Test: Hyundai Kona Electric - Niet meer zo uniek, maar nog steeds goed
Voorsprong houdbaar?
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ruim vijf jaar geleden stond de Hyundai Kona Electric voor het eerst in onze prijslijst en het werd een daverend succes. Niet alleen vanwege de 4 procent bijtelling, maar ook omdat het de enige betaalbare EV was met een bereik van ruim 400 km. De concurrentie zat niet stil en de tijden zijn veranderd, net als de Kona. Heeft de nieuwe genoeg in huis om zijn voorsprong te behouden?
400 kilometer, kwam de eerste Hyundai Kona Electric niet veel verder?
Die 400 km is inderdaad nog een bescheiden inschatting, want er zijn hypermilers die zelfs meer dan 500 km uit de grote batterij van de Kona weten te persen. De Kona Electric was in 2018 zelfs zó populair dat de wachttijd opliep tot ruim een jaar. Datzelfde succes viel de Kia e-Niro ten deel en die heeft dat tot op heden voort weten te zetten, terwijl de belangstelling voor de Kona een beetje wegebde. Dat compenseerde het merk deels met de Ioniq 5 en 6.
Is de nieuwe Kona Electric groter dan de eerste?
De nieuwe Kona is uiteraard groter (15 cm langer) dan zijn voorganger en nog altijd een maatje kleiner dan de Kia Niro. Wat bleef is het excentrieke design. Of het nu de voor-, zij- of achterkant betreft, het ziet er allemaal even eigenzinnig uit. Allesbehalve saai dus. Het front wordt gekenmerkt door de brede ledstrip over de volle breedte, waarbij we meteen aantekenen dat bij de instapversie het middelste deel niet verlicht is. Het ontbreekt bij die instapper ook aan projectiekoplampen, maar led is altijd standaard. De zijkant is een woest spel van lijnen en vouwen, met als kenmerkend detail het oplopende ruitje in de D-stijl. Voorts herken je de elektrische Kona niet alleen aan de laadpoort (verwarmd bij de Premium) in de neus, maar ook aan de in carrosseriekleur gespoten wielkastranden. Dankzij de met zes centimeter toegenomen wielbasis hebben achterpassagiers flink wat extra ruimte.
Is de Hyundai Kona opnieuw verwant aan de Kia Niro?
De nieuwe Kona staat op hetzelfde platform als de Kia Niro. Wat laad- en batterijcapaciteit betreft, zijn er geen grote stappen vooruit gezet. Dat is best oké, want zo ben je verzekerd van beproefde techniek die nog iets verder is fijngeslepen. En met een praktijkactieradius van 400 tot 450 kilometer (met de 64,5-kWh accu) heb je in Nederland vrijwel nooit een snellader nodig. Hang je de Kona aan de CCS, dan kan er met maximaal 102,3 kW worden geladen. Van 10 naar 80 procent duurt dan 41 minuten. En voer je een snellader in als bestemming, dan wordt de accu alvast op de ideale temperatuur gebracht. Dat vereist wél een warmtepomp, die alleen standaard is op het topmodel. Bij de andere twee betaal je € 1.500 extra. Wat de duurste versie ook heeft, is een verwarmde laadpoort.
Leent de Kona ook dingen van de Ioniq 5 en 6?
Het navigatiesysteem draait op de nieuwste software van Hyundai en dat betekent een routeplanner, inclusief de benodigde laadstops. Het infotainmentsysteem is bekend uit onder meer de Ioniq 5, met de twee aan elkaar verbonden schermen en dezelfde menustructuur. Via het menu e-ASD (e-Active Sound Design) kunnen de speakers kunstmatige rijgeluiden weergeven, die je op je eigen smaak kunt afstemmen.
Kun je nog steeds zelf flipperen om regeneratie aan te passen?
Het interieur ziet er verzorgd uit en de vormgeving van het dashboard is minstens zo origineel als die van het exterieur. Bovendien is het dashboard nog altijd rijkelijk voorzien van conventionele knopjes. De rijrichting kies je met een pookje aan de stuurkolom en met de flippers aan het stuur stel je de mate van recuperatie in. Selecteer i-Pedal en je kunt vrijwel alles met het stroompedaal doen, tot aan stilstand.
De eerste Kona Electric had last van doorspinnende voorwielen, de nieuwe ook?
We rijden de versie met 218 pk, op de voorwielen. Aandrijfreacties zijn niet te bespeuren, wielspin is te forceren door voluit te accelereren in een korte bocht en dan vooral in de rijmodus Sport. Kies je voor Eco of Normal, dan is de Kona wat milder, maar nog steeds vlot genoeg. Onderstel en besturing maken een gecultiveerde indruk en zijn een duidelijke stap voorwaarts ten opzichte van de eerste Kona.
En hoe rijdt het verder?
We rijden door Tsjechië, waar de Kona voor Europa wordt geproduceerd. In het bergachtige binnenland zijn de wegen soms slecht en daar merken we dat vering en demping hun werk goed doen. Je hebt niet het gevoel met een zware EV op pad te zijn. De besturing is weliswaar geen bron van vermaak, maar zeker niet irritant wollig. Voeg bij dit alles de inmiddels bewezen EV-kwaliteiten van Hyundai en je weet dat de Kona Electric over goede kaarten beschikt, maar nu wel in een veel groter speelveld moet opereren.
- +Eigenzinnig design
- +Bewezen ev-kwaliteiten
- -Warmtepomp alleen op topversie standaard
- -Carplay/android niet draadloos
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona Premium 65.4 kWh | Lederen bekleding incl ventilatie & verwarming | Contrasterend dakkleur | Apple Carplay & Android Auto | 360 Camera| Dodehoek detectie | | 19'' Lmv |
- 2025
- 0 km

Hyundai Kona Premium 65.4 kWh | Lederen bekleding incl ventilatie & verwarming | Apple Carplay & Android Auto | 360 Camera| Dodehoek detectie | | 17'' Lmv |
- 2025
- 25 km

Hyundai Kona N Line 65.4 kWh **NIEUW**DIRECT RIJDEN**
- 2025
- 50 km
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.