Peugeot 408 (2022) - Test

Zo rijdt het nieuwe model tussen 308 en 3008

147 reacties

Video
AutoWeek 49 2022
AutoWeek 49 2022

Je leest het in AutoWeek 49 2022

Peugeot introduceert  de 408, een nieuwe cross-over die een beetje valt tussen de 3008 en de 5008. In het verleden was er bovendien al een 4007. Tel die twee op en je zou denken dat dit de nieuwe Peugeot 4008 moet worden. Maar dat is niet het geval, de nieuwe cross- over heet 408 en krijgt dus geen 00-status. En dan rijst de vraag: waarom eigenlijk niet?

Goedbeschouwd is de 408 eigenlijk meer een Frankenstein dan een ­James Bond. Vrijwel alles is in een ander Stellantis-product al leverbaar. Het interieur komt over uit de 308. De aandrijflijnen vind je in zo’n beetje elke andere ­moderne Peugeot, Citroën of DS, net als de (veiligheid)systemen en veel van de overige opties. Zelfs de wielbasis is niet uniek. Die komt namelijk overeen met de Citroën C5 X, al is die van bumper tot bumper weer wel 12 centimeter langer. Eigenlijk is er maar één ding echt bijzonder aan de 408 en dat is zijn design. Maar zoals de bekende filmster mét 00-status al meermaals heeft bewezen is een goed pak vaak de sleutel tot succes. Het moet gezegd: een vierdeurs SUV-coupé kan aanzienlijk meer wringen op het netvlies dan deze 408. Net als ­Mercedes bij de nieuwe CLA heeft Peugeot ervoor gekozen de auto behoorlijk lang te maken, 4,69 meter maar liefst. Dat geeft de daklijn mooi de tijd om rustig te dalen. ­Bovendien staat hij wel ietsje hoger op de poten dan de bestaande 308 en 308 SW, het scheelt in de praktijk 4 centimeter. Het maakt het design in ieder geval in gelijke mate coherent en aantrekkelijk. Het is, ­zeker in de praktijk, gewoon een ­knappe, moderne auto om te zien.

De behoorlijk gestrekte lijn heeft nog een voordeel: de 408 slikt een hoop bagage. Door de batterij in de door ons geteste plug-in hybride komt die tot 471 liter, ­terwijl de conventionele 408 met alleen benzinemotor zelfs tot 536 liter komt. Dat is overigens nog altijd niet zoveel als een 308 SW, maar het scheelt niet heel veel. Bovendien biedt de 408 door de grotere wielbasis meer beenruimte op de achterbank en omdat de daklijn pas relatief laat begint te dalen (wederom met dank aan de totale lengte) valt zelfs de hoofdruimte niet direct tegen. Iemand van 1,80 meter zit er in ­ieder geval heel aardig. Voorin is het een en al 308 wat de digitale klok slaat. Dat heeft als voordeel dat de hypermoderne vormgeving goed aansluit bij het uiterlijk. Het nadeel is dat al dat schermgeweld niet altijd bijdraagt aan makkelijke bediening. Goed voorbeeld zijn de touchtegels onder het centrale aanraakscherm. Daarop kun je een en ander voorprogrammeren wat je snel zou willen bedienen of menu’s die je dan met een druk op de knop kunt bereiken. Handig. Maar de lane keeping assist mag je er van het systeem niet onder opslaan, terwijl het airco-menu dat een fysieke knop eronder heeft, weer wél mag. Verder wil het systeem nog weleens haperen; met name bij het starten is geduld voor de bestuurder een wenselijke eigenschap.

a href=

De Peugeot 408 oogt als een moderne cross-over.

Peugeot 408 voelt lekker soepel

Goed, tot zover dus is er weinig nieuws ­onder de zon. Tijd om te rijden. In eerste instantie weet de Fransman ons prettig te verrassen. De plug-in hybride 408 weegt rijklaar weliswaar een kleine 1.800 kilo, het onderstel voelt ondanks de stevige ­dempers lekker soepel aan en dat komt het comfort ten goede. Nu zijn de wegen ­rondom Barcelona over het algemeen ­keurig geasfalteerd, maar zelfs op de incidentele krater blijft het vrij comfortabel. Wel jammer dat je het relatief eenvoudige onderstel hóórt werken om de massa af te dempen. De wegligging is keurig; in ­lange bochten zoals op een verkeersknooppunt voelt de 408 stabiel. Sportieve ambities moet je er met een dergelijk gewicht niet mee hebben, maar als de koets eenmaal ligt, heeft de Peugeot mits het asfalt glad is geen bezwaar.

De besturing is te direct

De enige dissonant is de besturing. Door het kleine stuurtje heb je al een kleine ­radius en de inrichting erachter werkt nogal direct. Dat resulteert er overdreven gezegd in dat je met een centimeter polsbeweging al haaks de bocht omgaat. Daardoor lijkt de besturing soms sneller te willen werken dan het onderstel en dat past niet helemaal in het plaatje. Overigens zullen de enorme ­20-inch wielen onder onze testauto dat plaatje ook niet flatteren.

Twee keer plug-in hybride: 180 of 225 pk

We haalden al even aan dat we met de ­plug-in hybride 408 onderweg zijn en dan bovendien de sterkste van de tweeling: de Hybrid 225 met 225 pk. Tenminste, als je als hybride rijdt en de 180-pk 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor en de elektromotor van 136 pk samenwerken. Zit er genoeg prik in het 12,4-kWh accupakket, dan kun je louter elektrisch rijden en houd je 136 pk over. Die zijn er altijd en dus komt de 408 er prima mee door het verkeer. Onder ­gunstige omstandigheden haal je daarmee een actieradius van 50 kilometer. Wie veel relatief korte ritten maakt kan dan de nodige kilometers in totale rust afleggen. Ga je eens wat verder, dan is het vooral zaak ­lekker rustig te rijden. Dan hebben de beide motoren en de achttraps automaat de tijd om te bedenken wie wat moet doen en ­verloopt de samenwerking prettig vloeiend. Ga je ermee tekeer, dan wordt het allemaal wat rafelig en komt de aandrijflijn eigenlijk niet tot zijn recht. Wat dat betreft is het waarschijnlijk slim om bij gelijke uitrusting € 1.500 in je zak te houden en de Hybrid 180 aan te schaffen. Die heeft precies ­hetzelfde systeemkoppel, maar de 1.6 wordt softwarematig geknepen bij hoge toeren en heeft als het erop aankomt 45 pk minder. In de praktijk is die versie amper minder snel en als je trouw stekkert heb je zelfs precies dezelfde 136 pk als in de Hybrid 225.

Peugeot 408

Heel veel mogelijkheden bij de 408

Het bespaarde geld kun je dan mooi steken in alle glimmers die de 408 tot de 408 ­maken. Dikke wielen, uitgebreide led­verlichting en een opvallende metallic lakkleur om de vormgeving tot zijn recht te laten komen bijvoorbeeld.

Houd er alleen wel rekening mee dat de aanschafprijs daardoor snel oploopt. Zelfs de ­eenvoudigste benzinevariant begint pas bij € 41.490 en de Hybrid 180 moet minimaal € 46.160 opleveren. Uiteraard kun je ­daarna nog verder winkelen met pakketten en opties, van 360-graden camera en night vision tot autonome systemen en elektrisch verstelbare massagestoelen. Alles is mogelijk. Op zich allemaal mooi, alleen kennen we het allemaal al uit bestaande producten van de Stellantis-club. Waarmee we terugkomen bij de vraag waarmee we begonnen. Misschien is de 408 wel cool genoeg voor de 00-status, maar heeft hij simpelweg niet genoeg unieke gadgets.

Peugeot 408

PLUS & MIN

  • +Allround onderstel
  • +Geslaagd design...
  • -...maar verder voegt hij niet veel toe
  • -Traag infotainmentsysteem

Signalement

Merk Peugeot
Model 408 GT HYbrid 225
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 51.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 1.750 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.687 mm / 1.848 mm / 1.478 mm
Wielbasis 2.787 mm
Massa leeg 1.681 kg
Laadvermogen 539 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden205/55R19Prijzen
Topsnelheid 233 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 26 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 408

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (147) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.