Audi Q5 2.0 TFSI 230pk quattro Pro Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q5 2.0 TFSI 230pk quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Ervaring na 4 jaar
- 42.000 km
Ik heb de auto in nov 2016 gekocht in de VS, en vervolgens geïmporteerd toen ik mid 2017 weer naar NL terugkeerde. Het is een Q5 2.0 T Quattro premium plus met de volgende opties:
- Volledig leren bekleding
- Elektrisch bediende sportstoelen voorin
- Elektrisch panoramadak
- Automatisch dimmende spiegels
- Advanced key
- B&O soundsystem
- Drive select
- MMI Navigatie plus
- 20” wielen
Aangezien de premium plus uiteraard niet in NL is geleverd, voor dit artikel maar de adrenalin geslecteerd. Het betreft nog wel het ‘oude’ model aangezien het nieuwe model in de VS pas vanaf eind 2017 leverbaar was waar deze in Europa vanaf mid 2016 werden geleverd.
Aankoop:
Bij de keuze voor de Q5 hebben we ook nog overwogen een XC 60 of V60 te nemen, maar de Q5 reed soepeler dan de XC60 en de V60 vonden we toch wat aan de krappe kant. Ik heb ook nog gekeken naar een elektrische auto, maar de enige leuke optie zou een Tesla model S zijn die zelfs tweedehands nog beduidend duurder zou zijn dan een nieuwe Q5.
Verder bewust voor een Europees merk gekozen om hier in NL gewoon bij de dealer of een universele garage terecht te kunnen.
Hierbij opgemerkt dat er toch wel wat verschillen zitten tussen deze US versie en de EU geleverde versies. In de 1e plaats is de US versie beduidend zwaarder: 1950 kg tov 1650 kg.
De dealer wist me te vertellen dat US versies vaak zwaarder zijn vanwege extra verstevigingen in de carrosserie en deuren. Waarvan akte.
CO2 uitstoot is ook beduidend hoger vergeleken met de EU versies, waar ik achter kwam bij de invoer toen de uitstoot werd gemeten.
En verder is de motor ook anders dan de EU versie: deze motor is een flex fuel motor die ook op E85 kan rijden en waarvan bepaalde onderdelen anders zijn.
Gebruikservaring:
Tot zover de aankoop en technische specs. Hierbij wat gebruikerservaringen van de afgelopen jaren. Het is een heel comfortabele auto die zich vooral leent om lange afstanden af te leggen in alle rust. Het interieur is lekker ruim voor 4 of 5 personen, waarbij ik vooral blij ben met de sportstoelen voorin. Deze hebben nl een uitschuifbare zitting waardoor je bovenbenen net wat beter ondersteund worden dan in de meeste standaard zetels. Verder is de auto uitgerust met het standaard onderstel icm 20” wielen.
M.i. een prima combinatie van comfort en wegligging zonder te week of te hard te zijn.
Daarnaast is het B&O systeem een aanrader: goed geluid met veel instellingsmogelijkheden en een harde schijf waar al mijn muziek oppast.
Verder is de auto lekker snel met 220 PK / 350 Nm zonder sportwagen aspiraties te hoeven koesteren.
De auto is te zwaar en hoog om snel door bochten te gaan en de besturing is ook wat afstandelijk zoals het een Audi betaamt. De gebruikelijke snelheden op de snelweg gaan in alle rust bij een toerental van rond de 2000 rpm.
En als ik eens in Duitsland ben kan de auto probleemloos ri 200 km/hr. Hierbij is het hoge gewicht een voordeel: de auto blijft ook op hogere snelheid heel stabiel.
De 8-traps ZF automaat schakelt lekker soepel en snel door de versnellingen. Alleen bij koude motor in de 1e 2 versnellingen gaat t met wat schokjes maar dat is zo voorbij. Wel valt op dat terugschakelen vaak een fractie te laat gebeurt en dat merk je bij snel gas geven: wanneer je na gas los snel accelereert, schakelt de automaat net te laat terug om vervolgens abrupt vooruit te schieten. Dit is blijkbaar een Audi dingetje, ik heb t al in meerdere reviews gelezen. Dit is te ondervangen in de sportstand waarbij de automaat wel tijdig terugschakelt en de acceleratie dus ook meteen oppakt.
Ook kun je met de flippers achter het stuur handmatig schakelen, maar in de praktij vind ik de sportstand minstens zo goed daarvoor en gebruik ik de flippers dus eigenlijk niet.
Verbruik.
Zuinig is de Q5 niet, en kan ik ook niet verwachten van een 2000 kg zware wagen met permanente vierwielaandrijving. Gemiddeld verbruik over de afgelopen jaren is 10.5 l / 100 km, waarbij er een aanzienlijk verschil is tussen stadsritten en constante snelheid op de snelweg. Bij langere ritten op de snelweg is het verbruik ong 10 ltr / 100 km bij 120-130 km /hr. De snelheidbeperking van begin dit jaar heeft een positief effect: bij 100 km /hr daalt het verbruik tot 8 ltr / 100 km.
Het gemiddeld verbruik van 10.5 ltr / 100 km komt overigens overeen met US opgave van te verwachten verbruik.
Als aangegeven is deze motor een flex fuel motor die ook op E85 kan rijden. Voor NL niet zo interessant, aangezien E85 niet veel verkrijgbaar is, maar in Frankrijk dan weer wel. En daar kost E85 ong 1/3 van de literprijs van E10. Dus op vakantie tank ik nogal eens E85, wat overigens wel een duidelijk effect op het verbruik heeft: het verbruik wordt dan ong 13.5 ltr/10 km/h vanwege de lagere energiewaarde van E85. Dus dat doet het prijsvoordeel weer wat teniet.
Betrouwbaarheid.
Ik heb destijds mede gekozen voor een nieuwe auto om onder garantie toch nog evt problemen te kunnen laten oplossen.
Hiervan heb ik geen spijt gehad, tweemaal heb ik hiervan gebruik moeten maken.
Binnen een week na aankoop sprong al het gevreesde check engine lampje aan, nadat de motor even stotterde vlak na het wegrijden. Inspectie bij de dealer leerde dat dit kwam door een misfire vanwege een versprongen ditributieketting. Resultaat: meteen een nieuwe ditributieketting en bijbehorende onderdelen.
En vlak nadat we terug waren in NL begon de motor af en toe wat onregelmatig te lopen, wederom resulterend in een check engine light. Ditmaal zat het probleem in de carterontluchting waarbij reparatie wat langer duurde omdat de onderdelen voor deze motor niet standaard op voorraad liggen in NL.
Beide zaken werden onder garantie gerepareerd en daarbuiten heb ik alleen de jaarlijkse beurten bij de dealer hoeven doen en rijdt de auto probleemloos.
Ik heb gelukkig geen last van de olie problemen waarvan deze VAG motoren in het verleden nogal eens last hadden. Olieverbruik van deze auto tussen de beurten is nul.
Zijn er dan nog nadelen? Jazeker, het MMI systeem is voor heel wat verbetering vatbaar. Vergeleken met de huidige systemen is het zeer gedateerd, en zelfs in 2016 was het wel duidelijk dat dit een overjarig systeem was. Wat zijn zoal de nadelen:
Opstarten van het systeem duurt lang: je bent al lang en breed onderweg voordat telefoon en navigatie bruikbaar zijn. Verder is de spraakbesturing een aanfluiting, of een bron van vermaak voor mede-inzettenden.
Inspreken van navigeren duurt erg lang. Je kunt nl niet in 1 keer het volledige adres inspreken, dit moet in 3 stappen via plaats, straat en huisnr. En tussen de 3 stappen zit steeds 5-10 sec alvorens resultaten komen. Kortom, je bent wel even zoet als je zo een bestemming wilt ingeven.
En via spraakbesturing iemand bellen levert telkens weer vrolijke situaties op, omdat het systeem in de helft van de gevallen de ingesproken naam verbastert tot een volledig willekeurige andere naam. Dit overigens altijd tot grote hilariteit van de kinderen die niets liever doen dan testen waarmee het systeem terugkomt als je een naam inspreekt.
De oplossing is uiteindelijk even simpel als doeltreffend: de spraakbesturing niet gebruiken.
Ander nadeel van de auto zijn ook de gebruikskosten. Vanwege het hoge gewicht zijn de vaste kosten voor wegenbelasting en verzekering hoger dan voor een lichtere versie, en de kosten van een beurt bij de dealer zijn ook bepaald niet mals.
Al met al wegen deze nadelen niet op tegen de positieve aspecten van deze auto en voorlopig rijden we hiermee nog wel even door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren