Test: Audi Q5 (2025) – Op nieuw platform toch vooral weer comfortabele allemansvriend
In Nederland alleen als PHEV. Gaan we de SQ5 met dikke V6 missen?
94 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Je hoeft geen grote autokenner te zijn om te zien dat de nieuwe Q5 een echte Audi is. De auto lijkt een evolutie van zijn voorganger. Toch is dat schijn die bedriegt. Audi is zelfs overgestapt naar een nieuwe platform-architectuur, waardoor de auto keurig in de pas loopt met de nieuwe A5.
Welke varianten van de Audi Q5 zijn er?
Voor zijn D-segment SUV maakt Audi niet langer gebruik van het vertrouwde MLB-bouwsysteem (Modulare LangsBaukasten). De nieuwe Q5 is net als de jongste A5 gebaseerd op de nieuw ontwikkelde PPC-techniek (Premium Platform Combustion), waarbij de verbrandingsmotor overigens wederom vertrouwd in lengterichting voor de vooras staat. Naast mild hybrid-aandrijfvarianten bouwt Audi de Q5 ook nu weer met plug-in-techniek. Sterker nog, in Nederland komt de Q5 er alleen maar als PHEV, met een tweeliter benzinemotor en keuze uit maximale systeemvermogens van 299 en 367 pk. Dat is meteen ook de reden dat je voorlopig nog geen nieuwe Q5 op Nederlands kenteken tegen zult komen. De fabriek in Mexico begint namelijk eerst met de productie van de mild hybrid-varianten.

Nog even geduld, in Nederland krijgen we de Q5 alleen als PHEV en daarvan begint de productoe later.
Is de nieuwe Audi Q5 ruimer dan zijn voorganger?
De Q5 is amper gegroeid. De afstand tussen voor- en achteras is maatgevend voor de interieurruimte en bij de nieuwe Q5 met slechts een paar millimeter toegenomen. Dit betekent dat de interieurruimte vergelijkbaar is met die van het vorige model. Voorin hebben we nog steeds geen klagen, ook niet met een bovengemiddeld postuur. Achterin gaat het ook goed, al moet je voor hoofdruimte boven de achterbank wel in de SUV zijn en niet onder de aflopende daklijn van de Sportback zitten. De bagageruimte meet wederom 520 liter, althans bij de mild hybrids. We gaan ervan uit dat het bij de PHEV’s minder zal zijn. Voor wie meer bagage wil meenemen: de achterbank kun je 10 centimeter naar voren schuiven. En als je nog meer mee wilt nemen, kun je uiteraard ook de verstelbare achterbankleuning voorover klappen.

Voor wie graag wat onderuit hangt: ook de achterbankleuning van de Audi Q5 kan iets achterover gezet worden.
Hoe is de bediening?
Het dashboard wordt gedomineerd door een enigszins rond de bestuurder gebogen glazen scherm met daarin recht voor je het instrumentarium en rechts daarvan het multimediasysteem, dat draait op hetzelfde elektronicaplatform als dat van de A5 en Q6. De bediening is daardoor nagenoeg gelijk aan die van de zustermodellen. Het multimediasysteem is niet het nieuwe ijkpunt in de auto-industrie, maar werkt wel snel en is redelijk eenvoudig te doorgronden. Op de middenconsole treffen we nog een echte draaiknop aan voor het audiovolume. Je hoeft dus niet over een scherm te swipen om even snel de radio harder of zachter te zetten. In het portier zit enigszins buiten beeld een cluster tiptoetsen waarmee je behalve de spiegels en de portiervergrendeling bijvoorbeeld ook de verlichting bedient. Gelukkig heb je deze toetsen niet continu nodig.

Het grote glazen paneel met het instrumentarium en het multimediasysteem staat enigszins rond de bestuurder gebogen. Als optie is er een eigen scherm voor de bijrijder.
Hoe rijdt de SQ5?
Bij onze eerste kennismaking met de Q5 zijn de plug-in-varianten nog niet beschikbaar. Hoe die zich gedragen, hou je dus nog even van ons te goed. Wij zijn op pad gegaan met de SQ5, de sportiefste variant. Deze heeft net als de PHEV’s die naar Nederland komen standaard vierwielaandrijving en net als de potentste van de twee plug-in hybride-varianten toevallig ook 367 pk (de andere PHEV piekt bij 299 pk), alleen nu afkomstig van een drieliter V6 met mild hybrid-ondersteuning. De V6 is er een van het levenslustige soort en vormt een prima tandem met de zeventraps DCT. De Q5 krijgt in Nederland standaard een sportonderstel mee met stalen schroefveren en frequentie-afhankelijke schokdempers. De SQ5 waarmee wij onze eerste kilometers maken, is juist voorzien van een sportonderstel met luchtvering en adaptieve dempers. Daar valt weinig op aan te merken, althans zolang je geen hardcore sportwagenkarakter verwacht, want een afgetrainde atleet is deze anabolen-Q5 niet. Ook in de dynamische rijmodus blijft het een comfortabele allemansvriend. De PHEV zal met zijn zware accupakket en extra elektrotechniek een andere gewichtsverdeling hebben en mede daardoor ook een ander weggedrag. We rekenen overigens wel op dezelfde mate van koersvastheid. Daar is namelijk niets mis mee.
Onze kennismakings-SQ5 beschikt over een breed scala aan (deels optionele) elektronische hulpsystemen, waar weinig op aan te merken valt. De kalibratie van deze systemen is dik in orde en dat geeft vertrouwen in de andere systemen die (hopelijk) pas in actie komen wanneer er gevaar dreigt.

Standaard wordt de Q5 met schroefveren geleverd. Voor wie er prijs opstelt is er ook luchtvering beschikbaar.
Krijg je waar voor je geld?
Of je met de nieuwe Q5 waar voor je geld krijgt? Dat kunnen we nog niet zeggen. Je krijgt weliswaar een ruime, comfortabele allemansvriend, maar net zo min als specificaties geeft Audi nog geen prijzen voor de PHEV-uitvoeringen. Bij de Nederlandse Audi-importeur zeggen ze dat je rekening moet houden met wat BMW voor een vergelijkbaar aangedreven X3 vraagt.
- +Fijne stoelen
- +Prima adas
- -Hoofdruimte achterin de sportback
- -Knoppencluster in het portier
Oordeel
Of je met de nieuwe Q5 waar voor je geld krijgt? Dat kunnen we nog niet zeggen. Je krijgt weliswaar een ruime, comfortabele allemansvriend, maar net zo min als specificaties geeft Audi ook nog geen prijzen voor de PHEV-uitvoeringen.
Lezersreacties (94) (gesloten)
Voor mij was het niet voor esthetische redenen, maar wel wegens fysieke klachten.
Iemand die een beugel draagt om maar een beugel te dragen, is gewoon niet goed bij zijn hoofd. Ten eerste kost het handenvol geld, en ten tweede, als ze een terugbetaling krijgen, is het gewoon misbruik maken van ons belastinggeld (medisch fonds).
Ik zie hier eigenlijk geen beugel in. Gewoon gekleurd plastic.
Dit waren/zijn de kleinste velgen die mogelijk waren/zijn en wat een ander daarvan vindt interesseert mij eigenlijk niet. Wel heb ik op mijn California de stalen velgen vervangen door lichtmetalen velgen, omdat die niet zo snel zullen roesten, en die geen wieldeksels kunnen verliezen. Is het nog een pak goedkoper ook als ik eens nieuwe banden moet leggen.
Ik zou 'm links laten liggen en een XC60 of X3 overwegen
BMW X3 heeft een gelijkaardige wielbasis.De Q5 zit in de verkeerde klasse.
Audi’s designafdeling moet zich eens gaan herbronnen in Italië want deze versie trekt op niets.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-krijgt-italiaanse-hoofdontwerper
Zou je de voorruit ook nog graag vervangen zien door een scherm + camera?
Ik ben het met je eens maar doen niet alle merken dat? Misschien sommige Aziaten nog niet (Chinees niet meegerekend). Hoop dat ze daaraan vast houden.
Nu ben ik persoonlijk meer voor een wat minimalistische benadering = minder druk design, maar dat is bij alle 3x de Duitse merken best lastig te vinden.
Hierdoor spreekt me veelal het design uit Zuid-Korea en intussen ook China meer en meer aan. Tesla mag je het bijna niet meer over hebben maar als we ons op de auto op zich concentreren vind ik het interieur van een 3 of Y in 1e instantie saai en wat kil in het van alle franje ontdane interieur. In praktijk blijkt het wel een heel rustgevende omgeving als je veel met de auto op pad bent en voelen interieurs van veel andere auto's ineens heel druk of overdreven aan. Maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een paar jaar geleden gekeken naar een Q5 maar heb een proefrit gemaakt in een Audi e-tron. Ik was snel klaar met die Q5 en heb de e-tron gekocht.
.
Iedereen zou verplicht een proefrit moeten maken in een EV. Dan houdt dat gezeur over ICE's vanzelf op.
Geen enkele EV kan mij bieden wat mijn ICE mij biedt.
En ik zeur niet over mijn ICE.
Een volvo V60 reed echt stukken beter en prettiger!
En wat de buren ervan vinden zal me w.rst wezen. Dus mensen, laat je niks wijsmaken… De nieuwe zal ook weer prettig rijden denk ik. Maar de kofferruimte is wel 50ltr minder op bijna dezelfde buitenmaten. Dat is duidelijk meetbare achteruitgang.
Jammer, want dit zijn auto's waar er heel wat marge op zit, maw: ideaal om in Duitsland te produceren, zou ik zo zeggen.
.
Het interieur heeft gelukkig wel een enorme sprong vooruit gemaakt, want daar ben ik 5 jaar geleden enorm op afgeknapt (zo'n soort Tesla plankje).
.
Koop Europees.
Maar wel de volle bijtelling.
De Q5 komt uit Mexico, maw: links laten liggen?
Maar ik geloof niet dat ie 0-100 in 4,5 seconden doet. De vorige die lichter was deed er volgens de specificaties 5,4 seconden over en had een fractie minder vermogen.
Eigenlijk doet het er ook niet toe, want we krijgen die SQ5 toch niet hier.
Inderdaad, in ontvangst nemen en meteen inruilen op iets beters/mooiers
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.