Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Beter te vroeg dan te laat
Facelifts zijn updates die meestal pas drie of vier jaar na de introductie van een model aan de orde zijn, maar de Renault Espace gaat al na twee jaar stevig op de schop. Daar is echter een goede reden voor.
Een snelle facelift, dus ook een subtiele?
Nou, nee. De huidige Renault Espace werd in maart 2023 gepresenteerd, maar al in maart 2025 hadden we een stevig vernieuwde versie op ons scherm. Daarmee is de Espace nog wat eerder vernieuwd dan de tweede generatie van de Subaru Impreza, die in 2002 ook een compleet nieuwe neus kreeg. Renault beweert dat niet minder dan een derde van het exterieur nieuw is. Aangezien motorkap, voorschermen, koplampen, bumpers, achterklep en achterlichten allemaal nieuw zijn, hebben we de neiging dat te geloven.
Maar waarom dan toch, en dat nu al?
Dat de Espace nu al grondig wordt aangepakt, heeft alles te maken met het feit dat deze auto zowel technisch als optisch veel deelt met de Austral en de Rafale. De kortere Austral is er al wat langer en de gladde Rafale is de auto waarmee Renault zijn nieuwe designtaal lanceerde, drie maanden na de onthulling van de Espace. De Espace heeft dus als één van de laatste nieuwe Renaults nog het ‘oude’ front, en juist dat wordt met deze ingrijpende facelift rechtgezet.
Boven de 'oude', onder de nieuwe. Ook aan de achterkant verandert er best wat.
Verandert er verder nog wat aan de Renault Espace?
Dat de Espace verder nog niet zo oud is, betekent ook dat er buiten het optische niet heel veel aan de auto wijzigt. De Hybrid 200-aandrijflijn wordt bijvoorbeeld ongemoeid gelaten en ook aan het onderstel wijzigt niets. Wel is de Espace door gelaagd glas en andere deurrubbers en gewijzigde motorsteunen volgens Renault net wat stiller geworden. Inderdaad is het aan boord aangenaam rustig. De Hybrid 200-techniek is als vanouds opgebouwd rond een 1,2-liter driecilinder met turbo, een opvallende keuze naast de kleinere Renault-modellen die als Hybrid juist een grotere viercilinder hebben. De Espace kan met de enige leverbare aandrijflijn uitstekend uit de voeten, al betrappen we de auto met zijn ingewikkelde transmissie af en toe wel op een schokje en klinkt de driecilinder buiten de auto een beetje rauw.
Laten we niet vergeten dat een Renault Espace vroeger heel wat anders was. Is dit nog een goeie gezinsauto?
Deze opgerekte SUV kan op ruimtegebied namelijk niet in de schaduw staan van die MPV’s, maar heeft als vijfzitter mooi wel bijna 700 liter bagageruimte. De achterbank laat zich bovendien nog 22 centimeter naar voren schuiven en dan ontstaat er nog meer ruimte, die je desgewenst kunt opvullen met een (krappe) derde zitrij.
Nou vooruit. En is er voldoende onderscheid met de concurrentie?
Zeker als zevenzitter en met de stekkerloze, maar volwaardig hybride aandrijflijn is de Espace een vrij uniek aanbod, want de concurrenten zijn over het algemeen mild-hybrides of juist plug-ins. Aan de prijs van de vernieuwde Espace zal het overigens niet liggen, want in vernieuwde vorm is de auto exact even duur als voorheen. Er zijn als vanouds drie uitvoeringen, het begint bij €47.590 en voor een zevenzitter ben je €1.200 meer kwijt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 esprit Alpine 5p. * NIEUW MODEL * NU TE BESTELLEN * NU € 1.000,- KORITNG *
- 2025
- 10 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno 7p. * NIEUW MODEL, NU TE BESTELLEN * NU € 1000,- KORTING *
- 2025
- 10 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 iconic 5p. * NIEUW MODEL * NU TE BESTELLEN * NU € 1.000,- KORTING *
- 2025
- 10 km