Test: BYD Atto 2 - Kleine SUV biedt veel ruimte, maar moet zijn mond houden
'komt 311 km ver, later volgt een grotere accu'
98 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na een handvol zeezoogdieren volgt er bij BYD nu weer een Atto, en wel nummer 2. De kleine SUV duikt in een segment waar nog niet veel EV’s te koop zijn. Maar hij moet iets meer zijn mond houden.
BYD Atto 2, dat is geen dierennaam ...
Na alle oceaan-gerelateerde auto’s volgt er nu weer een model in de zogenaamde ‘Dynasty-serie. Net als de Atto 3 en de Tang. Het waarom van deze switch is wat onduidelijk, want de Ocean-series en de Dynasty-series lopen nu een beetje door elkaar heen. Want waar de Dolphin een kleine C-segmenter is, is de Atto 2 juist een B-segment SUV. Maar zet je ze naast elkaar, dan is de Atto 2 een veel massievere auto, die vooralsnog goedkoper in de markt is gezet dan de Dolphin! Het helpt wellicht niet dat de Atto 2 in China al rondrijdt, maar dan onder een andere naam. Hij heet daar Yuan Up. Maar goed, hier heet hij dus Atto 2 en hij opereert in een segment waar opvallend genoeg nog niet zoveel aanbod is. De nieuwe Opel Frontera voelt als een goede concurrent, net als de nog te verschijnen Suzuki e-Vitara. Ook de kersverse Citroën ë-C3 Aircross zit een beetje in het vaarwater, dat model is immers net wat meer auto dan de gewone C3.

BYD Atto 2.
Hoever komt de BYD Atto 2 op één lading?
BYD houdt het voor ons in ieder geval overzichtelijk: er is voor de Atto 2 één motor en één accu leverbaar. Je hebt altijd 177 pk op de voorwielen en een 45-kWh accu. Dit is BYD’s befaamde blade battery, een LFP-accu zonder nikkel en kobalt. Dat is vooral goed voor de duurzaamheid, maar iets minder gunstig voor extreme prestaties. Maar dat is geen ramp in dit segment. Met deze waarden haalt de Chinees een WLTP-bereik van 310 kilometer. Later volgt er nog een accu waarmee hij meer dan 400 kilometer kan afleggen. Een snelle rekensom leert dat die batterij zo’n 60 kWh moet leveren, net zoveel als de Dolphin biedt.

Uiteraard overheersen de schermen.
En hoe rijdt dat?
Het rijden is, zoals bij veel auto’s van het merk, nogal afstandelijk. Stuurgevoel ontbreekt volledig en het onderstel is vrij week en deinerig. Eenmaal op snelheid is de wegligging gelukkig redelijk, bovendien is de Atto 2 stil genoeg. In korte, vlot genomen bochten merk je dat er snel sprake is van tractieverlies. Dat maakt ons nieuwsgierig hoe de Atto 2 zich houdt op nat wegdek. Met de 177 pk en krap 300 Nm aan koppel is hij vlot genoeg. Het vermogen laat zich bovendien goed doseren. Met de relatief kleine accu wordt het stroomverbruik extra belangrijk, met het oog op een bruikbare actieradius. Tijdens een korte eerste rijtest is het altijd lastig om een definitief oordeel te geven, maar met temperaturen net boven het vriespunt leek het niet lastig om rond de 18 kWh/100 km te komen, en dat is veelbelovend voor de actieradius op een mooie lentedag. De genoemde WLTP-score blijft dan niet ver weg, een ervaring die aansluit bij onze ervaringen tijdens de BYD Dolphin-duurtest. Helaas geldt hetzelfde voor snelladen. Met de achtergrond van BYD als accumaker verwacht je hier een leidende score, maar de Atto 2 komt niet verder dan 60 kW. Enigszins beneden de maat, en minder dan de genoemde Opel of de Kia EV3.

Een ruime achterbank.
Heeft de BYD Atto 2 ook voordelen?
De Atto 2 is relatief groot voor zijn segment en dat betaalt zich terug met de nodige ruimte. Op de achterbank zitten we heel redelijk, met genoeg ruimte voor hoofd en benen. Verder is de bodem niet zo ellendig hoog als in sommige andere EV’s, waardoor er redelijk wat zitcomfort is. De afwerking is vrij basaal, maar voor dit prijskaartje moeten we wellicht niet al te veeleisend zijn. De kofferbak profiteert eveneens van de grote buitenmaten: je hebt standaard 400 liter. Klap je de bank om dan heb je een forse 1.340 liter tot je beschikking. Voorin vinden we helaas geen frunk, maar kijken we recht de behoorlijk lege motorkapruimte in. Een gemiste kans. Maar het grootste voordeel is zijn prijs.
Waar de Dolphin inmiddels boven de €35.000 zit (met een grotere accu) is deze kleine SUV er al voor €31.600. Dat is concurrerend als je ziet hoeveel auto je krijgt voor dat geld. Standaard krijg je een glazen dak en elektrische stoelen, 17-inch wielen, ledverlichting, parkeersensoren en -camera, en vegan-lederen bekleding. De € 2.000 duurdere Boost-uitvoering voegt daar onder meer een groter multimediascherm, stoel- en stuurverwarming en een mooi audio-systeem aan toe. Helaas krijg je ook veel bemoeienis standaard. We merken al dat elke autofabrikant anders omgaat met de ellendige EU-eisen met betrekking tot ADAS-systemen. Maar veel Chinese merken drijven ons tot het uiterste. Zo ook de Atto 2, die met strenge stem waarschuwt als je het waagt iets te lang naar het middenscherm te kijken of als je passagier de deur opent als je nog 2 km/h rijdt. Big Brother houdt je in de gaten! En ondanks de shortcuts vergt het nog altijd te veel handelingen om het keer op keer uit te zetten. Laten we hopen dat over-the-air software-updates dit kunnen verbeteren, want we hebben af en toe de neiging deze BYD als Basil Fawlty met een tak te corrigeren voor zijn belerende gedrag.

Zowaar enkele fysieke knoppen.
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.