Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A8

Audi A8 55 TFSI Quattro

Het gaat om de reis, niet om de bestemming

28
Tata Harrier en Buzzard
  • Autotest
12 maart 2019 om 15:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Auto’s in dit segment zijn er op gericht om reizen zo gemakkelijk en comfortabel te maken als met de huidige stand der techniek mogelijk is. Nee, zelfs nóg iets gemakkelijker, aangezien dit de auto’s zijn die laten zien welke technologie er in de (nabije) toekomst beschikbaar komt.

Nu zal niet alles vanzelf doorsijpelen naar meer modale modellen, maar het toont wel aan hoe ver in de voorhoede deze auto’s opereren. Noodgedwongen, want de concurrentie is altijd nabij. En wat vandaag nieuw is, kan morgen zijn verouderd. Vooral Audi geeft hoog op van zijn technologische vlaggenschip, voorzien van Audi AI. Daarmee is het de eerste auto ter wereld die tot niveau 3 autonoom kan rijden. Oftewel: de Audi kan tot 60 km/h op een weg met gescheiden rijbanen alles zelf. Je hoeft dus als bestuurder niet meer telkens je aanwezigheid kenbaar te maken door het stuur vast te pakken. Alleen wanneer de auto verwacht het binnen afzienbare tijd niet meer zelf af te kunnen, moet je ingrijpen. Zo is de toekomst. Letterlijk,  want hoewel Audi zegt de systemen klaar te hebben, kun je ze nog niet bestellen. Volgens het merk staat de wetgeving het nog niet toe. Vooralsnog moet de A8 het daarom vooral hebben van kleinere stappen, zoals een file-assistent die bij smalle rijstroken voorkomt dat hij naast een ander voertuig komt te rijden en bij het uitstappen eerst controleert of er zich niet iets in de dode hoek bevindt voordat het portier open kan. Zeker handig, en op het gebied van actieve rij-ondersteuning loopt de A8 er beslist mee in de voorhoede. Toch is het niet de technologische sprong voorwaarts die we bij de aankondiging van het model hadden verwacht. Zeker omdat andere systemen met de komst van het AI-systeem samenhangen. De luchtvering die zich per wiel kan aanpassen aan wat camera’s zien aankomen bijvoorbeeld, of de functionaliteit waarmee je met een smartphone de auto kunt neerzetten in parkeervakken of garageboxen. Het is wat we nog niet kennen, maar Audi al wel zegt te kunnen. Op korte termijn zelfs.

Hypermodern

De A8 heeft niet alleen een razendsnelle, uitneembare tablet in de middenarmsteun, maar ook twee haarscherpe touchscreens achter de voorstoelen. Dat maakt het bedienen gemakkelijker. Bovendien schuilen er meer functies in. Daar komt nog bij dat de beenruimte niet extreem riant is, maar de hoofdruimte is groot. Voorin wordt de hypermoderne indruk doorgetrokken. Alsof je plaatsneemt in een iPhone, zo strak oogt het voorin de A8. Een perfect afgewerkte wereld van glimmende oppervlakken, kraakheldere schermen en touchscreens. Eenmaal bekomen van de tech-overdaad, blijkt de ergonomie echter minder goed dan de afwerking. Op sommige punten maakt de A8 optimaal gebruik van de mogelijkheden van een aanraakscherm. Het onderste scherm verandert bij het invoeren van een adres bijvoorbeeld in een schrijfvlak, waarop je in één keer hele straatnamen kunt krabbelen. Voor het instellen van de temperatuur dien je over een temperatuurbalk te swipen. Ideaal wanneer je stilstaat, want touchscreens bedienen tijdens het rijden vergt nou eenmaal (te) veel aandacht, zelfs al zijn ze zo snel en overzichtelijk als in de A8. Bovendien: een bestuurder met vette vingers maakt al snel letterlijk een smet op het strakke feest.

Driekamerluchtvering

De A8 ligt als een huis, voelt dankzij de standaard quattro-aandrijving enorm zeker aan en is dankzij de driekamerluchtvering toch comfortabel. Pas op hoge snelheid merk je dat de natuurkunde zich niet voor de gek laat houden; omdat het grootste deel van de massa in de neus zit wordt die dan wat zwaar. Maar dan ben je al lang over de grens van wat je met een chique limousine als deze hoort te doen. Niet dat dat veel moeite kost, want de 3,0-liter V6 TFSI levert 340 pk en 500 Nm en zelfs bij half gas zit je al heel vlot op de Nederlandse
limiet. Hoewel de A8 geen echte hybride is, helpt de startmotor vanuit stilstand wel een handje en een 48 Volt elektrisch systeem zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor bij het uitrollen nagenoeg ongemerkt uitgeschakeld en weer gestart kan worden. Het aan- en afkoppelen van de achttraps automaat voel je soms wel.

Oordeel

4 sterren

Potentieel had Audi met de nieuwe A8 een auto in huis die de concurrentie zou overschaduwen, maar zonder Audi AI blijft het verschil beperkt. De A8 voelt nieuw, maar brengt relatief weinig écht nieuwe techniek mee. Hij scoort echter met de extra ruimte achterin en de modernere technologie die daar ter beschikking staat.

Signalement

Merk Audi
Model A8 55 TFSI quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 113.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.370 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 5.172 mm / 1.945 mm / 1.473 mm
Wielbasis 2.998 mm
Massa leeg 1.895 kg
Laadvermogen 785 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,3s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km (fabrieksopgave: 7,8 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 214 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 60TFSIe/462pk quattro · Volledig digitaal instrumentenpaneel · Autonome parkeerfunctie · Rondomzicht camera

    Audi A8 60TFSIe/462pk quattro · Volledig digitaal instrumentenpaneel · Autonome parkeerfunctie · Rondomzicht camera

    • 2022
    • 15 km

    € 153.970

    Audi A8 4.0 TFSI 571pk tiptronic Quattro + 21" Velgen + Head-up display

    Audi A8 4.0 TFSI 571pk tiptronic Quattro + 21" Velgen + Head-up display

    • 2022
    • 1 km

    € 226.971

    Audi A8 55 TFSI quattro 340pk / Massagestoelen / ACC / Lane assist / Alcantara hemel

    Audi A8 55 TFSI quattro 340pk / Massagestoelen / ACC / Lane assist / Alcantara hemel

    • 2020
    • 35.924 km

    € 78.450

Meer Audi A8 occasions

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Test: Audi A8

Test: Audi A8

108

De facelift die Audi doorvoert bij de A8 is vooral cosmetisch. Bij de plug-inhybride 60 TFSIe-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
  • Nieuws
    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander reed

    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander...

    62
    • 27 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    61
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden