Test: Toyota Urban Cruiser - Geen bZ, zus van Suzuki e Vitara
Aziatische mix
46 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Laten we er geen doekjes om winden: de nieuwe Toyota Urban Cruiser is feitelijk een Suzuki e Vitara met andere logo’s en een ander neusje. Ontworpen in Japan, gebouwd in India en onder de vloer een accupakket uit China. Schuift de Europese consument aan voor deze dis met een mix van Aziatische ingrediënten? Geduld is vereist, hij staat pas in het eerste kwartaal van 2026 bij de dealer.
Doet Toyota vaker aan leentjebuur?
Suzuki’s die als Toyota’s werden geboren kennen we hier al een poosje; de Swace (een Corolla) en de Across (een RAV4) zijn daarvan goede voorbeelden. Een Toyota die onderhuids van een andere autofabrikant stamt, zien we minder vaak. Maar ook die bestaan: de Supra (BMW Z4), de GT86 (een Subaru BRZ) en de bedrijfswagen Proace, afkomstig van Stellantis. In andere markten verkoopt Toyota de Maruti Suzuki Vitara Brezza als Urban Cruiser. Helemaal nieuw is het idee van de nieuwe, elektrische ‘Toyzuki’ dus niet en Toyota benadrukt dat de auto in samenwerking met Suzuki is ontwikkeld. Net als met de nieuwe, eveneens elektrische C-HR+, zegt Toyota met de Urban Cruiser het bZ-label vaarwel in Europa.
Het interieur is gelijk aan dat van de Suzuki e Vitara, een 10,25-inch scherm is altijd standaard.
Is de Toyota Urban Cruiser groter dan een Yaris Cross?
In het programma van Toyota zit de elektrische Urban Cruiser met zijn lengte van 4,29 meter iets boven de 4,17 meter lange Yaris Cross, een hybride met eveneens een hoge instap. Hij is in ieder geval een stuk groter dan de Urban Cruiser die van 2009 tot 2014 als compacte cross-over de RAV4 vergezelde. De nieuwe elektrische staat op een EV-platform en heeft een wielbasis van 2,70 meter, dat is royaal voor een auto in dit segment en belooft veel beenruimte voor de achterpassagiers.
De bagageruimte (244 liter) is kleiner dan die van de huidige Yaris (286 liter). Door de achterbank naar voren te schuiven, kom je op 310 liter.
Komt alle techniek uit China?
Suzuki en Toyota ontwierpen en ontwikkelden samen het uiterlijk en de aandrijftechniek van deze auto. Maar voor het accupakket klopten de Japanners aan bij het Chinese BYD, na CATL 's werelds grootste accufabrikant. BYD introduceerde in 2020 de zogeheten blade battery. Die is platter dan een regulier accupakket, veel beter bestand tegen zware aanrijdingen en zeer brandveilig. Daar komt bij dat het een LFP-accu is, zonder kobalt en nikkel. Minpunt is de lagere energiedichtheid, waardoor er meer accucapaciteit nodig is en dat maakt de auto zwaarder. In ieder geval heeft Toyota alle vertrouwen in de kwaliteit, gezien de 10 jaar of 300.000 kilometer garantie op dit onderdeel.
Hoe zit het met de ruimte in de Toyota Urban Cruiser?
We noemden de lange wielbasis al en dat resulteert inderdaad in een acceptabele hoeveelheid centimeters voor de mensen op de achterbank. De hoofdruimte is eveneens prima, al schuurt je kruin wel tegen het hemeltje als je rond de 1,90 meter lang bent. De bank is verschuifbaar en dat heeft zijn reden: de kofferbak is met een inhoud van slechts 244 liter kleiner dan die van een Toyota Yaris. Dat verwacht je niet in een ogenschijnlijk redelijk grote SUV. Met de bank in zijn voorste positie bedraagt de inhoud 310 liter, maar dan kan er niemand meer achterin zitten.
De beenruimte is zelfs met een lengte van 1,90 meter nog oké, je hoofd raakt dan wel het hemeltje.
Is deze elektrische SUV ook met vierwielaandrijving leverbaar?
Toyota levert de Urban Cruiser in drie vermogensvarianten: 144 pk/193 Nm in combinatie met de kleinste accu, 174 pk/193 Nm met de grote accu, die ook in de vierwielaangedreven versie met 184 pk/307 Nm ligt. Inderdaad, dat is slechts 10 pk meer, ondanks een extra motor op de achteras. De topsnelheid is van alle versies 150 km/h en ook wat betreft trekgewicht heerst er unanimiteit: maximaal 750 kg.
De Executive is als AWD leverbaar, maar in het vlakke Nederland heb je dat niet nodig.
Wat is de actieradius van de Toyota Urban Cruiser?
De cijfers die Toyota ons geeft zijn nog voorlopig. Er zijn twee batterijopties leverbaar: 48,8 kWh en 61,1 kWh, beide bruto. De voorwielaangedreven Urban Cruiser heeft met de kleine accu een bereik van 344 kilometer, met de grote accu is dat 426 kilometer en in combinatie met vierwielaandrijving 395 kilometer. Een snelle rekensom leert dat je onder de 15 kW/100 km moet blijven om deze waarden te halen. Uit ervaring weten we dat er maar weinig EV’s zijn die dit in de praktijk waarmaken. Over het opladen: dat kan met 80 kW als je de kleine accu hebt en met 125 kW met de grotere variant. Een warmtepomp is standaard.
Laden kan met 11 kW of met 80 kW (kleine accu) of 125 kW aan de snellader.
Matige recuperatie, rijeigenschappen niet verrassend
Voor deze eerste kennismaking gaan we de weg op met een Urban Cruiser waarop de aanduiding ‘prototype’ in grote letters op de zijkant staat. Het is de versie met grote accu en 4WD. Je bent al snel wegwijs in de bediening, voor veel zaken zijn er fysieke knopjes en hoef je niet eerst in een menu. Behalve dan voor de mate van recuperatie, die is instelbaar in drie standen en dat kan niet tijdens het rijden. Je activeert het door op een kleine knopje naast de pook te drukken. Verwacht geen one pedal-ervaring, je moet alsnog vaak zelf remmen. De rijeigenschappen zijn in geen enkel opzicht verrassend te noemen. De uitgaande slag van de veren wordt niet al te sterk gedempt, de weg omlaag iets steviger. Dwarsrichels in het wegdek komen duidelijk voelbaar door.
De recuperatie activeer je met het knopje naast de draaiknop van de transmissie.
Wat kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser?
Toyota levert de Urban Cruiser in drie smaken: Active, Dynamic en Executive, die laatste ook met 4WD. De Active is er alleen in combinatie met de kleinste accu (49 kWh), de andere twee hebben een accucapaciteit van 61 kWh. Instappen kan voor €32.995 en dan krijg je in ieder geval alle veiligheidssystemen en adaptieve cruisecontrol, 18-inch wielen (lichtmetaal) en hetzelfde, 10,25-inch metende scherm voor het infotainmentsysteem als de duurdere versies. De Dynamic doet daar stoel-, stuur-, ruitenwisser-, en buitenspiegelverwarming bij, samen met de grotere accu en is er vanaf €35.795. Kies je voor de Executive, dan krijg je een JBL-geluidssysteem, een panoramadak, 19-inch wielen, elektrische verstelbare stoelen bekleed met (vegan) leer, adaptief grootlicht en een 360 gradencamera. In dat geval ben je €38.295 kwijt of €39.975 als je 4WD wil. Even geduld moeten we wel hebben: de Urban Cruiser komt pas begin 2026 naar Nederland.