AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Audi A8

Reden tot twijfel

108 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

De facelift die Audi doorvoert bij de A8 is vooral cosmetisch. Bij de plug-inhybride 60 TFSIe-versie verandert er echter wel wat aan de techniek, en dat is voldoende reden voor een hernieuwde kennismaking.

Interieur, infotainment, onderstel, een groot deel van de koets en in de meeste gevallen ook de aandrijflijn: het blijft allemaal bij het oude bij de facelift van de Audi A8. Dat kun je een zwaktebod noemen, maar het toont wel aan dat de A8 de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan. Het model stamt uit 2017 en hoewel smaken verschillen, is ‘verouderd’ toch zeker geen woord dat op deze limousine van toepassing is. De A8 was vijf jaar geleden de auto die de huidige tekenstijl van Audi introduceerde. De interieurs van met name de grotere en duurdere modellen zijn sindsdien naar dit voorbeeld ontworpen. Grote (vlekgevoelige) glimmende vlakken, horizontale lijnen en forse touchscreens in plaats van de MMI-draaiknop bepalen sinds deze A8 het beeld. Voor de update-ronde volstaat Audi met nieuwe bekledingsmaterialen voor deurpanelen en plafond en het toevoegen van een extra leerkleur. Ook is er voor het eerst in de geschiedenis van het model een S-Line-optie, die ook de buitenkant van een sportief sausje voorziet. Geheel in lijn met de laatste mode kan dat worden uitgebreid met een pakket dat al het chroomwerk in zwart uitvoert, indien gewenst tot en met de merklogo’s.

Of dat genoeg is om mensen uit een Q8 te houden, is trouwens maar de vraag. De SUV heeft ook in het segment van de toplimousine stevig huisgehouden. Verkocht Audi van de vorige editie nog geregeld een paar honderd exemplaren per jaar, nu is het merk al blij met tien procent daarvan. De A8’s die wel worden verkocht, lijken zonder uitzondering zwarte L-versies, die worden ingezet op vliegvelden, bij hotels en voor ander luxueus personenvervoer.

Verder op stroom

Het is dan ook niet zo gek dat Audi de prijslijst voor ons land wat nog verder heeft ingekort. De dieselversie wordt geschrapt en daarmee is de A8 er alleen nog als oppermachtige S8 en als plug-in hybride. Die 60 TFSIe krijgt een accu van 17,9 in plaats van 14,1 kWh (bruto) en komt daarmee ineens bijna 60 in plaats van krap 50 kilometer ver op stroom. Dat kan schelen. Als leuke bonus krijgt de versie er wat vermogen bij, voor een totaal van 462 in plaats van 449 pk. Daarmee is hij exact even krachtig als de Porsche Panamera e-Hybrid, maar de Porsche staat op een ander platform en heeft een 2,9-liter V6, terwijl de Audi zijn drieliter mag houden. De A8-aandrijflijn zou meer op comfort zijn afgestemd en ‘leunt’ tijdens het rijden sterker op de elektromotor. Die is aan de achttraps ZF-transmissie gemonteerd en de standaard vierwielaandrijving is gewoon mechanisch, of er nu elektrisch of als hybride wordt gereden. In theorie is zo’n plug-in hybride-aandrijflijn een uitstekende oplossing voor een toplimousine. Het elektrisch zoeven is wel zo comfortabel, terwijl de verbrandingsmotor hem alsnog in staat stelt tot de snelle, lange ritten waarvoor dit autotype gemaakt lijkt.

Projector

Snel is de A8 zeker. Als de door ons gereden L weegt hij maar liefst 2.415 kg, maar toch staat de 100 km/h al na 4,9 tellen op de klok. Toch biedt deze aandrijflijn niet de souplesse van bijvoorbeeld een V8. Als de verbrandingsmotor bijschakelt, is er vaak een duidelijk schokje voelbaar en als het gaspedaal naar de bodem gaat, klinkt de V6 niet machtig genoeg voor een echt gevoel van overdaad. Zonder directe vergelijking bevalt hij echter prima, op de schokjes na dan. De A8 rijdt eigenlijk het lekkerst als er rustig op stroom wordt gereden en hij nog stiller is dan normaal. Met een voldoende gevulde accu is het eenvoudig om volledig elektrisch te rijden. Het gaspedaal krijgt dan een weerstand op het punt waarop de V6 zou worden bijgeschakeld. De zitpositie is perfect instelbaar en laag, maar met alles direct onder handbereik. De auto voelt exact zo lang, breed en zwaar als hij is, maar dat draagt alleen maar bij aan het gevoel dat dit een apparaat van topklasse is.De buiten­wereld lijkt erg ver weg in deze auto. Omgevingsgeluiden dringen bijna niet door tot het interieur en oneffenheden worden prachtig gladgestreken door het standaard luchtgeveerde onderstel. Dat kent meerdere standen, maar wordt gelukkig nooit oncomfortabel. De besturing komt het beste tot zijn recht in Comfort, want dan ontbeert hij de wat geforceerde verzwaring van de andere opties. Wat de stekker-A8 niet heeft, is Predictive Active Suspension. Dat is als 48V-systeem lastig te combineren met de aandrijflijn van de TFSIe en zou hem ook nog zwaarder en complexer maken. Jammer, maar missen doen we het eigenlijk niet. Vierwielbesturing is wel leverbaar en een dikke aanrader. Die maakt de A8 een heel stuk wendbaarder en geeft op hoge snelheid nog meer stabiliteit. Het aankleden van een A8 is trouwens een hele klus, want de optielijst is lang. We treffen er ook nieuwe digitale matrix-led-koplampen op aan, die als een soort projector in staat zijn om wegdelen uit te lichten en zaken te accentueren. De vanafprijs van de 60 TFSIe ligt met dik 124 mille wat hoger dan voorheen. Het is een heleboel geld, maar ook in SUV-land bepaald geen uitzondering. Dat moet toch op zijn minst reden zijn om te twijfelen.

Signalement

Merk Audi
Model A8 L 60 TFSI e quattro Pro Line Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 125.210

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 330 kW / 449 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.370 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 5.302 mm / 1.945 mm / 1.488 mm
Wielbasis 3.128 mm
Massa leeg 2.305 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden255/45R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Brandstofverbruik 2,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 53 g/km

Lezersreacties (108) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Kalmah
Kalmah
  • 24
De waanzin van 'de vrije markt' of het kapitalisme, zoals je wil. 2/3 van de wereld heeft niks te vreten, maar wij zijn druk met dit soort onzin.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 24
Nee, dan gebieden zonder vrije markt, aka communisme.
Simpel: als je kan kiezen tussen Noord-Korea en Zuid-Korea waar zou je willen wonen? In dat vererfelijke kapitalitische Zuid-Korea? of in Noord-Korea zonder vrije markt?
Feit is dat het percentage mensen in armoede in de wereld nog nooit zo laag is geweest.
De kapitalitische taart wordt weliswaar oneerlijk verdeeld, hij is wel zo groot dat ook het kleinste stukje nog altijd groter is dan een gelijks tukje taart in communistische landen..
Bij geen vrijemarkt is er ook geen privé-eigendom. Zonder privé-eigendom is er geen handel. Zonder handel zijn er geen echte prijzen, en zonder echte prijzen is er geen economische calculatie. Zonder economische calculatie worden productie-beslissingen genomen 'in the dark' en als dat gebeurt wordt er niet geproduceerd daar waar behoefte aan is.
Welvaart komt van mensen die risico's nemen met hun eigen geld, niet van politici die risico's nemen met andermans geld..
Kalmah
Kalmah
  • 13
Snap wel hoe de wereld werkt slimpie. Alleen bij dit soort producten (zoals deze A8, of een genetisch gemodificeerde tuinplant in een andere kleurtint) bekruipt me het gevoel dat we er ALLANG zijn en dat er allerlei behoeftes worden gecreëerd (door mensen die risico's nemen met hun eigen geld), om jouw woorden maar te gebruiken. Waanzin als je er goed over nadenkt.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 13
en het mooiste is: jij had er ook een kunnen rijden als je er zelf voor had gezorgd dat je de middelen er nu voor had. Sterker nog: had je die middelen nu, dan was je zeker ook in dit segment gaan shoppen. Dat zul je uiteraard ontkennen, maar dat boeit verder niet..
Pieter du Midi
Pieter du Midi
  • 13
Kijk, dat is de echte rechtschman: Heb je het geld er niet voor? Eigen schuld! Man man man.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 12
Kijk, dit is de echte linkschmensch: heb je er het geld niet voor dan is dat nooit je eigen schuld, kom maar uithuilen, wij persen nog wel een arbeider nog verder uit zodat jij ook auto kan rijden. Waarom zou je hard werken en studeren als je toch nergens verantwoordelijk voor bent ? man man man
lennie
lennie
  • 4
Wie anders dan jezelf zou verantwoordelijk zijn dan? Gewoon uit interesse.
Vizzie
Vizzie
  • 2
Wij allemaal als maatschappij omdat we sommige mensen heel veel betalen (beurshandelaar ofzo) en mensen die dingen doen die eigenlijk veel belangrijker zijn (docent of verpleegkundige ofzo) niet zoveel betalen?
Dan kan je zeggen had die docent of verpleegkundige maar beurshandelaar of iets dergelijks moeten worden, maar daar worden we ook niet heel gelukkig als ze dat allemaal doen en ons kind naar school moet of we in het ziekenhuis belanden.
ontopic: leuke auto, maar ik zou voor dit geld c.q. in dit segment bij mercedes een EQS gaan bestellen.
lennie
lennie
  • 4
Dus anderen zijn verantwoordelijk voor jouw leven? Bijzonder. Sommige mensen kunnen iets dat anderen niet kunnen. Daar mogen ze best wat beter voor beloond worden dan mensen die slechts gemiddelde talenten hebben. De meeste andere rijke mensen zijn ondernemers. Die zetten hun eigen vermogen op het spel om daar meer van te maken. Dat kan goed gaan en helemaal verkeerd. Een simpele loonslaaf als ik en waarschijnlijk jij, doen dat niet. De beloning kan dus ook veel lager zijn, het risico is immers lager. Zonder ondernemers geen werk, dus wees blij dat ze er zijn. Dat er sommige mensen zijn die heel dik betaalt worden voor iets onzinnigs, dat klopt. Voetballers bijvoorbeeld. Aan de andere kant, sommige mensen zijn gezegd met een aantrekkelijk uiterlijk. Die halen daar weer voordeel mee. Of met een grote bek. En sommigen zijn ronduit lui. Die hoeven van mij helemaal niks te krijgen.
Pieter du Midi
Pieter du Midi
  • 1
Zeker interessant. De betere vraag is 'wat anders speelt nog meer een rol'. Maar ja, zo kom je uit op een discussie die niets met auto's te maken heeft. Er worden mij al woorden in de mond gelegd (zo te lezen ben ik geen linksmensch, maar FW TA etcetera beweert van wel, terwijl ik simpelweg samenvat wat Dubbelklutser beweert), dus discussie bij voorbaat onmogelijk. Wel geinig hoe mensen zich aangesproken voelen, dat wel.
Tsaar
Tsaar
  • 0
Waarom is iemand anders daar verantwoordelijk voor?
Met een dergelijke instelling kom je niet veel verder.
DFC
DFC
  • 1
Je diploma bepaalt voor een groot je inkomsten .... ik hoor die mensen weinig klagen.
TONE
TONE
  • 0
Er zijn genoeg mensen die het wel kunnen betalen maar niet meer willen.
robnas
robnas
  • 1
Die zijn er ook. Ik zou geen nieuwe E-klasse kunnen kopen, maar tweedehands zou ik dat prima kunnen betalen, ook qua maandelijkse kosten. Ik zou het zelfs leuk vinden en er oprecht van genieten. Maar ik rij nu "maar" een Skoda Octavia van 8 jaar oud.
Dat rijdt niet zo lekker als, maar ik vind het prima. Voordeel daarmee is dat ik qua aanschaf waarschijnlijk een tienduizend in de zak houd, plus daarnaast elke maand ruim €100 minder uitgeef. Kwestie van afwegen. Ik keur de keuze om een E-klasse (of een ander luxe model) op zich nooit af. Ik heb er wel twijfels bij als iemand de keuze om dat te doen niet bewust maakt.
DFC
DFC
  • 0
Als jij daarmee content bent is het goed zo.
Tsaar
Tsaar
  • 0
Wat is de meerwaarde van een A8 t.o.v. een luxe aangeklede A6?
Een chauffeur?
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 5
Nooit gaat m'n geld naar dit soort saaie dure bakken. 2305 kg! Wordt er nu kritiek op geleverd op dit gewicht? Ik mag het hopen.
Flaminio Bertoni
Flaminio Bertoni
  • 0
2305 KG, Dat was vroeger heel zwaar, Nu weegt een beetje EV hetzelfde.
Fred Hache
Fred Hache
  • 1
Nee, dat gewicht is alleen bij elektrische auto's (ineens) een probleem
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 3
en het mooiste is: jij had er ook een kunnen rijden als je er zelf voor had gezorgd dat je de middelen er nu voor had. Sterker nog: had je die middelen nu, dan was je zeker ook in dit segment gaan shoppen. Dat zul je uiteraard ontkennen, maar dat boeit verder niet..

Volgens mij gaat het er bij Kalmah niet zo zeer om of hij deze afzichtelijke wagen wel of niet kan betalen, maar dat er hele groepen mensen zijn die daar met z'n allen een jaar van kunnen eten of iets meer kunnen kopen dan alleen een paar golfplaten om hun gezin onder te huisvesten...
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 7
Als je bedoelt dat sommige mensen van gekkigheid niet meer weten waar zij hun geld aan uit moeten geven, geef ik jou wel gelijk.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 8
Klopt, maar je vergeet 1 ding: in het kapitalisme heb je ook de vrijheid om dit niet te kopen. Neem je in de vrije markt een verkeerde beslissing dan dwingt die markt jouw ook tot het nemen van je verlies en denken aan een andere oplossing.
En zoals gezegd: nog nooit was het aantal mensen met honger zo laag, ondanks de gigantische bevolkingsexplosie van de afgelopen eeuw. De uitwassen van het kapitalisme is 1 kant, de andere kant levert de innovatie en productie van voedsel: 2 kanten van dezelfde kapitalistische munt.
roroon
roroon
  • 7
Kapitalisme is een systeem van onderdrukking van hen die verdeeld zijn tegenover machtigen die de middelen in handen hebben. Het heeft vooral veel armoede veroorzaakt, net zoals communisme. Die 2 systemen hebben dan ook veel overeenkomsten; macht concentraties aan de uiteinden van het sociale spectrum. Het ene systeem is gebaseerd op het idee dat competitie heilig is, het andere op het idee dat mensen opofferings-gezind en sociaal zijn. Dat laatste ligt het dichtst bij de natuur van de mens, maar is net als kapitalisme te eenzijdig. De waarheid ligt in het midden.. of net iets links daarvan ? (vrij naar Wim Kan)
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
Communisme heeft de hippe (naïeve) marketing dat het sociaal is en opofferingsgezind.
De werkelijkheid is echter dat er niets sociaals aan is om in armoede te leven zonder goede gezondheidszorg.
De natuur van de mens is juist wel om te proberen vooruit te komen, om het beter te krijgen, ook voor je kinderen. De natuur van de mens is om vrij te zijn, en communisme is juist tegen vrijheid, tegen een eigen mening: alles moet gelijkgeschakeld zijn, er wordt over je beslist wat goed voor je is.
MvM
MvM
  • 0
NATUURLIJK worden er behoeftes gecreëerd.
Als we als samenleving alleen die dingen zouden produceren waarvan we 150 jaar geleden dachten dat we ze nodig hadden en niets extra's zou minstens de helft van de mensen zonder werk zitten. Maar we zouden ook zo leven als 150 jaar geleden en ik niet dat er veel mensen dat écht zouden willen. Je zou dan een Game-of-Thrones situatie krijgen waarin in 1000 jaar geen ontwikkeling zou hebben plaatsgevonden.
Dat gaat (gelukkig) niet samen met onze (Westerse) drang naar voortdurende nieuwe ontwikkelingen.
robnas
robnas
  • 1
Over die behoeftes, dat snap ik, maar ontwikkelingen geven ook voordelen.
Zo zou ik nu niet meer zonder cruise control willen, maar adaptieve cruise control is wel fijner en biedt meerwaarde. En een systeem wat daarnaast ook rekening houdt met de route en de vermogensvraag beperkt bij een naderende rotonde, eigenlijk nog fijner.
Ik zal altijd blijven zoeken naar hoe alles beter kan. Maar ook op ethisch vlak. Ik ben het zeker met je eens dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld. Ik heb daar ook geen goed antwoord op, ik denk niet dat het makkelijk is. Waar ik (nu) wel in geloof, is dat we nu zo min mogelijk uit China moeten kopen, zolang de kwestie met de Oeigoeren speelt. En dat we minder moeten discussiëren over EV, maar eens "gewoon" de (elektrische) fiets moeten pakken naar het werk (eventueel naast een EV).
Ik denk dat verantwoorde producten al een begin kunnen zijn. Pak een keer geen vlees en wat je koopt, biologisch. En blijf daarnaast lekker ontwikkelen. Dat is prima.
roroon
roroon
  • 3
Er is ook nog een tussenvorm, de wereld is niet zo zwart wit. Zoals Socialisme/Staats-kapitalisme. Feit is dat kapitalisme meer en meer mensen in de armoede duwt, en enkelen extreem rijk maakt. Vooral hen die niets toevoegen maar alleen geld verplaatsen. Dat er mondiaal minder mensen in armoede leven komt voornamelijk door socialisme/staats-kapitalisme. China heeft bijvoorbeeld 1200 miljoen mensen van armoede naar de middenklasse weten te brengen in 40 jaar tijd. In Amerika is het tegenovergestelde gebeurd. Daar is de ongelijkheid inmiddels groter dan tijdens het Romijnse Rijk.. een economie die n.b. op slavernij was
gebaseerd. Wellicht handig om eens wat te lezen over dit soort systemen?
DFC
DFC
  • 0
Dit klopt grotendeels doch op het platte land is het nog huilen met de pet op.
"De armoedegrens " start volgens de wereldbank bij een inkomen onder de
$ 400 per jaar in China.
Nu kan ik je melden dat je daar in grootsteden niet lang mee toekomt.
En China heeft zijn groei mede te danken aan ... de vrije markt economie!
Maar China als referentieland aanbevelen ... mmmm.
Vraag dat eens aan de Oeigoeren
lennie
lennie
  • 3
Kapitalisme zorgt voor innovatie. Zonder innovatie geen vooruitgang. Uit socialistische staten komt niks anders dan goedkope productie. Die moeten het hebben van kopiëren. In de VS kun je rijk worden van een goed idee. Dat stimuleert het ondernemerschap. In Europa hangen we er tussenin. Er komt maar weinig vernieuwing en we kunnen niet goedkoop produceren. Voor de lange termijn is dat best zorgelijk.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
Grappis dat je China noemt: daar zijn (geen 1200 maar) 400 miljoen mensen uit de armoede gehaald door kapitalisme. Ja de staat had en heeft een dikke vinger in de pap maar het blijft kapitalisme, inclusie de uitwassen: een veel grotere ongelijkheid.
Ongelijkheid is de prijs die je betaalt voor de toegenomen welvaart.
Jij haalt armoede en ongelijkheid door elkaar als negatieve zaken: ongelijkheid is veel beter dan armoede.
Immers: wat heb je liever: 2.500 euro per maand net als je buurman, of 3.500 euro en je buurman heeft 5.000 euro? Ik denk dat je met 3.500 euro beter af bent, jaloerse socialisten willen je doen geloven dat het eerste geval eerlijker is...
Wood Duck
Wood Duck
  • 0
Please Huck, bespaar ons je eendimensionale monomaniakale colleges... we weten het nu wel...
M54B3
M54B3
  • 3
Inderdaad uw reactie is nogal onzin.
PH039
PH039
  • 5
De waanzin van 'de vrije markt' of het kapitalisme, zoals je wil. 2/3 van de wereld heeft niks te vreten, maar wij zijn druk met dit soort onzin.

Blijf dan weg van autosites, die vol staan met "dit soort onzin".
DFC
DFC
  • 7
Kalmah,
We gaan even terug in de geschiedenis, nog niet zover terug.
Voor WWII was 80% van de bevolking niet bemiddeld tot arm en 20 %
rijk in de Benelux.
Reizen ( zeker met een vliegtuig ) was voorbehouden voor die 20 %.
Een auto aanschaffen was voorbehouden voor die 20 %.
Mijn overgrootvader en grootvader mochten op hun 13 - 14 jaar gaan werken.
In die tijd,tot vlak na WWII had je recht op 1 week vakantie als loontrekkende.
We zijn nu 75 jaar verder en 80 % van de maatschappij behoren tot de middenklasse of what's in a name rijke klasse, en 20 % is onbemiddeld of arm.
Dus op pakweg 8 decennia heeft de vrije markt ervoor gezorgd dat de verhouding is omgedraaid in gunstige zin !
Helaas voor die 20 % maar die worden nu ook niet zoals in de middeleeuwen an hun lot overgelaten .... Ik vind dit een schitterend resultaat.
Snelfietser
Snelfietser
  • 2
Grappig, die hele discussie over kapitalisme hier, nav. een wel-zeer-luxe automobiel... Zoals gewoonlijk ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden. Maar ik wil hier wel een andere historische dimensie aan toevoegen. Het kapitalisme is cyclisch, kent golven, "what goes up will come down". Denk eens aan de USA in het jaar 1928. Toen, net zoals nu, was er sprake van extreme rijkdom en groei, de aandelenkoersen schoten door het plafond, ook Jan-met-de-pet investeerde op de beurs, en superluxe automobielen zoals die van Duesenberg beleefden een hausse. Een jaar later klapte de bubbel en kwam de onvermijdelijke beurscrash. Na 1929 volgde de diepste recessie ooit. Vooral de kleinere beleggers die net waren ingestapt werden de dupe, maar ook de rijkeren moesten veel inleveren. Veel "groeibedrijven" gingen over de kop. En ook Duesenberg, met zijn prachtige maar peperdure auto's, was binnen tien jaar failliet.
Kortom,. misschien zouden we soms ook iets kunnen leren van het verleden?
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
Nu hebben we politici en centrale bankiers die denken dat je problemen oplost door ze voor je uit te schuiven en die denken een recessie te kunnen verhinderen. Ze maken de problemen echter steeds groter zodat de klap straks ook veel groter wordt. Amerika werd in de 19e eeuw het rijkste en machtigste land mede dankzij vele recessies: het zorgde voor het stoppen van slechte bedrijven, het zorgde voor ruimte voor nieuwe ideeën, en uiteindelijk was het eindresultaat geweldig. Nu houdt men met gelddrukkerij landen en bedrijven in leven die al lang ten onder gegaan hadden moeten worden. Uiteindelijk smoort dat vooruitgang...
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
Nee dat kan niet. Want van nature wil de mens meer, meer en meer.. Heb je een A4, dan wil je eigenlijk een A6, en heb je DAT dan lonkt een A8 enz.. Zo werkt dat vaak met alle materie. Het Romeinse rijk ging ook zo ten onder. De mens leert na 2000 jaar bar weinig..
K1D2
K1D2
  • 1
Dan verhuis je maar naar Somalië toe. Daar hebben ze het oh zo goed?
v d Heyden
v d Heyden
  • 1
Volgens je profiel ben je in het bezit van 3 auto's. Is dat niet wat kapitalistisch?
.
OT: mooie auto, de Audi A8. En een leuke video van Jan.
ThomasdeWolf
ThomasdeWolf
  • 0
En z'n favoriete auto is een Nissan GT-R ... die kost bijna 3 keer zoveel, heeft 570 pk en rijdt 1;8 gemiddeld (fabrieksopgave) Hilarisch gewoon..
ThomasdeWolf
ThomasdeWolf
  • 0
Kalmah, in dat geval zou ik toch overwegen om in plaats van moeite te doen om hier te reageren op een item over een auto op een website over auto's, te vertrekken naar Burkina Faso om daar waterputten te gaan slaan...
DeeTwee
DeeTwee
  • 4
Tsja, je ziet ze niet echt veel hè...Tamelijk anoniem vormgegeven auto, maar los daarvan ook gewoon niet erg mooi. En dan rijdt Jan hier nog een statige versie met veel chroom (die met zwarte optiek doet je afvragen wanneer de auto afgemonteerd wordt). Kleine kofferbak ook echt een misser voor een dergelijke auto (ook al zie je dat bij de concurrenten ook).
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
...Maar toegegeven, matrix led-leeslampjes achterin die je mbv een touchpad precies kunt richten, dat is natuurlijk gewoon briljant speelgoed.
MvM
MvM
  • 1
Speelgoed inderdaad. Was is er mis met een lampje dat je met de hand in de gewenste richting kunt laten schijnen?
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Speelgoed inderdaad. Was is er mis met een lampje dat je met de hand in de gewenste richting kunt laten schijnen?

Is dit een retorische vraag? ?
ElTjappo
ElTjappo
  • 8
Wat een gewicht…. Doe mij dan maar een lekkere LS. Werkelijk zuinig ipv alleen maar zuinig tot de batterij leeg is.
Pieter du Midi
Pieter du Midi
  • 3
Mooi, dat chromen 'geval' onderaan de bumper met die gaten links en rechts. Echt mooi. En sjiek.
De Dude
De Dude
  • 20
Blijft ook gewoon lastig om te moeten opboksen tegen Das Haus in dit segment
Wout2b
Wout2b
  • 6
Klopt, Mercedes blijft moeilijk te kloppen in het hogere segment....
Bert Benson
Bert Benson
  • 0
Blijft ook gewoon lastig om te moeten opboksen tegen Das Haus in dit segment

De eigenlijke concurrentie komt natuurlijk noet uit Duitsland
De Dude
De Dude
  • 0
Laat me raden…. Begint met een L? ?
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Steuntje voor je laptop of tablet maar dan geen goede ondersteuning voor je armen zie ik? gemiste kans!
Verder wel een heel subtiele verschijning hoor met dat neusje...
Rik K
Rik K
  • 14
Droevig, zó'n kleine kofferbak in zó'n grote auto. Verder weer gewoon een saaie Audi. gaap.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 4
De Dacia Logan (de nieuwe Sandero als sedan) komt al tot bijna 530 liter bagageruimte; nog meer dan deze A8, zelfs als niet-plugin....
Hans406
Hans406
  • 5
Tja, bij de eerste A8 (D2) waren ze zo blij bij Audi met het lage gewicht door het Audi Space Frame, daar is bij deze auto niet veel meer van over. Voor mij blijft de 3e generatie (D3) de meest fraaie en begeerlijke versie, gevolgd door z’n opvolger, de D4. Daarna (en daarvoor) is het wat mij betreft minder.
Wood Duck
Wood Duck
  • 9
Soeverijne schitterende limo die het automobiele meesterschap vertegenwoordigt. Met wat kanttekeningetjes. Lichtelijk decadente opties, de grill is ergerlijk kitscherig, ook weer een overdaad aan peekaas. Maar afgezien daarvan, dit rijdt natuurlijk weergaloos. Ik wil hem wel een weekje op mijn oprit. Daarna terug en back to normal, afdalen naar straatniveau...
Zilverberk
Zilverberk
  • 3
Ga eens in een echte auto rijden om 'weergaloos' te ervaren. Dan stap je echt niet meer in deze Bismarck. Dynamiek is werkelijk niet verder te zoeken dan in een Audi.
Wood Duck
Wood Duck
  • 0
Welke? Zeg dat er dan effe bij, misschien heb ik er een paar gemist.
Boormasjien
Boormasjien
  • 2
2300kg?. Gelukkig een hybride, mocht het een EV worden dan heb je rijbewijs C nodig!
Waterpomp
Waterpomp
  • 0
Dit is toch nog steeds de ultieme auto om uitgerust aan te komen op je vakantiebestemming!
lennie
lennie
  • 6
Dit zou zonder enige twijfel mijn keuze zijn in dit segment. Ik vind vooral het interieur mooier dan in een S klasse. Dat is wat mij betreft wat te kitsch.
Bimmert
Bimmert
  • 4
Ik vind deze A8 ook fraaier dan de S klasse. Of ie beter is weet ik niet.
lennie
lennie
  • 0
Het is maar net wat je als beter definieert. Ik denk dat ze alle 3 (incl de 7 serie) bijzonder goed zijn. Ik denk ook als je ze naast elkaar zet, dat de S klasse een beetje als de Golf is. Over de breedte de beste keuze. Toch zou ik voor de Audi gaan. Om bovengenoemde reden.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Dat eerste is zonder meer waar. Ik zou ze echt moeten gaan rijden en bekijken om definitief te kunnen kiezen - zou ik in dit segment winkelen.
DFC
DFC
  • 0
Deze klasse is idd bijzonder goed en de afwerking en materialen zijn van een topniveau. De prijs volgt dan natuurlijk ... helaas.
alfa75
alfa75
  • 4
Ik word iebelig van al die overdaad en heb zin in een oude Amerikaan met motorboot V8.
Glm
Glm
  • 8
Prachtige auto.
rw54
rw54
  • 1
Zie er het nut niet van om zo'n sloep te testen welke je ook in NL op de weg niet ziet rijden....
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 2
Jan het is DE auto. Dus niet een auto als DIT maar een auto als DEZE....
(en nee ik ben geen taalnazi, ik stoor me er gewoon aan)
alfa75
alfa75
  • 0
Klopt. Het is er ingeslopen bij enkele redactieleden. De overigens ook zeer gewaardeerde Roy Kleijwegt heeft het vermoedelijk geïntroduceerd.
Ben Dover
Ben Dover
  • 1
Ik vind de eerste en tweede A8 nog steeds de mooiste. Dit wordt me echt te kitcherig, net als bij MB en BMW overigens. Niet meer interessant voor Nederland behalve voor mensen met geld, maar zonder smaak. Dat het perfect rijdt geloof ik dan wel. Dit zijn ook altijd mooie manieren om van je geld af te komen eer je dit ding tweedehands kan betalen.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 0
Wat je bij EV's ziet, gebeurt nu ook bij PHEV's : stagnering van de e-range. Ook hier is ( als zo vaak) de elektrische range (weer) 50-60 km, ondanks dat het een nieuw model is. Nieuwe PHEV's zouden een grotere E-range moeten hebben, en een kleinere B-range. En in dit type auto's zou ik graag een volledig elektrische tractie zien, i.c.m. een V6, die alléén een startgenerator aandrijft. Dan heb je altijd een volledig schokvrije aandrijflijn, óók als de benzinemotor start / stopt.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
Men doet in Duitsland het minimaal noodzakelijke om voor fiscale stimulans in aanmerking te komen, meer niet. Dus met de oude kwam je in Duitsland niet meer in aanmerking voor voordeel, met deze net weer wel.
roroon
roroon
  • 2
Leuk Jan dat het stukje met het 'niet uitklappen' van het tafeltje toch in het filmpje gemonteerd is! Autoredacteuren.. het zijn net mensen! TOP!!
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 0
Filmpjes van Jan zijn vrijwel altijd het bekijken meer dan waard: kritisch waar het kan, af en toe een beetje ironie of sarcasme maar altijd op zo'n manier dat gewoon leuk is om naar te kijken terwijl je ondertussen toch alle informatie krijgt ?
Fun Cars
Fun Cars
  • 3
Beste AW, Wanneer eens een artikel over de trend van obesitas auto's. Nu zijn er altijd verschillende klassen geweest met dito verschillende gewichten. Maar tegenwoordig is 1600kg zowat al lichtgewicht en + 2200kg bijna gemeengoed aan het worden. Dat zijn gewichten van een full-size USA pickup waar hier maar al te vaak wordt op afgegeven.
Meer veiligheid in de auto zowel actief als passief zorgen voor wat extra gewicht maar in hoeverre is het veilig dat auto's van 2300kg van 0-100km in minder dan 4sec kunnen de doen. Worden steeds meer ongeleide projectielen in sommige handen.
Daarnaast worden de gemiddelde ook nieuwe parkeervakken nauwelijks groter in NL. Niets tegen dat de één een compacte auto kiest en de andere een ruimere en grotere auto nodig heeft maar het schiet een beetje teveel door lijkt mij? Meer algemene reactie dan alleen specifiek reactie op deze Audi.
TONE
TONE
  • 2
Mijn buurman is automonteur en heeft een oud model A8 4.2 8-cylinder op gas.
12 liter ( 12 euro) per 100 km en 280 euro belasting per kwartaal.
Het rijdt geweldig.
Korff
Korff
  • 2
Hier gaat Audi het niet mee redden t.o.v. de S-klasse en de binnenkort nieuwe 7-serie. Geldt bijvoorbeeld ook voor de A4 in zijn segment. Ze zijn een beetje de weg kwijt bij Audi.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Fijn dat jij dat nu al kunt voorspellen.. toch verkoopt die A4 nog als een jekko..
MCW 84
MCW 84
  • 0
In NL verkochten ze 881 stuks in 2021. In 2008 was dat nog 7252 stuks.
RS2
RS2
  • 8
Wat een discussies over kapitalisme en communisme. Dit is een auto site… voor liefhebbers van auto’s. Niet alles hoeft iemands smaak te zijn of kan zelfs wanstaltig gevonden worden. Feit blijft: er zijn liefhebbers voor deze auto’s en hoewel ik niet snel een dergelijk apparaat zou kopen, vind ik het wel leuk om even een inkijkje te krijgen in alle luxe waar een markt voor is…. En ja de mensheid gaat ten onder, geen twijfel over mogelijk met of zonder A8.
V60 T8 PE
V60 T8 PE
  • 1
Wat je zegt, dit is auto site en iedere keer van die reacties. Heeft NUL met auto's te maken. Ga dan in een politieke partij zitten, kun je heel dag discussiëren wat wel of niet zinvol is.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
Dat klopt maar toch roepen bij sommigen deze auto’s blijkbaar een soort van ‘overdaad is onzin’ emotie op.. Ik ben van mening dat het gewoon moet bestaan.. Net zoals Dacia en Lada voorheen. Van hoog tot laag. Communisme werkte ook niet in het oosten achter de muur.. Gelukkig gelden WEL voor alle vierwielers dezelfde verkeersregels ?
De Pijp
De Pijp
  • 1
Deze video deed me vooral realiseren dan MB met zijn S-klasse de A8 echt volledig heeft weggespeeld van de Nederlandse markt. De Siebener van BMW kom je nog wel eens tegen, maar deze A8 helemaal nooit meer. Dat hebben ze in Stuttgart toch knap voor elkaar gekregen.
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 1
Ik moet zeggen op autoblog staat de S8, in die trim is het ineens een totaal andere auto, fleurt er enorm van op en zeker de moeite waard!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De A8 blijft steeds een grote A4. Het chassis is in de basis voor FWD ontworpen dus een echte klasse bak zal het helaas nooit worden. De klant beslist en we weten wat hij wil...
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 3
Ben ik op een Politieke site beland? Ik kan dit even niet verwerken.
Volgens mij gaat het over een auto met een veel te groot vooroverhang , waarbij de voorwielen dus veel te ver naar achter staan ten opzichte van de voorbumper.
M54B3
M54B3
  • 0
Mooi vind hem niet, wel indrukwekkend. Interieur dan weer wel, wat een kwaliteit en afwerking!
Doe mij maar de A8 D2.
Tijdloze verschijning samen met de E38 mijn favoriet.
Carpe
Carpe
  • 0
Benieuwd hoe ver deze komt op elektra na 300.000 km.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 0
Nee, mooi is ie zeker niet. De mode om een zogenaamd imposante neus op de auto te zetten, zo ook BMW, maakt het er niet beter op. Verder voor de captains of industry vast een optie. Wel jammer dat die vrijwel vrijgesteld zijn van betalen BPM omdat het papieren verbruik van 1 op 50 in praktijk bij langere afstanden of gewoon doorrijden eerder rond de 1 op 8 zal zitten. Misschien nog steeds netjes voor het formaat maar ik begrijp niet de logica van ons belastingsysteem om de koper van zo’n bakbeest veel minder BPM te laten betalen dan de koper van pakweg een Polo, Panda of Clio.
M85025
M85025
  • 0
Niet erg subtiel net zoals het meeste commentaar hier. Perfect artikel voor de bezoekers van deze site.
MCW 84
MCW 84
  • 0
Ik vind het best een mooie auto maar al dat chroom is mij te kitscherig en niet mooi geplaatst. Ik heb soms het idee dat bij Audi de enige innovatie wat veranderlijke lampunits zijn. Overigens wel weer een fijne test van Jan, lijkt me sowieso plezierig auto om mee onderweg te zijn.
MCW 84
MCW 84
  • 0
Plus het straalt niet de klasse uit wat een S-klasse wel heeft.
TimT
TimT
  • 1
Ondanks de saaie Audi is het filmpje erg goed en leuk om te kijken. Jan je doet het erg goed, mooie presentatie, uitleg en woordkeuze. Ook het camerawerk en de montage: Autoweek doet het gewoon erg goed. Ik zou persoonlijk niet weten waarom je in dit segment voor een Audi zou gaan als Merc en BMW zoveel betere en begeerlijkere automobielen aanbieden met de S en de 7. De reden dat we ze in NL niet zo heel veel zien is niet alleen maar de SUV, maar ook het feit dat b.v. de 5 serie zo goed/snel/comfortabel/luxe is dat de 7 nog maar relatief weinig meerwaarde heeft, eigenlijk alleen als je je vaak laat rijden en dat komt niet veel voor.
petje
petje
  • 0
wat n leven zeg , bij n minimale verandering van de grill lekker naar duitsland om n dag in n A8 rond te rijden...en dat terwijl ze zo goed als niet meer verkocht worden in t kikkerland nederland.
En ja, dat is n beetje jaloezie,vind de A8 een mooie auto , mooier dan de bmw maar t kan niet tippen aan de mercedes...dat is mijn mening.
vind bij dit soort auto's ook jammer dat er n S, AMG of M uitvoeringen zijn,dat maakt de auto niet mooier en snel gaan ze toch wel maar je koopt dit soort auto's puur voor lange afstanden , lekker relax rijden...ja ik ben jaloers.
Paulus S
Paulus S
  • 0
Leuke impressie van wat je zonder meer een technisch meesterwerk kunt noemen. Nou zijn de S-klasse en de 7-serie dat natuurlijk ook, maar dat zijn toch meer auto's voor mensen die nadrukkelijk willen laten zien hoe goed ze het (in materieel opzicht) hebben. In vergelijking met het perfecte maar wat onderkoelde interieur van deze A8 is de Mercedes bijna een hoerenkast en BMW's hebben geen van alle een mooi dashboard, glazen knop of niet.
Ik weet het ook niet
Ik weet het ook niet
  • 0
Met alle respect, maar de voorkant van deze Audi kan ik toch echt niet minder ingetogen noemen dan de MB of BMW. Al die glittertjes, mijn hemel.
Super EV
Super EV
  • 3
Blijft een prachtige en ingetogen bolide vind ik...??
MaxO
MaxO
  • 1
Bij dit soort artikelen vraag ik mij altijd af hoeveel reageerders daadwerkelijk in zo'n auto hebben gereden...
De meeste kijken naar een plaatje en hebben hun oordeel al klaar.
Ik heb er mee gereden (met een V8) en kan schrijven dat het een fantastisch rijdende auto is met een elegante koets zonder teveel deuken en vouwen.
Over tien jaar is deze auto nog niet ouderwets zoals haar voorgangers.
henkdrie
henkdrie
  • 0
Wat een monsterlijk lelijk ding zeg. Lomp groot zwaar en geen klasse. Hoezo hybride, kom op zeg, probeer dan in elk geval iets electrisch, VAG. Hiermee ga je in de achteruit de toekomst in.
En gewoon 30cm te lang. Hier gaat geen directeur meer achterin zitten.
Ook nog totaal old school ontwerp zonder subtiliteit.
De electrische M-B S klasse is ook groot, veel te groot, maar is wel een dappere poging de toekomst van de topklasse te vinden, sublieme stroomlijn en futuristisch dashboard.
Misschien komen RR en Bentley nog met iets zinnigs, anders maar wachten tot 2025 op de electrische Jaguars. Lucent wordt misschien ook iets ooit?
De topklasse verdient stroomlijn elegantie en comfort, brute kracht (zie Taycan en Audi GT) is zo 20e eeuw.
Voor nu dan maar Mirai en Lightyear One, er zal een gamechanger komen…

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.