Test: Kia EV3 - Verrassend volwassen elektrische compacte cross-over

Moeten de Peugeot-verkopers zich zorgen maken met hun e-2008?

261 reacties

Video

De Kia EV3 komt aan het eind van het jaar naar Nederland. In Zuid-Korea hebben we alvast met een voorserie-exemplaar van de elektrische B-segment cross-over kunnen rijden. Hoewel de auto nog niet helemaal af was maakte de nieuwe compacte Kia al een prima indruk. Maar moet je je als Peugeot-verkoper met nog wat e-2008’s op voorraad nu direct zorgen maken?

Wat is de Kia EV3 voor auto?

Zonder de verbrandingsmotor af te serveren zet Kia groot in op elektrische auto’s. Na de grotere modellen met helemaal aan de bovenkant van het gamma de zevenzits EV9 is het nu tijd voor de compactere modellen. Eerder meldden we al dat er gewerkt wordt aan een concurrent voor de Dacia Spring en de Citroën ë-C3. Zover is het nog niet. Een maatje groter is er nu alvast de compleet nieuwe EV3. Deze nieuwe loot aan de EV-stam is een B-segment cross-over van hetzelfde formaat als bijvoorbeeld de Peugeot e-2008. Hiermee lijkt bij Kia in één klap de e-Soul overbodig en zal er zelfs gekannibaliseerd worden op de e-Niro. In tegenstelling tot die Niro die er ook met verbrandingsmotoren is, is de EV3 vanaf de eerste schets specifiek als elektrische auto ontwikkeld.

Er wordt daarom ook gebruik gemaakt van het E-GMP (Electric Global Modular Platform), de schaalbare architectuur die tegenwoordig binnen het Hyundai-concern gebruikt wordt voor de EV’s. Dat klinkt veilig en vertrouwd. Alleen in tegenstelling tot de andere E-GMP-auto’s is de EV3 in basis een voorwielaandrijver in plaats van een achterwielaandrijver en wordt er niet met 800 volt maar met 400 volt accutechniek gewerkt. Modulariteit kent weinig grenzen.

De Kia EV3 is qua afmetingen goed vergelijkbaar met de Peugeot e-2008.

Een compacte cross-over, leuk. Maar hoe ruim is hij?

De EV3 is volgens dezelfde designtaal opgezet als de grote EV9, zowel vanbinnen als vanbuiten. Alleen dan allemaal iets compacter. Evengoed is de EV3 voor een B-segment cross-over vanbinnen nog best ruim. Voorin heb je zelfs met een bovengemiddelde lengte in alle richtingen meer dan genoeg ruimte, ergonomisch klopt het allemaal. Hoogstens dat we ons een langere stoelzitting wensen. Ook achterin heb je genoeg ruimte, al kom je met een bovengemiddelde lengte wel snel met je kruin in aanraking met de hemelbekleding. Wellicht dat dat komt doordat de auto waarmee we onze eerste kennismaking hebben voorzien is van een schuif-/kanteldak. Wellicht is dat bij een versie met stalen dak beter. Op de bagageruimte valt niets aan te merken. De kofferbak met zijn in hoogte verstelbare bodem heeft een royale inhoud van 460 liter. Daarnaast heb je aan de voorkant nog een 25 liter metende frunk waar je keurig de laadkabel in kwijt kunt.

De kofferbak met zijn in hoogte verstelbare bodem heeft een royale inhoud van 460 liter.

Hoe is het interieur ingericht?

Net als de EV9 heeft de EV3 een brede glazen plaat op het dashboard waarin je recht voor je een 12,3 inch breed instrumentarium hebt en midscheeps een 12,3 inch breed multimediascherm vindt. Tussen deze twee displays in zit nog een 5,3 inch breed touchscreentje voor de bediening van de airco. Slim. Hierdoor raak je je navigatie-informatie niet kwijt wanneer je het klimaat wilt aanpassen. De bedieningen van het infotainmentsysteem is vrij eenvoudig te doorgronden. Kia heeft overigens niet bezuinigd op fysieke knoppen. Die zijn er nog altijd genoeg, en laten zich bedienen zonder dat je je aandacht van de weg hoeft af te wenden. Kia zegt dat de EV3 ook wordt uitgerust met kunstmatige intelligentie. Op het preproductie-exemplaar waarmee wij in en rond Seoul hebben gereden was de AI echter nog niet actief. Hoe dat in de praktijk uitpakt houd je dus nog van ons te goed. Wel was de auto voorzien van gimmicks zoals een uitschuifbaar tafeltje onder middenarmsteun waarop je bijvoorbeeld een laptop kunt zetten als je bij de snellader staat te wachten. Het interieur maakt een keurig verzorgde indruk met prettig aanvoelende materialen die voor een groot deel bestaan uit gerecyclede PET-flessen. De versie waarmee wij reden – de GT-Line - was voorts voorzien van met vegan leer (vroeger zouden we dat skai genoemd hebben) beklede stoelen en een deels met textiel overtrokken dashboard. In combinatie met de sfeerverlichting waarvan je zelf de kleur kunt instellen geeft dat een aangename ambiance.

Het dashboard ziet er strak en zakelijk uit. Toch is er nog een veelheid aan fysieke knoppen waardoor de auto zich eenvoudig laat bedienen.

Welke aandrijfvarianten zijn er?

De EV3 wordt in eerste instantie alleen als voorwielaandrijver geleverd met een 204 pk synchroonmotor. Een vierwielaandrijver kun je verwachten in 2026 en ook is er nog een potente GT-versie gepland. Voor de AWD en de GT geeft Kia nog geen vermogens op. Op de vraag waarom de andere auto’s op het E-GMP achterwielaandrijvers zijn en de EV3 een voorwielaandrijver zegt Kia dat in dit segment voorwielaandrijving prima volstaat en dat achterwielaandrijving ten koste gaat van de bagageruimte. Opmerkelijk, want de AWD (met een elektromotor op de achteras) moet volgens dezelfde woordvoerder net zoveel bagage mee kunnen nemen als de FWD. Wanneer we willen weten waarom de EV3 werkt met 400 volt en niet met 800 moeten we het doen met de opmerking dat 400 volt volstaat. Einde verklaring. We kunnen ons voorstellen dat 400 volt-techniek goedkoper is en dat een compactere auto wellicht minder lange afstanden rijdt en daardoor minder vaak van een snellader gebruik maakt waardoor de noodzaak voor 800 volt minder groot is. Overigens werken de accu’s van de EV3 niet met exact 400 volt. Er is een accupakket met een capaciteit van 58,3 kWh dat werkt met 369 volt en een versie met 81,4 kWh die zelfs werkt met 343 volt.

Snelladen kan met maximaal 128 kW gelijkstroom. Verder is de compacte cross-over klaar voor bidirectioneel laden.

Hoe ver kom je op een volle accu?

Die eerste kan bij de gelijkstroomsnellader met maximaal 101 kW geladen worden en de tweede met 128 kW. Het zijn voor auto’s van dit kaliber inmiddels geen grensverleggende waarden meer, maar zeker in het geval van de grote accu zul je ook maar zelden een snellader nodig hebben. Je moet daar volgens WLTP tot maar liefst 605 kilometer ver mee kunnen komen (de boordcomputer gaf bij ons zelfs nog iets meer aan). Dat is een afstand die tot voor kort voor een B-segment-auto buiten bereik leek. En als je dan toch naar de lader moet, dan kun je het accupakket voor een optimaal (en dus sneller) laadproces alvast preconditioneren via het multimediasysteem, waarna de accu op de juiste temperatuur gebracht wordt. Overigens kun je met de laadaansluiting de auto niet alleen opladen maar ook ontladen. V2L (vehicle to load) heet dat. Via een hulpstuk kun je elk willekeurig apparaat met een stekker inpluggen. Verder is de auto klaar voor V2G (vehicle to grid) waardoor je de auto als energieopslag kunt gebruiken en vervolgens elektriciteit kunt terugleveren aan het net. Dan moet dat net daar uiteraard wel klaar voor zijn, maar daar wordt aan gewerkt.

Voor een veelheid aan devices is er aan laadaansluiting te vinden in de elektrische Kia.

Is de EV3 eenvoudig te bedienen?

Met zijn 204 pk komt de EV3 lekker vlot met het verkeer mee. In de sportmodus reageert de motor merkbaar gretiger op het gaspedaal dan in de andere modi. Met de flippers achter het stuur regel je de mate waarin er op de motor afgeremd wordt wanneer je het gaspedaal lift. Zo kun je de Kia ook met één pedaal rijden, en als het moet zelfs tot stilstand brengen. Dat laatste is nieuw bij Kia, tot nu toe bleef een Kia met one-pedal-driving altijd nog met een sukkelgangetje doorrollen. Nog prettiger vinden we de mogelijkheid waarbij de auto zelfstandig bepaalt in welke mate er regeneratief afgeremd wordt. Hierbij wordt keurig rekening gehouden met de rest van het verkeer (vooral de auto voor je) en ook het verloop van de route. Dit komt heel natuurlijk over. Ook de kalibratie van de adaptieve cruisecontrol is dik in orde, net als die van de rijbaanassistent die de auto keurig in het midden van de rijbaan houdt. Meer aandacht vraagt de assistent die de auto zelfstandig een baan kan laten opschuiven. Je activeert deze functie met een tik tegen de richtingaanwijzer waarna de auto kijkt of het veilig kan en vervolgens ook daadwerkelijk een baan opschuift. Je moet daarbij als bestuurder echter niet te veel mee willen sturen maar zeker ook niet het stuur te losjes vasthouden, in beide gevallen breekt het systeem de actie af. Het is een beetje zoeken naar de juiste balans, maar als het werkt, dan werkt het goed.

Het multimediasysteem werkt snel en logisch, even goed zijn er nog genoeg fysieke knoppen en toetsen. Fijn!

Hoe stuurt deze elektrische Kia?

Om bij het begin van de stuurinrichting te beginnen: prettig is dat voortaan gebruik wordt gemaakt van sensoren in het stuurwiel zelf om te kijken of je het stuur nog in handen hebt en dat dat niet gebeurt op basis van het koppel in de stuurkolom. In dat laatste geval krijg je op een rechte weg nog weleens ten onrechte de mededeling dat je je handen aan het stuur moet houden (een signaal wat voor onrust bij de passagiers kan zorgen). Goed opgelost. Het sturen zelf verloopt prima bekrachtig. In de sportstand neemt de ondersteuning iets af, maar ook dan wordt de communicatie niet merkbaar groter. Evengoed gaat de auto koersvast en voorspelbaar de bocht om. Dit is volledig in lijn met het prettig comfortabele onderstel dat als een allemans vriend keurig in staat is om ongewenste hobbels en bobbels weg te filteren zonder dat het te week wordt of te veel deint.

Veren en schokdempers zijn afstemd op comfort.

Wat kost de Kia EV3?

De prijslijst begint bij €36.995 voor de basisversie met het compacte accupakket. Voor dat geld zijn er gerust alternatieven te vinden, maar die komen op een volle accu niet zo ver als de EV3. De €41.495 kostende variant met de grote accu verzet met een actieradius van dik 600 km zelfs de piketpaaltjes in dit segment. Op papier zagen we de Kia EV3 vooraf al als een serieuze bedreiging voor een Peugeot e-2008 of een Volvo EX30. Na de eerste kilometers met de EV3 zijn we verder in dat idee gesterkt. Niet in de laatste plaats ook door zijn ruime interieur en volwassen hulpsystemen. En ook binnenshuis moet er geschakeld worden. De e-Soul staat eigenlijk al helemaal buiten spel en alleen een price-off lijkt de niet eens zo heel veel grotere e-Niro te kunnen behoeden voor kannibalisme.

Kia EV3 exterieur
Kia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieur

  • +Goedmoedig karakter
  • +(elektro)technisch heel volwassen
  • -Korte zittingen voorin
  • -Bescheiden hoofdruimte achterin

Oordeel

4 sterren

Op papier zagen we de Kia EV3 vooraf al als een serieuze bedreiging voor een Peugeot e-2008 of een Volvo EX30. Na de eerste kilometers met deze Zuid-Koreaanse compacte elektrische cross-over zijn we verder in dat idee gesterkt. Niet in de laatste plaats ook door zijn ruime interieur en volwassen hulpsystemen.

Signalement

Merk Kia
Model EV3 81.4 kWh GT-Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.220

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 283 Nm
Accu capaciteit (bruto) 81 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.310 mm / 1.850 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 571 km

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (261) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum