Test: Citroën ë-C4 X 156 pk

Meer range en kracht voor C4 met kofferbak

Citroën e-C4 X

Stellantis rolt zijn verbeterde elektrische aandrijflijn in rap tempo over al zijn merken uit. Ook Citroën mag er gebruik van maken in de elektrische C4, maar niet voor alle versies. En leidend is het merk nog niet bepaald.

De Citroën ë-C4 X is toch nog maar net nieuw?

Klopt, begin dit jaar reden we er voor het eerst mee. Een C4, maar dan als vierdeurs . Net als de ‘gewone C4 was zijn actieradius echter niet geweldig. De ratrace gaat snel in EV-land en als je weinig actieradius te bieden hebt, loop je al snel hopeloos achter. Bij het Stellantis-concern weten ze er alles van. Het mag dan voordelen hebben om je techniek met veel merken te delen, het betekent ook dat een technische achterstand meteen voor heel veel merken geldt. Zo hebben elektrische Opels, Peugeots en Citroëns de afgelopen jaren wel een probleem gehad als je keek naar hoe ver hun EV’s kwamen. Op papier was het al niet geweldig, maar in de praktijk viel het vaak helemaal bitter tegen. Daar komt bij dat het vermogen voor een elektrische auto vaak beperkt was tot een niet indrukwekkende 136 pk.

Je staat nu iets minder vaak aan de laadpaal.

En nu?

De groep heeft nu een nieuwe grotere accu met een sterkere én efficiëntere elektromotor. Deze debuteerde begin dit jaar in een elektrische DS3. De accu kreeg een relatief kleine upgrade naar 54 kWh en het vermogen ging omhoog naar 156 pk. Belangrijker is dat de hele aandrijflijn stukken efficiënter is geworden, waardoor het elektrische verbruik is gedaald én de actieradius flink is gestegen. De WLTP range komt nu net over de 400 kilometer uit, maar gezien onze wat meer uitgebreide ervaring in de DS3 met dezelfde aandrijflijn hebben we ook goede hoop voor een goede reikwijdte in de praktijk voor andere nieuwe auto’s met de nieuwe techniek.

En hoe bevalt de nieuwe aandrijflijn?

Het vermogen is met 156 pk niet ruim bemeten als we kijken wat Kia, Renault, Volkswagen en nieuwkomers als MG doen met meer dan 200 pk. In wat kleinere modellen als de e-208 of DS3 is 156 pk wel in orde, maar in een groter model als deze C4 of C4 X zou meer vermogen welkom zijn en dat is bij elektromotoren nota bene gemakkelijker en goedkoper dan bij benzinemotoren.

In onze testrit in de ë-C4 X met de nieuwe aandrijflijn merken we dan ook dat deze nieuwe motor eigenlijk het absolute minimum is. Op lage snelheid gaat het nog wel door het relatief hoge koppel, maar met je gezin en bagage zal alle fut er echt wel uit zijn. Voor de grotere elektrische modellen binnen de groep moet er echt meer vermogen komen. Daar komt bij dat de huidige aandrijflijnen die in Nederland beschikbaar zijn nu niet tot de beste ter wereld behoren. De 1.2-motor kan het krap aan en de volautomaat helpt ook niet alle potentie eruit te halen. Eén versnelling vol elektrokracht is dan ideaal, alleen moet er nog even 20 tot 30 pk bij, juist omdat het ook een grote auto is.

Veel beenruimte achterin en een schuinere stoel dan in de C4 hatchback.

En hoe rijdt de ë-C4 X verder?

Het is qua rijverfijning te merken dat de C4 X een platform deelt met kleinere modellen van Stellantis. De oudere C5 Aircross rijdt bijvoorbeeld beduidend beter. Toch is de hoeveelheid ruimte die je krijgt voor je geld erg netjes. Zowel op de achterbank als qua bagageruimte is het een relatief grote auto voor net over de 40.000 euro. Bij concurrenten zit je voor dit geld vaak een stuk krapper. Daarbij komt het grootste probleem nog altijd uit Amerika: voor iets extra heb je ook een Tesla Model 3.

Zoals wellicht bekend is de C4 X geen liftback met een grote vijfde deur, maar een vierdeurs variant van de C4-hatchback, die we inmiddels al twee jaar kennen. De C4 X is een sedan, wat je niet zou verwachten als je van een afstandje naar de auto kijkt. De sedan is achter de achteras wel 24 centimeter langer dan de hatchback, en dat zijn centimeters die geheel ten goede komen aan de bagageruimte. Met een inhoud van 510 liter is de kofferbak er daardoor een van het royale soort, 130 liter meer dan bij de C4. En onder de vloer van de kofferbak is er een apart vak waarin je een laadkabel kunt opbergen. Wel is de opening natuurlijk kleiner, een onvermijdelijk nadeel van een sedan ten opzichte van een hatchback als de ‘normale C4’.

Voorlopig wordt de nieuwe elektrische aandrijflijn leverbaar naast de oude variant met 136 pk en minder range. En ja, die is wat goedkoper (en minder rijk uitgerust), maar je bent wel gek als je de meerprijs voor de nieuwe variant niet betaalt, al is het maar omdat je die bijna volledig in je restwaarde zult  terugzien.

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (104) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum