Test: Volkswagen Golf (2024) – Kan een frisse neus het tij keren?

Zit de vijftigjarige jubilaris in de herfst van zijn carrière?

150 reacties

Video

In de verdrukking tussen EV’s en SUV’s worden alle zeilen bijgezet om de vijftigjarige Golf actueel te houden. Zijn een nieuwe neus, nieuwe motoren en een nieuw infotainment genoeg voor een revival voor de bestseller van weleer of is het een laatste ademstoot?

Hoe populair is de Volkswagen Golf tegenwoordig?

Vijftig jaar geleden liep in Wolfsburg de eerste Volkswagen Golf van de band. Een heuglijk feit. De Golf is nog altijd de meest geziene auto op het Nederlandse wegennet, maar of er ook reden voor een feest is? Tien jaar geleden, in 2014, werden er in Nederland 16.457 nieuwe Golfs verkocht en een jaar later zelfs 18.105. Wanneer we snel doorschakelen naar nu, dan hangt de vlag er heel anders bij. Vorige jaar bleef de teller op 3.024 Golfs steken en de eerste helft van dit jaar zijn er nog maar 1.147 exemplaren geregistreerd. De Golf is in Nederland weliswaar nog altijd de meest voorkomende auto, maar voor hoe lang nog? De teruglopende Golf-verkopen zijn voor een groot deel toe te schrijven aan de opkomst van de EV en de populariteit van de SUV. Of een tussentijdse update van de huidige, uit 2020 stammende generatie soelaas biedt? Volkswagen waagt in elk geval een dappere poging: de neus is geretoucheerd (als je er prijs op stelt kan het Volkswagen-logo zelfs licht geven), het multimediasysteem is naar een hoger plan gebracht en ook onder de motorkap is er het een en ander veranderd.

Na vijftig jaar is de Volkswagen Golf is nog altijd een middenklasse-allemansvriend.

Is de bediening erop vooruitgegaan?

Aan het basisconcept is niets gewijzigd. De Golf is nog altijd een compacte middenklasser die voldoende ruimte biedt aan vier volwassenen plus hun bagage. De meest opvallende wijziging in het interieur is het nieuwe multimediascherm. Voorheen leek het infotainmentscherm één harmonieus geheel te vormen met het digitale instrumentarium. Doordat het nieuwe touchscreen groter is, werkt dat trucje niet meer. Voortaan staat het beeldscherm autonoom op het dashboard. Niet alleen de hardware van het multimediasysteem is vernieuwd, ook de software. Het systeem is gebaseerd op de vierde generatie van Volkswagens Modulaire Infotainment Matrix (MIB4). We kennen dat systeem inmiddels van onder andere de Passat in onze duurtestvloot. Het werkt logischer dan dat van de vorige generatie en is net even gemakkelijker te doorgronden. Prettig is dat je een aantal functies als sneltoets kunt selecteren. Volkswagen heeft ook ChatGPT in het systeem geïntegreerd. Verwacht niet dat je met AI over koetjes en kalfjes kunt keuvelen; de wereld buiten de auto is nog een brug te ver. Het werkt alleen binnen de auto. Via spraakbediening – op te roepen met zinnen als ‘Hallo IDA’ of ‘Hallo Volkswagen’ – kost het weinig moeite om de temperatuur op te schroeven, een andere radiozender te kiezen of een navigatiebestemming in te stellen. Kritiek lijken ze zich bij Volkswagen eindelijk ter harte te nemen. Zo zijn de touch-paneeltjes op het stuur definitief vervangen door echte knoppen (zoals de basisversie die standaard al had). Dat werkt een stuk prettiger. Wel zitten er onder aan het infotainmentscherm nog altijd de touch-sliders voor de volumeregeling en de temperatuurinstelling. Ze zijn voortaan verlicht. Fijn in het donker, maar het blijven verder wel gewoon sliders. Wellicht blijven ze in Wolfsburg openstaan voor commentaar, dus wie weet komen dan bij een volgende generatie nog meer echte knoppen terug.

Het multimediascherm is gegroeid, wel zo overzichtelijk.

Hoe rijdt de nieuwe basismotor?

De opgefriste Golf is niet langer met een driecilindermotor verkrijgbaar. De 110 pk 1,0-liter driepitter is uit het gamma geschrapt, net als trouwens de 130 pk 1,5-liter viercilinder. De basismotor is voortaan een 116 pk 1,5-liter viercilinder die standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij onze eerste kennismaking met die nieuwe basismotor rijden we hem in combinatie met de optionele zeventraps DSG. Motor en bak vormen een prima combinatie. De viercilinder heeft een prettige loop en bereikt al tussen 1.500 en 3.000 toeren per minuut zijn maximumkoppel van 220 Nm. Hierdoor is er al snel genoeg trekkracht beschikbaar en hoeft de DSG niet steeds terug te schakelen wanneer je het gaspedaal wat dieper intrapt; van de driecilinder kunnen we ons namelijk nog herinneren dat die best wat toeren moest maken om te versnellen. Wanneer je trouwens denkt dat je het beter weet, kun je je overigens ook zelf met de versnellingskeuze bemoeien via de flippers achter het stuur, maar nodig is dat doorgaans niet.

Geen driecilinders meer: de Golf is er voortaan alleen maar met viercilindermotoren.

Kan de Golf nog aan de laadpaal?

Jazeker, althans de hatchback. En er is nieuws. Allereerst hebben de PHEV’s voortaan een 1,5-liter viercilinder in plaats van een 1,4-liter. Daarnaast krijgen ze een groter accupakket mee met een capaciteit van 19,7 kWh in plaats van 10,6 kWh. Hierdoor neemt afhankelijk van de uitvoering de WLTP-actieradius toe van 80 naar 142 kilometer. Opladen van die grotere accu kan vervolgens met 11 kW wisselstroom en bij de snellader zelfs met 50 kW gelijkstroom.

Volkswagen Golf - 2024
Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf - 2024Volkswagen Golf 1974 en 2024Volkswagen Golf 1974 en 2024 oud en nieuw

  • +Fijne basismotor
  • +Betere infotainment
  • -Nog altijd te weinig echte knopjes
  • -Stationcar niet als phev

Oordeel

4 sterren

Als allemansvriend is de Volkswagen Golf weer keurig bij de tijd. Alleen de verkoopcijfers van tien jaar geleden, die komen niet meer terug, daar helpt ook deze geslaagde update niet bij.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.5 eTSI 116pk R-Line Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.410

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.284 mm / 1.789 mm / 1.459 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.235 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 660 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 122 g/km

    PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (150) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum