Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Isuzu D-Max

Stevig, sober, zuinig

13
Isuzu D-Max
  • Cornelis Kit
  • Autotest
7 mei 2021 om 09:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2021
AutoWeek 7 2021

Je leest het in AutoWeek 7 2021

Isuzu heeft een twee jaar geleden een compleet nieuwe generatie van de D-Max neergezet. Zien we hier en daar een snufje SUV, of is het toch vooral een noeste arbeider?

De D-Max gaat in zijn huidige vorm mee sinds 2019, maar feitelijk is er ten opzichte van zijn voorgangers ook weer niet al te veel veranderd. Het gaat nog steeds om een pick-up met een conventioneel ladderchassis, onafhankelijke voorwielophanging en achter een starre as met bladveren en trommelremmen. Het is een beproefd concept waarbij functionaliteit en levensduur voorop staan, techniek die eruitziet alsof een dorpssmid hoog in de Andes of juist diep in de Sahara dit rijdend kan houden. De kloeke Japanner mag om en nabij de 1.100 kg meenemen en een kar van 3,5 ton trekken. Als het nodig is kun je handmatig de voorwielen bijschakelen, desgewenst in een lage overbrenging en met een gesperd achterdifferentieel.

Je mag ‘m horen

De D-Max is in Nederland alleen verkrijgbaar met een 1,9 liter dieselmotor. Met zijn 164 pk en 360 Nm maakt de Isuzu-motor van de twee ton wegende D-Max niet direct een stoplichtsprinter, toch weet-ie zich kranig te weren. Dat mag je trouwens horen ook: hij doet zijn werk zeker niet in stilte, al blijft een gesprek zonder stemverheffing mogelijk. We hebben hem in combinatie met een zestraps automaat, die de motor netjes in zijn optimale toerengebied weet te houden.

Met slechts achterwielaandrijving komt de pick-up in het terrein nog een heel eind. Waakzaamheid is echter geboden. Elektronica die volledig automatisch de aandrijfkrachten over de vier wielen verdeelt, zoals we bij luxe SUV’s gewend zijn, zul je hier tevergeefs zoeken. De voorwielen moet je naar eigen inzicht bijschakelen met een knop op de middenconsole. Zo moet je ook zelf de lage terreinoverbrenging inschakelen of het differentieel van de achteras met een druk op de knop blokkeren om de boel in beweging te houden. Het initiatief ligt altijd bij jou.

Stug en stoterig

Een starre achteras met bladveren is de standaard in deze klasse. Voor het weggedrag is dat niet ideaal, om onder rottige omstandigheden zware lasten te kunnen dragen is het echter dé oplossing. Onbeladen is de Isuzu redelijk stoterig. Soepeler wordt het met de nodige kilo’s achterin. Mede dankzij een polsdikke stabilisatorstang tussen de voorwielen helt de D-Max niet overdreven veel over. Een verfijnde stuurbeleving is ver te zoeken. De Isuzu stuurt licht en enigszins afstandelijk. In de D-Max doet de stuurbekrachtiging flink zijn werk wat de auto vrij gevoelloos maakt. Evengoed volgt de D-Max wel mooi stabiel de ingeslagen route. Wie er prijs op stelt de auto zoveel mogelijk het werk te laten doen: qua veiligheids- en assistentiesystemen loopt het werkpaard keurig in de pas met wat we kennen van de gemiddelde personenauto. Zo beschikt de Isuzu afhankelijk van het uitvoeringsniveau over een achteruitrijcamera, een automatisch noodstopsysteem, actieve cruisecontrol en rijbaanassistentie. Daarmee wordt de Isuzu vrij natuurlijk binnen de lijnen gehouden.

Dure achterbank

Om zoveel mogelijk in te spelen op individuele behoeften is de Isuzu verkrijgbaar met een enkele cabine, een anderhalf cabine of een dubbele cabine. In het eerste geval heb je aan weerszijden van de middentunnel een stoel en een keur aan opbergvakjes, meer niet. In het tweede geval, zoals bij de D-Max in deze test, is de cabine iets langer maar heb je nog steeds twee stoelen. Wel heb je nu smalle achterportieren (met de scharnieren aan de achterkant) die toegang bieden aan de extra ruimte tussen de stoelleuningen en de cabineachterwand.

Met de lengte van de cabines varieert ook de lengte van de laadbakken. De totale lengte van de auto is namelijk ongeacht de lengte van de cabine altijd even lang, namelijk 5,27 meter. Zodoende is de D-Max verkrijgbaar met laadbaklengtes variërend van 1,5 tot 2,3 meter. Op de Isuzu-laadbak zien we als optie een groot deksel om al je spullen te beschermen tegen weer en wind én grijpgrage vingers. Nadeel is dat je hierdoor alleen spullen mee kunt nemen die niet boven de rand van de bak uitsteken, anders moet het deksel open blijven staan als een mega-spoiler.

Functie voor vorm

In de cabine is alles gericht op functionaliteit. Tussen het vele harde plastic zien we op het D-Max-dashboard evengoed wel een stukje frivoliteit in de vorm van stiksels die de verschillende delen bij elkaar lijken te houden. Afwerking en materiaalgebruik zijn gericht op lang heel blijven, niets meer, niets minder. De opzet van het dashboard is sober: instrumentenclusters, helder afleesbare analoge meters, veel duidelijker kan het niet zijn. Voor de bediening van de airco gebruikt Isuzu een paneel op de middenconsole met niet te missen fysieke knoppen. Nagenoeg alle bedieningsorganen zitten precies daar waar je ze verwacht. Werkelijk iedereen kan met deze machine uit de voeten. Het Isuzu-infotainmentsysteem is vrij eenvoudig van opzet, eigenlijk iets te eenvoudig en leunt op de functionaliteit van je gekoppelde telefoon, bijvoorbeeld als je je wilt laten navigeren. Verder bieden de Isuzu-stoelen opvallend veel zijdelingse steun

Met de door ons gereden aandrijflijn is de auto niet verkrijgbaar met een korte cabine. Bij Isuzu moet je voor een korte cabine genoegen nemen met een handbak, de prijslijst begint zelfs met alleen achterwielaandrijving. Met anderhalf cabine en automaat is de D-Max er inclusief btw, bpm en afleverkosten vanaf € 54.656.

Oordeel

4 sterren

Ondanks zijn imposante uiterlijk heeft deze auto niets te maken met de ons vertrouwdere SUV’s. Ergens in de evolutie heeft de auto-industrie voor die luxe bubbels een andere weg ingeslagen, terwijl voor deze pick-up stug dezelfde route wordt aangehouden. Isuzu heeft werk gemaakt van de aankleding. Verder zorgt het Isuzu-remsysteem dat de D-Max vlot stilstaat. De Isuzu is bovendien redelijk zuinig voor een pick-up van dit formaat.

  • Houd me op de hoogte over de Isuzu D-Max
  • Lees meer over bestelauto's
Isuzu Isuzu D-Max Bestelauto's Nieuwe auto's

Uitgelicht aanbod

    Isuzu D-Max Extended Cab LS Automaat 1,5 cab 4WD 3500 Trekverm Motorverwarmi

    Isuzu D-Max Extended Cab LS Automaat 1,5 cab 4WD 3500 Trekverm Motorverwarmi

    • 2017
    • 73.454 km

    € 26.950

    Isuzu D-Max 2.5 Extended Cab LS

    Isuzu D-Max 2.5 Extended Cab LS

    • 2013
    • 81.040 km

    € 24.199

    Isuzu D-Max 2.5 Extended Cab L AIRCO CRUISE 163PK

    Isuzu D-Max 2.5 Extended Cab L AIRCO CRUISE 163PK

    • 2014
    • 189.321 km

    € 17.545

Meer Isuzu D-Max occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Isuzu D-Max / Mazda BT-50

    16
    • 28 oktober 2020

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Isuzu D-Max specificaties
  • Isuzu D-Max occasions
  • Isuzu D-Max video's
Advies en informatie
  • Isuzu D-Max tests
  • Isuzu D-Max gebruikersreviews
  • Isuzu D-Max index

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Isuzu D-max (2017)

    Isuzu D-max (2017)

    • 17 januari 2018
meer reviews
Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

9

Toyota heeft de Hilux geüpdatet en Isuzu heeft zelfs een compleet nieuwe generatie van de D-Max...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35: ultieme alleskunner

    Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35: ultieme...

    • 31 augustus 2021
  • Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

    Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

    9
    • 28 maart 2021
  • Nieuws
    Isuzu D-Max klaar voor Nederlandse markt

    Isuzu D-Max klaar voor Nederlandse markt

    6
    • 30 oktober 2020
  • Nieuws
    Primeur: Nieuwe Isuzu MU-X vanuit alle hoeken!

    Primeur: Nieuwe Isuzu MU-X vanuit alle...

    5
    • 28 september 2020
  • Nieuws
    Isuzu D-Max helemaal in het nieuw

    Isuzu D-Max helemaal in het nieuw

    4
    • 14 oktober 2019
  • Nieuws
    Isuzu plaagt met nieuwe D-Max

    Isuzu plaagt met nieuwe D-Max

    6
    • 4 oktober 2019
  • Nieuws
    Vernieuwde Isuzu D-Max gekiekt

    Vernieuwde Isuzu D-Max gekiekt

    3
    • 30 januari 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35: ultieme alleskunner

    Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35: ultieme...

    • 31 augustus 2021
  • Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

    Test: Isuzu D-Max vs. Toyota HiLux

    9
    • 28 maart 2021
  • Nieuws
    Isuzu D-Max klaar voor Nederlandse markt

    Isuzu D-Max klaar voor Nederlandse markt

    6
    • 30 oktober 2020
  • Nieuws
    Nieuwe Isuzu MU-X gepresenteerd

    Nieuwe Isuzu MU-X gepresenteerd

    4
    • 28 oktober 2020
  • Nieuws
    Nieuwe Isuzu MU-X op komst

    Nieuwe Isuzu MU-X op komst

    • 15 oktober 2020
  • Nieuws
    Primeur: Nieuwe Isuzu MU-X vanuit alle hoeken!

    Primeur: Nieuwe Isuzu MU-X vanuit alle...

    5
    • 28 september 2020
  • Nieuws
    Geschiedenis herhaalt zich: eerdere samenwerking GM en Honda in beeld

    Geschiedenis herhaalt zich: eerdere samenwerking...

    2
    • 4 september 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden