Test: Mercedes-Maybach S-klasse – Absolute luxe is als PHEV nog verantwoord ook

Het Duitse alternatief voor Bentley en Rolls Royce

65 reacties

Video

Wanneer je een S-klasse te gewoon vindt, heeft Mercedes ook nog de Maybach S-klasse voor je. Die Duitse über-limousine is er voortaan ook als PHEV. Is dat een alternatief voor een conventionele V8 of V12?

Maybach, is dat nog een apart merk?

Nee, dat was het. De rijke historie van Maybach als zelfstandig merk gaat terug tot voor de Tweede Wereldoorlog. Begin deze eeuw heeft Mercedes de naam afgestoft en als zelfstandig merk neergezet, met eigen modellen. Een succes werd dat niet, en na één modelgeneratie verdween het merk weer. Bij de vorige generatie van de S-klasse is de naam Maybach weer uit de mottenballen gehaald. Nu als luxe label, net zoals AMG het sportieve label is. Alleen waar het AMG-logo al wordt gebruikt voor wat sportstrepen op een simpele A-klasse, is de naam Maybach echt voorbehouden voor de absolute bovenkant van de markt: naast de S-klasse zijn er ook Maybach-versies van de GLS en de EQS SUV. Met deze auto’s is Mercedes actief in dezelfde markt als Bentley en Rolls-Royce.

Waar AMG staat voor dynamiek, staat Maybach voor bekende luxe.

Is dit niet gewoon een S-klasse met wat extra toeters en bellen?

Dat is te kort door de bocht. De auto is zelf bijna 20 centimeter langer dan de lange versie van de reguliere S-klasse en dat geldt ook voor de wielbasis. Die extra centimeters komen direct ten goede aan de achterpassagiers. Verder is de Maybach nog de enige S-klasse die je met een V12 kunt krijgen. En als het om luxe en comfort gaat, gaat het bij deze auto verder waar het bij de gewone S ophoudt. En dan te bedenken dat die gewone op zich ook al geen simpele auto is.

Het koetswerk van de Maybach S-klasse wijkt af van de Benz S-klasse, vooral bij het achtercompartiment.

Heeft de PHEV ook een V8 of V12?

Nee, nu de Maybach voor het eerst plug-in hybride techniek aan boord heeft, heeft de auto ook voor het eerst een zescilinder lijnmotor. De PHEV heet voluit Mercedes-Maybach S580 e. Waarbij die e op het eind uiteraard duidt op een elektromotor. De benzinemotor en de elektromotor zijn samen goed voor 510 pk en 750 Nm en dat is net iets meer dan de 503 pk en de 700 Nm van de vierliter V8. Overigens is er voor de Chinese markt ook nog een variant met alleen de zescilindermotor. Het gaat ze in de Volksrepubliek alleen om de lengte en luxe van de auto. Prestaties tellen daar minder.

Ongeacht zijn aandrijflijn gaat de Maybach S als een zwevend tapijt over het asfalt.

Hoe rijdt dat, zo'n plug-in Maybach S-klasse?

Wanneer alleen de elektromotor in actie is, heerst er volledige rust in de auto. Ongewenste trillingen en vibraties zijn de synchroonmachine vreemd, daar kan zelfs de V12 niet aan tippen. Met zijn 150 pk is de elektromotor in de meeste gevallen krachtig genoeg om het alleen af te kunnen. Wanneer je meer prestaties verlangt, springt de zescilinder bij. Dankzij een dikke laag isolatiemateriaal hoor je de benzinemotor amper. De samenwerking tussen de twee motoren verloopt nagenoeg naadloos en de negentrapsautomaat sluit daar keurig op aan. Wanneer de accu leeg is moet de benzinemotor alleen aan het werk. Zolang je geen AMG-prestaties verlangt kom je niets te kort. Het enige is dat die zescilinder harder zijn best moet doen dan de V8 of V12 en dat merk je af en toe.

Zolang je geen AMG-prestaties verwacht kom je met de PHEV niets te kort.

Waarom zou je een PHEV Maybach willen?

Zonder belasting is de PHEV een paar duizend euro duurder dan de versie met V8. Maar in Nederland moet er wel belasting betaald worden. Doordat de Maybach S 580 e volgens WLTP een CO2-uitstoot heeft van slechts 18 g/km betekent dat dat er in Nederland maar €504 aan bpm afgedragen hoeft te worden. Dat is bijna niets vergeleken met de €54.281 die je voor de V8 aan bpm moet betalen. Hierdoor is de vanafprijs voor de PHEV €203.448, bijna een halve ton minder dan de €252.285 kostende V8. De belangrijkste concessie die je voor die halve ton moet doen is bagageruimte inleveren. Achterin de versie met V8 past 505 liter terwijl je bij de PHEV nog maar 325 liter mee kunt nemen. Maar goed, als je je met een Maybach laat rijden ga je natuurlijk sowieso niet met koffers lopen sjouwen: bagage laat je vooruitsturen of nabrengen.

Met de halve ton die je aan BPM uitstpaart kun je heel wat champagneglazen vullen.

Mercedes-Maybach S 580 e
Mercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasseMercedes-Maybach S-klasse

  • +Fijne aandrijflijn
  • +Ongekende ruimte
  • -Kleine kofferbak
  • -Goedkope knopjes op het stuur

Oordeel

5 sterren

Zeker wanneer je alleen op de elektromotor rijdt is de plug-in hybride techniek een comfortverhogende factor, absoluut Maybach-waardig.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model Maybach S 580 e 4MATIC
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 202.777

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.999 cc
Maximaal vermogen 375 kW / 510 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 750 Nm bij 1.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 29 kWh
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 5.469 mm / 1.954 mm / 1.510 mm
Wielbasis 3.396 mm
Massa leeg 2.250 kg
Laadvermogen 660 kg
Banden225/45R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s
Brandstofverbruik 0,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 18 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (65) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum