Test: Audi A8
Reden tot twijfel
108 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De facelift die Audi doorvoert bij de A8 is vooral cosmetisch. Bij de plug-inhybride 60 TFSIe-versie verandert er echter wel wat aan de techniek, en dat is voldoende reden voor een hernieuwde kennismaking.
Interieur, infotainment, onderstel, een groot deel van de koets en in de meeste gevallen ook de aandrijflijn: het blijft allemaal bij het oude bij de facelift van de Audi A8. Dat kun je een zwaktebod noemen, maar het toont wel aan dat de A8 de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan. Het model stamt uit 2017 en hoewel smaken verschillen, is ‘verouderd’ toch zeker geen woord dat op deze limousine van toepassing is. De A8 was vijf jaar geleden de auto die de huidige tekenstijl van Audi introduceerde. De interieurs van met name de grotere en duurdere modellen zijn sindsdien naar dit voorbeeld ontworpen. Grote (vlekgevoelige) glimmende vlakken, horizontale lijnen en forse touchscreens in plaats van de MMI-draaiknop bepalen sinds deze A8 het beeld. Voor de update-ronde volstaat Audi met nieuwe bekledingsmaterialen voor deurpanelen en plafond en het toevoegen van een extra leerkleur. Ook is er voor het eerst in de geschiedenis van het model een S-Line-optie, die ook de buitenkant van een sportief sausje voorziet. Geheel in lijn met de laatste mode kan dat worden uitgebreid met een pakket dat al het chroomwerk in zwart uitvoert, indien gewenst tot en met de merklogo’s.
Of dat genoeg is om mensen uit een Q8 te houden, is trouwens maar de vraag. De SUV heeft ook in het segment van de toplimousine stevig huisgehouden. Verkocht Audi van de vorige editie nog geregeld een paar honderd exemplaren per jaar, nu is het merk al blij met tien procent daarvan. De A8’s die wel worden verkocht, lijken zonder uitzondering zwarte L-versies, die worden ingezet op vliegvelden, bij hotels en voor ander luxueus personenvervoer.
Verder op stroom
Het is dan ook niet zo gek dat Audi de prijslijst voor ons land wat nog verder heeft ingekort. De dieselversie wordt geschrapt en daarmee is de A8 er alleen nog als oppermachtige S8 en als plug-in hybride. Die 60 TFSIe krijgt een accu van 17,9 in plaats van 14,1 kWh (bruto) en komt daarmee ineens bijna 60 in plaats van krap 50 kilometer ver op stroom. Dat kan schelen. Als leuke bonus krijgt de versie er wat vermogen bij, voor een totaal van 462 in plaats van 449 pk. Daarmee is hij exact even krachtig als de Porsche Panamera e-Hybrid, maar de Porsche staat op een ander platform en heeft een 2,9-liter V6, terwijl de Audi zijn drieliter mag houden. De A8-aandrijflijn zou meer op comfort zijn afgestemd en ‘leunt’ tijdens het rijden sterker op de elektromotor. Die is aan de achttraps ZF-transmissie gemonteerd en de standaard vierwielaandrijving is gewoon mechanisch, of er nu elektrisch of als hybride wordt gereden. In theorie is zo’n plug-in hybride-aandrijflijn een uitstekende oplossing voor een toplimousine. Het elektrisch zoeven is wel zo comfortabel, terwijl de verbrandingsmotor hem alsnog in staat stelt tot de snelle, lange ritten waarvoor dit autotype gemaakt lijkt.
Projector
Snel is de A8 zeker. Als de door ons gereden L weegt hij maar liefst 2.415 kg, maar toch staat de 100 km/h al na 4,9 tellen op de klok. Toch biedt deze aandrijflijn niet de souplesse van bijvoorbeeld een V8. Als de verbrandingsmotor bijschakelt, is er vaak een duidelijk schokje voelbaar en als het gaspedaal naar de bodem gaat, klinkt de V6 niet machtig genoeg voor een echt gevoel van overdaad. Zonder directe vergelijking bevalt hij echter prima, op de schokjes na dan. De A8 rijdt eigenlijk het lekkerst als er rustig op stroom wordt gereden en hij nog stiller is dan normaal. Met een voldoende gevulde accu is het eenvoudig om volledig elektrisch te rijden. Het gaspedaal krijgt dan een weerstand op het punt waarop de V6 zou worden bijgeschakeld. De zitpositie is perfect instelbaar en laag, maar met alles direct onder handbereik. De auto voelt exact zo lang, breed en zwaar als hij is, maar dat draagt alleen maar bij aan het gevoel dat dit een apparaat van topklasse is.De buitenwereld lijkt erg ver weg in deze auto. Omgevingsgeluiden dringen bijna niet door tot het interieur en oneffenheden worden prachtig gladgestreken door het standaard luchtgeveerde onderstel. Dat kent meerdere standen, maar wordt gelukkig nooit oncomfortabel. De besturing komt het beste tot zijn recht in Comfort, want dan ontbeert hij de wat geforceerde verzwaring van de andere opties. Wat de stekker-A8 niet heeft, is Predictive Active Suspension. Dat is als 48V-systeem lastig te combineren met de aandrijflijn van de TFSIe en zou hem ook nog zwaarder en complexer maken. Jammer, maar missen doen we het eigenlijk niet. Vierwielbesturing is wel leverbaar en een dikke aanrader. Die maakt de A8 een heel stuk wendbaarder en geeft op hoge snelheid nog meer stabiliteit. Het aankleden van een A8 is trouwens een hele klus, want de optielijst is lang. We treffen er ook nieuwe digitale matrix-led-koplampen op aan, die als een soort projector in staat zijn om wegdelen uit te lichten en zaken te accentueren. De vanafprijs van de 60 TFSIe ligt met dik 124 mille wat hoger dan voorheen. Het is een heleboel geld, maar ook in SUV-land bepaald geen uitzondering. Dat moet toch op zijn minst reden zijn om te twijfelen.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A8 L 60 TFSI e quattro Pro Line Plus |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 125.210 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 330 kW / 449 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 700 Nm bij 1.370 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.302 mm / 1.945 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 3.128 mm |
Massa leeg | 2.305 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 255/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s |
Brandstofverbruik | 2,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 53 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 55 TFSI Quattro ProLine Plus B&O Matrix Schuifdak 4Wielsturing 20"
- 2018
- 98.170 km

Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line Plus *Bang & Olufsen / Panorama / Top View / Head-Up Display / Memory / Interieur Voorverwarming*
- 2021
- 42.750 km

Audi A8 55 TFSI quattro Pro Line Plus 20 inch, Massage, Leder, Matrix LED
- 2019
- 71.057 km
Lezersreacties (108) (gesloten)
Simpel: als je kan kiezen tussen Noord-Korea en Zuid-Korea waar zou je willen wonen? In dat vererfelijke kapitalitische Zuid-Korea? of in Noord-Korea zonder vrije markt?
Feit is dat het percentage mensen in armoede in de wereld nog nooit zo laag is geweest.
De kapitalitische taart wordt weliswaar oneerlijk verdeeld, hij is wel zo groot dat ook het kleinste stukje nog altijd groter is dan een gelijks tukje taart in communistische landen..
Bij geen vrijemarkt is er ook geen privé-eigendom. Zonder privé-eigendom is er geen handel. Zonder handel zijn er geen echte prijzen, en zonder echte prijzen is er geen economische calculatie. Zonder economische calculatie worden productie-beslissingen genomen 'in the dark' en als dat gebeurt wordt er niet geproduceerd daar waar behoefte aan is.
Welvaart komt van mensen die risico's nemen met hun eigen geld, niet van politici die risico's nemen met andermans geld..
Dan kan je zeggen had die docent of verpleegkundige maar beurshandelaar of iets dergelijks moeten worden, maar daar worden we ook niet heel gelukkig als ze dat allemaal doen en ons kind naar school moet of we in het ziekenhuis belanden.
ontopic: leuke auto, maar ik zou voor dit geld c.q. in dit segment bij mercedes een EQS gaan bestellen.
Met een dergelijke instelling kom je niet veel verder.
Dat rijdt niet zo lekker als, maar ik vind het prima. Voordeel daarmee is dat ik qua aanschaf waarschijnlijk een tienduizend in de zak houd, plus daarnaast elke maand ruim €100 minder uitgeef. Kwestie van afwegen. Ik keur de keuze om een E-klasse (of een ander luxe model) op zich nooit af. Ik heb er wel twijfels bij als iemand de keuze om dat te doen niet bewust maakt.
Een chauffeur?
Volgens mij gaat het er bij Kalmah niet zo zeer om of hij deze afzichtelijke wagen wel of niet kan betalen, maar dat er hele groepen mensen zijn die daar met z'n allen een jaar van kunnen eten of iets meer kunnen kopen dan alleen een paar golfplaten om hun gezin onder te huisvesten...
En zoals gezegd: nog nooit was het aantal mensen met honger zo laag, ondanks de gigantische bevolkingsexplosie van de afgelopen eeuw. De uitwassen van het kapitalisme is 1 kant, de andere kant levert de innovatie en productie van voedsel: 2 kanten van dezelfde kapitalistische munt.
De werkelijkheid is echter dat er niets sociaals aan is om in armoede te leven zonder goede gezondheidszorg.
De natuur van de mens is juist wel om te proberen vooruit te komen, om het beter te krijgen, ook voor je kinderen. De natuur van de mens is om vrij te zijn, en communisme is juist tegen vrijheid, tegen een eigen mening: alles moet gelijkgeschakeld zijn, er wordt over je beslist wat goed voor je is.
Als we als samenleving alleen die dingen zouden produceren waarvan we 150 jaar geleden dachten dat we ze nodig hadden en niets extra's zou minstens de helft van de mensen zonder werk zitten. Maar we zouden ook zo leven als 150 jaar geleden en ik niet dat er veel mensen dat écht zouden willen. Je zou dan een Game-of-Thrones situatie krijgen waarin in 1000 jaar geen ontwikkeling zou hebben plaatsgevonden.
Dat gaat (gelukkig) niet samen met onze (Westerse) drang naar voortdurende nieuwe ontwikkelingen.
Zo zou ik nu niet meer zonder cruise control willen, maar adaptieve cruise control is wel fijner en biedt meerwaarde. En een systeem wat daarnaast ook rekening houdt met de route en de vermogensvraag beperkt bij een naderende rotonde, eigenlijk nog fijner.
Ik zal altijd blijven zoeken naar hoe alles beter kan. Maar ook op ethisch vlak. Ik ben het zeker met je eens dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld. Ik heb daar ook geen goed antwoord op, ik denk niet dat het makkelijk is. Waar ik (nu) wel in geloof, is dat we nu zo min mogelijk uit China moeten kopen, zolang de kwestie met de Oeigoeren speelt. En dat we minder moeten discussiëren over EV, maar eens "gewoon" de (elektrische) fiets moeten pakken naar het werk (eventueel naast een EV).
Ik denk dat verantwoorde producten al een begin kunnen zijn. Pak een keer geen vlees en wat je koopt, biologisch. En blijf daarnaast lekker ontwikkelen. Dat is prima.
gebaseerd. Wellicht handig om eens wat te lezen over dit soort systemen?
"De armoedegrens " start volgens de wereldbank bij een inkomen onder de
$ 400 per jaar in China.
Nu kan ik je melden dat je daar in grootsteden niet lang mee toekomt.
En China heeft zijn groei mede te danken aan ... de vrije markt economie!
Maar China als referentieland aanbevelen ... mmmm.
Vraag dat eens aan de Oeigoeren
Ongelijkheid is de prijs die je betaalt voor de toegenomen welvaart.
Jij haalt armoede en ongelijkheid door elkaar als negatieve zaken: ongelijkheid is veel beter dan armoede.
Immers: wat heb je liever: 2.500 euro per maand net als je buurman, of 3.500 euro en je buurman heeft 5.000 euro? Ik denk dat je met 3.500 euro beter af bent, jaloerse socialisten willen je doen geloven dat het eerste geval eerlijker is...
Blijf dan weg van autosites, die vol staan met "dit soort onzin".
We gaan even terug in de geschiedenis, nog niet zover terug.
Voor WWII was 80% van de bevolking niet bemiddeld tot arm en 20 %
rijk in de Benelux.
Reizen ( zeker met een vliegtuig ) was voorbehouden voor die 20 %.
Een auto aanschaffen was voorbehouden voor die 20 %.
Mijn overgrootvader en grootvader mochten op hun 13 - 14 jaar gaan werken.
In die tijd,tot vlak na WWII had je recht op 1 week vakantie als loontrekkende.
We zijn nu 75 jaar verder en 80 % van de maatschappij behoren tot de middenklasse of what's in a name rijke klasse, en 20 % is onbemiddeld of arm.
Dus op pakweg 8 decennia heeft de vrije markt ervoor gezorgd dat de verhouding is omgedraaid in gunstige zin !
Helaas voor die 20 % maar die worden nu ook niet zoals in de middeleeuwen an hun lot overgelaten .... Ik vind dit een schitterend resultaat.
Kortom,. misschien zouden we soms ook iets kunnen leren van het verleden?
.
OT: mooie auto, de Audi A8. En een leuke video van Jan.
Is dit een retorische vraag? ?
De eigenlijke concurrentie komt natuurlijk noet uit Duitsland
Verder wel een heel subtiele verschijning hoor met dat neusje...
(en nee ik ben geen taalnazi, ik stoor me er gewoon aan)
Meer veiligheid in de auto zowel actief als passief zorgen voor wat extra gewicht maar in hoeverre is het veilig dat auto's van 2300kg van 0-100km in minder dan 4sec kunnen de doen. Worden steeds meer ongeleide projectielen in sommige handen.
Daarnaast worden de gemiddelde ook nieuwe parkeervakken nauwelijks groter in NL. Niets tegen dat de één een compacte auto kiest en de andere een ruimere en grotere auto nodig heeft maar het schiet een beetje teveel door lijkt mij? Meer algemene reactie dan alleen specifiek reactie op deze Audi.
12 liter ( 12 euro) per 100 km en 280 euro belasting per kwartaal.
Het rijdt geweldig.
Volgens mij gaat het over een auto met een veel te groot vooroverhang , waarbij de voorwielen dus veel te ver naar achter staan ten opzichte van de voorbumper.
Doe mij maar de A8 D2.
Tijdloze verschijning samen met de E38 mijn favoriet.
En ja, dat is n beetje jaloezie,vind de A8 een mooie auto , mooier dan de bmw maar t kan niet tippen aan de mercedes...dat is mijn mening.
vind bij dit soort auto's ook jammer dat er n S, AMG of M uitvoeringen zijn,dat maakt de auto niet mooier en snel gaan ze toch wel maar je koopt dit soort auto's puur voor lange afstanden , lekker relax rijden...ja ik ben jaloers.
De meeste kijken naar een plaatje en hebben hun oordeel al klaar.
Ik heb er mee gereden (met een V8) en kan schrijven dat het een fantastisch rijdende auto is met een elegante koets zonder teveel deuken en vouwen.
Over tien jaar is deze auto nog niet ouderwets zoals haar voorgangers.
En gewoon 30cm te lang. Hier gaat geen directeur meer achterin zitten.
Ook nog totaal old school ontwerp zonder subtiliteit.
De electrische M-B S klasse is ook groot, veel te groot, maar is wel een dappere poging de toekomst van de topklasse te vinden, sublieme stroomlijn en futuristisch dashboard.
Misschien komen RR en Bentley nog met iets zinnigs, anders maar wachten tot 2025 op de electrische Jaguars. Lucent wordt misschien ook iets ooit?
De topklasse verdient stroomlijn elegantie en comfort, brute kracht (zie Taycan en Audi GT) is zo 20e eeuw.
Voor nu dan maar Mirai en Lightyear One, er zal een gamechanger komen…
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.