvermogen van 350 pk (de T6) en een PHEV met 455 pk (de T8). Wij zijn op pad met die laatste en hebben daarmee een 310 pk benzinemotor tussen de voorwielen en een 145 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft. Volvo zegt niets over aanpassingen aan de aandrijftechniek, maar toch moet je puur elektrisch op een volle accu voortaan drie kilometer verder kunnen komen: 81 in plaats van 78 kilometer. In de praktijk blijkt 70 km zonder al te veel moeite haalbaar. Dat is inmiddels niet meer grensverleggend, maar zeer zeker nog wel keurige doorsnee. Hoewel er een sportieve rijmodus is, komt de PHEV-aandrijflijn het meest tot zijn recht in de hybride stand. Als het even kan, rijdt de auto dan lekker stil en schokvrij elektrisch. Wanneer de tweeliter viercilinder meedoet, vormen de twee motoren een prima duo, waarbij de elektromotor eventuele schakelpauzes keurig invult. Wanneer de accu leeg is, staat de benzinemotor er alleen voor. Met zijn 310 pk en 400 Nm heeft hij genoeg reserves, waardoor hij niet amechtig op zijn tenen hoeft te lopen. Dat komt direct het comfort ten goede. Volvo zegt overigens extra geluidsisolerend materiaal te gebruiken. Toch laat de benzinemotor af en toe horen dat hij aan het werk moet. Overigens is dat doorgaans van korte duur en stoort het niet. We zijn overigens de eerste om toe te geven dat je met de 350 pk T6 ook genoeg in huis hebt, maar met de 455 pk T8 gaat het allemaal net even gemakkelijker.

Volvo XC60 2025 - exterieur

Samen met de elektromotor vormt de viercilinder een prima tandem.

Hoe rijdt deze PHEV SUV?

Ondanks meer isolatiemateriaal en een groter scherm is de XC60 13 kg lichter geworden. Alle kleine beetjes helpen, al levert het niet direct een ander weggedrag op. Standaard heeft de XC60 aan de voorkant schroefveren en achter een dwarse bladveer. We weten uit het verleden dat dat een stabiel en comfortabel onderstel oplevert. De auto waarmee we nu op pad zijn, is rondom voorzien van luchtvering en dat zorgt eveneens voor veel comfort, overigens zonder dat het ook maar een moment te veel beweging oplevert of voor deining zorgt. Het heeft als neveneffect dat je bij het in- en uitladen van bagage de tilhoogte kunt aanpassen.

Volvo XC60 2025 - exterieur

Zeker met luchtvering is de Volvo XC60 een comfortabele machine.

Hoe zit het met de houdbaarheidsdatum?

Om in zijn laatste levensfase nog interessant te blijven, is de XC60 in bijna alle uitvoeringen goedkoper geworden. De XC60 T8 was er vanaf €76.895 en is er nu vanaf €73.895. Alleen de basisversie, de T6 Essential, is iets duurder geworden. Die heb je voor €61.995. Daarmee wordt het gat naar de iets rijker aangeklede maar wel goedkoper geworden Core-uitvoering financieel iets kleiner. Onder de streep was de XC60 al een fijne auto en is dat nog steeds, keurig bijgepunt voor nog een paar jaar extra. De houdbaarheidsdatum is weer wat verder naar achteren geschoven.

Volvo XC60
Volvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 2025 - exterieurVolvo XC60 T8 2025 - interieur

  • +Beter infotainmentsysteem
  • +Comfortabel onderstel
  • -Bescheiden bagageruimte
  • -Geen beenruimte voor middelste achterpassagier

Oordeel

4 sterren

De Volvo XC60 was al een fijne auto en is dat nog steeds, keurig bijgepunt voor nog een paar jaar extra. De houdbaarheidsdatum is weer wat verder naar achteren geschoven.

Signalement

Merk Volvo
Model XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 77.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 335 kW / 455 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 709 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 19 kWh
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.708 mm / 1.902 mm / 1.649 mm
Wielbasis 2.865 mm
Massa leeg 2.050 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.250 kg / 750 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Brandstofverbruik 1,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 22 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (58)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.