Test: Lexus RX 500h

Hybride in verschillende smaken

120 reacties

Video
AutoWeek 37 2022
AutoWeek 37 2022

Je leest het in AutoWeek 37 2022

Een ruimer interieur, nog meer assistentiesystemen én voortaan een PHEV-variant plus een hybride versie met turbomotor, Lexus heeft flink zijn best gedaan op de nieuwe RX. Pakt dat in de praktijk net zo goed uit als op papier?

Tussen de eerste Lexus RX en de ­huidige nieuwe vijfde generatie zit een wereld van verschil; in een kwart eeuw heeft de technologie een enorme sprong voorwaarts gemaakt en ook het design is van een compleet andere orde. Wanneer je de nieuwe echter naast de ­vorige zet, lijkt het meer om evolutie te gaan. Toch is dat slechts uiterlijke schijn. De vijfde generatie is van voor tot achter nieuw. Om te beginnen is hij gebaseerd op de nieuwe schaalbare platformarchitectuur van Lexus die ook gebruikt wordt voor ­bijvoorbeeld de NX, alleen is de RX dan ­uiteraard een maatje groter. Bovendien is onder de ­motorkap een sprong gemaakt. Je kunt hem nu ook krijgen als plug-in ­hybride en de top van de lijn is voortaan een sportief getinte turbohybride met een zestrapsautomaat.

 

Ruimer interieur dan vorige RX

Op basis van de nieuwe platformarchitectuur (intern aangeduid als GA-K) heeft Lexus de nieuwe RX een ruimer interieur gegeven. De lengte van de auto is weliswaar gelijk gebleven, maar de spoorbreedte en wielbasis zijn gegroeid. Tussen de voor- en achteras zit nu 6 centimeter extra en dat is ruimte die direct aan de inzittenden ten goede komt, met name op de achterbank. Zowel voor- als achterin kun je dan ook ­prima zitten, ook wanneer je wat langer bent. Waarbij moet worden opgemerkt dat de zittingen standaard aan de korte kant zijn, maar dat er gelukkig zittingverlengers beschikbaar zijn waardoor er niets aan de hand is. Het was helemaal perfect geweest wanneer je het stuur axiaal iets meer naar je toe zou kunnen halen.

De bagageruimte is met 8 liter toegenomen en meet nu 461 ­liter, wat overigens nog altijd niet grensverleggend is. Bij de PHEV snoept het accupakket een deel van de ruimte onder de laadvloer op en bij de andere versies zit daar een ­reservewiel. Liefhebbers van zevenzitters moeten we teleurstellen: de RX is er voortaan alleen nog maar als vijfzitter; wegens een te beperkte vraag in het verleden is er geen langere L-variant ontwikkeld.

De gebruikte materialen zien er goed uit en voelen prettig aan, de interieurinrichting maakt een verzorgde indruk. Of het nu gaat om de armsteunen in de portieren of de knopjes op de middentunnel, alles wat je beetpakt of aanraakt voelt degelijk en ­solide aan.Het dashboard wordt gedomineerd door een 14-inch touchscreen; Lexus heeft het slecht werkende touchpad op de middentunnel gelaten voor wat het is. De inrichting van het scherm is helder en overzichtelijk al vragen de menustructuren – mede ­doordat er heel veel functionaliteit in het infotainmentsysteem zit weggestopt - hier en daar soms wel even te veel aandacht. Dat laatste lijken ze bij Lexus ook zelf te onderkennen. Een voorbeeld hiervan is de rijmodusselectie. Daarvoor vind je geen knop op de middenconsole. Via het multimediasysteem moet je een aantal stappen doorlopen om van modus te wisselen. Dat is tamelijk onhandig en vraagt te veel ­aandacht. Lexus heeft echter voor een ­prima alternatief gezorgd: op het stuurwiel zitten multifunctionele knoppen waarmee je van alles kunt regelen (waaronder de ­rijmoduskeuze) terwijl je in het head-up display ziet wat je aan het doen bent. Dit werkt heel eenvoudig en ondertussen kun je je blik gewoon naar voren op het verkeer gericht houden.

Alle hybrides naar Nederland, turbo benzine niet

Lexus bouwt vier verschillende aandrijf­varianten, aangeduid als RX 350, RX 350h, RX 450h+ en RX 500h. De eerste is een conventioneel aangedreven variant met een nieuwe 2,4-liter viercilinder turbobenzinemotor die niet naar Nederland komt. De ­andere drie, allemaal hybriden, komen wel onze kant uit. De 350h heeft onder de motorkap een atmosferische 2,5-liter benzinemotor die via de beproefde (als een cvt werkende) powersplit-transmissie ­samen met een elektromotor de voorwielen aandrijft. De achterwielen worden separaat aangedreven door een eigen elektromotor. Bij elkaar kunnen de motoren pieken tot 250 pk en dat blijkt in de dagelijkse praktijk meer dan genoeg om probleemloos met het verkeer mee te komen. Als er al iets op deze aandrijflijn valt aan te merken dan is het dat de verbrandingsmotor in de toeren schiet (en dat ook laat horen) wanneer je het gaspedaal diep intrapt om te accelereren of om een helling te nemen. Daar staat tegenover dat de aandrijflijn verder vrij is van schokken doordat het systeem geen schakelpauzes kent.

450h+ is plug-in hybride

De 450h+ is de plug-in hybride. De opzet van de PHEV-aandrijflijn is in feite gelijk aan die van 350h. Het voornaamste verschil is een laadaansluiting en een accupakket met een grotere capaciteit. Het systeemvermogen van de 450h+-aandrijflijn bedraagt 309 pk. En die pk’s komen er makkelijk uit, je merkt direct dat de auto net even wat vlotter is dan de 350h. Prettig is dat de ­viercilinder zich ook nog eens een stuk ­rustiger gedraagt dan bij de 350h wanneer je het gaspedaal intrapt. Dit komt doordat de voorste elektromotor dankzij de grotere accu veel meer kan bijdragen, waardoor de benzinemotor minder op zijn tenen hoeft te lopen. Volgens voorlopige opgave kan de RX 450h+ op een volle accu 68 kilometer ver komen voordat de verbrandingsmotor aanspringt. Netjes, maar anno 2022 zeer ­zeker geen grensverleggende waarde meer.

De topper van de reeks is de 500h. Voor deze auto heeft Lexus het over een andere boeg gegooid. Hij heeft dezelfde nieuw ontwikkelde 2,4-liter turbomotor als de 350. Verder is het powersplitsysteem overboord gegooid. Direct aan deze viercilinder zit een elektromotor vast die op zijn beurt met een meervoudige natte platenkoppeling verbonden is met een ‘conventionele’ ­zestrapsautomaat. Die koppeling wordt overigens alleen gebruikt bij het wegrijden, dankzij interventie van de elektromotor is er bij het schakelen verder geen koppeling meer nodig. Van de ene naar de andere versnelling gaat vrijwel naadloos. De elektromotor op de achteras is een potentere dan bij de 350h en 450h+. Het systeem­vermogen van de 500h bedraagt 371 pk. Dat de 500h de rapste van het stel is, zal je niet verbazen. Veel interessanter is het gedrag van de aandrijftechniek. Mede door de twee elektromotoren reageert de aandrijflijn l­ekker spontaan. De zestrapsautomaat die met zijn planetaire tandwielstelsels voor vaste verzetten zorgt, weet te voorkomen dat de motor spontaan te veel in toeren klimt. Het blijft nu allemaal uiterst ­beschaafd, ook wanneer je het gaspedaal iets dieper intrapt. Het maakt de aandrijflijn er een van de fijnere soort.

Het onderstel laat een degelijke en solide indruk achter; de afstemming van veren en schokdempers is evenwel afgestemd op comfort. Uitvoeringafhankelijk zijn er wel adaptieve schokdempers leverbaar. Daarmee wordt het onderstel iets steviger, maar ook dan houdt comfort de overhand. Geen moment hebben we het gevoel dat de banden van het ingeslagen spoor wijken, maar de koets – die weliswaar stijver is gemaakt dan die van de vorige generatie – blijft wel beweeglijk. De auto volgt keurig op wat je hem met het stuur opdraagt, maar de terugkoppeling van wat er zich tussen het rubber en het wegdek afspeelt is beperkt. De RX zorgt gewoon dat je veilig en ontspannen op je bestemming komt zonder je uit te dagen.

Lexus RX

Fietsvriendelijk

De nieuwe Lexus RX krijgt standaard een hele batterij elektronische hulpsystemen mee. Sommige zijn nieuw, andere verder verfijnd. Een mooi voorbeeld van dat laatste is de rijbaanassistent die de auto zonder gezwalk keurig binnen de lijnen houdt, niet alleen op de rechte stukken maar zeker ook op bochtiger trajecten. Een aardige noviteit is de Save Exit Assist. Die zorgt ervoor dat wanneer er bij het uitstappen bijvoorbeeld een fietser in de dode hoek rijdt, het portier niet geopend kan worden. Dat voorkomt onnodige schades en is ook een aardig ­gebaar naar de wielrijder.

Alle details bijeen maken van de nieuwe RX een comfortabele SUV. Of je daarmee ook waar voor je geld krijgt is lastig te zeggen: de nieuwe RX komt pas in de loop van volgend jaar hierheen. Prijzen zijn daardoor nog niet bekend. Met zijn lage CO2-uitstoot en daarmee ook een laag bpm-bedrag verwachten we in elk geval dat de PHEV-uitvoering de voordeligste zal zijn. Een zekerheid is hoe dan ook dat de Japanner standaard tien jaar garantie krijgt.

  • +Fijne aandrijflijn in 500h
  • +Prettige materialen
  • -Beperkte stuurverstelling
  • -Korte zittingen

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (120) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum