Test: BMW i7 M70 – Elektrolimo op anabolen waarin je liever zelf rijdt dan gereden wordt
Comfortbubbel met een scherp randje
De elektromotor heeft alle eigenschappen om van een toplimousine nog meer een comfortbubbel te maken dan die al is. Laat je de mensen van BMW M GmbH los op een i7, dan blijkt zo’n elektromotor ook als adrenalinepomp te werken.
Een grote limousine, daar hoort toch een V8 of liever nog een V12 in?
Met de i7 heeft BMW vorig jaar laten zien dat een toplimousine met elektrische aandrijving prima kan. Waar de conventionele aandrijflijn tot het uiterste moest worden gedreven – zoveel mogelijk cilinders en versnellingen plus het nodige isolatiemateriaal – om stil en zonder schokken of trillingen te presteren, blijkt dat bij de elektromotor tot de standaard eigenschappen te horen. Zeker nu de voor elektrotractie noodzakelijke accutechniek volwassen genoeg is geworden, blijkt de elektromotor een prima alternatief voor een majestueuze V8 met verfijnde achttraps automaat om van een auto een comfortbubbel te maken. De elektrische versie van de 7-serie is er als achterwielaangedreven i7 eDrive50 en voor wie meer wil als de vierwielaangedreven i7 xDrive60. Inmiddels blijkt het verhaal daarmee nog niet klaar. Ook de mensen van BMW M GmbH hebben zich vol enthousiasme over de i7 ontfermd. Ziehier de i7 M70 xDrive.
Wanneer je gechauffeerd wordt, is een elektromotor het summum van comfort.
Steekt BMW met de i7 M70 Tesla naar de kroon?
De voorste elektromotor van de i7 xDrive60, een 258 pk synchroonmotor met elektromagneten, is gelaten voor wat hij is. Achter is de 313 pk machine vervangen door een bij 489 pk piekend zes-fasen-exemplaar, de potentste elektromotor van BMW tot nu toe. Hiermee komt het totale maximumvermogen van de auto nu uit op 660 pk. Ooit gold die waarde als uiterst indrukwekkend, maar inmiddels heeft een basis-Tesla Model S al meer. Maar goed, bij BMW hoef je geen accu te preconditioneren om het maximale eruit te halen. Het piekvermogen van de i7 is samen met het maximumkoppel van 1.100 Nm direct beschikbaar door met een simpele druk op de knop de M Launch Control te activeren of even aan de M Sport Boost-flipper te trekken. Het klinkt in theorie leuk, maar in de praktijk betekent het dat we stevig in onze stoel worden gedrukt wanneer we vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 100 km/h worden gekatapulteerd, een hele tel sneller dan de i7 xDrive60. Toegegeven, we kennen EV’s die dat nog net iets rapper kunnen, maar dat zijn geen 2,7 ton wegende limousines. En het blijft niet bij een enkele sprint. Door intensieve koeling van zowel de motoren als het accupakket blijft de auto ook bij langdurig pushen onveranderd enthousiast op het gaspedaal reageren.
Een Tesla Model S heeft meer vermogen dan de BMW i7 M70, maar qua weggedrag liggen de kaarten anders.
Hoe gaat de BMW i7 M70 over het asfalt?
Vlak voor de eerste bochten opdoemen, blijken de gretige remmen (mechanisch plus regeneratief) niet alleen naadloos samen te werken, maar zich ook prima laten doseren om de snelheid er weer rap uit te halen. Dat schept vertrouwen. Dat vertrouwen wordt verder vergroot wanneer we op stevig tempo de hoek om gaan. Actieve stabilisatoren, luchtvering, adaptieve schokdempers en vierwielbesturing, alle hardware is aanwezig en wordt razendsnel aangestuurd door adequaat reagerende software. De complete trukendoos is gebruikt, en met effect: de grote limousine gaat mooi vlak en veel lichtvoetiger de hoek om dan we op basis van zijn 2,7 ton verwachtten. In de besturing zit meer dan genoeg gevoel om uiterst gecontroleerd en beheersbaar de grenzen op te zoeken. Die grenzen liggen ver, maar zijn er zeer zeker wel. We moeten op de natte slingerwegen tijdens onze kennismaking wel flink forceren om de limieten van het brede rubber (voor 255/40R21 en achter 285/35R21) te bereiken. In de sportsetting opent het elektronische vangnet zijn mazen en ligt het accent op achterwielaandrijving, wat direct duidelijk wordt wanneer we rap de bocht willen uitaccelereren; de achterwielen van de i7 zijn na enig aandringen te verleiden tot een stapje naar buiten. Met een stuurinrichting en een aandrijflijn die zich gedragen als verlengstukken van je ledematen is de auto kinderlijk eenvoudig terug in het gareel te brengen. Bij M GmbH laten ze zien dat ze hun vak verstaan, als geen ander.
De i7 M70 komt lichter over dan de 2,7 ton die hij in weegt.
Dus de BMW i7 M70 is een hardcore sportlimo?
In de bebouwde kom worden we er ons pas weer van bewust met een hele grote auto op pad te zijn: alsof we met een vliegdekschip door de grachten moeten laveren. Was de auto net nog op de bergroute niet een stuk kleiner? We laten het adrenalinepeil zakken, want de auto gaat in de Comfort-modus. Hobbels en bobbels in het wegdek worden weer keurig weggefilterd en in onze bubbel zweven we volledig relaxed verder. De BMW i7 M70 is absoluut een auto met twee gezichten. In een wereld waarin het draait om rijden of gereden worden, weet deze auto ons te verleiden om direct zelf het stuur ter hand te nemen. Gimmicks als het immense Theatre Screen en de automatisch openende en sluitende portieren zijn leuk, maar absoluut secundair aan de rijkwaliteiten van BMW’s elektrische vlaggenschip. Met een vanafprijs van €189.877 is de i7 M70 xDrive €44.424 duurder dan de i7 xDrive 60. Nuchter beschouwd is die i7 xDrive60 die de mensen van BMW M GmbH als vertrekpunt gebruiken al meer dan goed en lijkt de toegevoegde waarde – zeker gezien het prijsverschil – wellicht vrij beperkt, maar als goed niet goed genoeg is, hebben de M-mensen met de i7 M70 absoluut een antwoord.
In deze limousine kruipen we liever zelf achter het stuur.
- +Waanzinnig onderstel
- +Geweldige aandrijflijn
- -Groter dan hij aanvoelt
- -Stevige prijs
Oordeel
Nuchter beschouwd is die i7 xDrive60 die de mensen van BMW M GmbH als vertrekpunt gebruiken al meer dan goed en lijkt de toegevoegde waarde – zeker gezien het prijsverschil - wellicht vrij beperkt. Maar als goed niet goed genoeg is hebben de M-mensen met de i7 M70 absoluut een antwoord.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | i7 M70 xDrive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 189.988 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 485 kW / 659 pk |
Maximaal koppel | 1.015 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 105 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 5.391 mm / 1.950 mm / 1.544 mm |
Wielbasis | 3.215 mm |
Massa leeg | 2.670 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 255/40R21Prijzen |
Banden achter | 285/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 20,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 559 km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.