Test: Audi A3 40 TFSIe
E-Tron zonder E-Tron
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Net als van de vorige generatie Audi A3, komt er ook van de nieuwe een plug-in hybride variant. Twee zelfs. Alleen heten ze geen van beide E-Tron, want die benaming is tegenwoordig voor de elektrische SUV van de Duitsers. Of het uitmaakt? Marco Gorter zoekt het uit met de minst krachtige van de twee, de 40 TFSIe.
Voordat ‘E-tron’ bij Audi dé E-tron werd, was het – gespeld met een kleine e – de benaming van modellen met plug-in hybride technologie. Met name de A3 e-tron vond in ons land gretig aftrek, met dank aan het gunstige fiscale klimaat. Gekoppeld aan het feit dat zo’n stekkervariant erg handig is voor het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte vloot, was het voor Audi reden genoeg om ook van de nieuwe A3 weer een PHEV-versie te gaan leveren. Die heet alleen niet langer e-tron, maar 40 TFSIe. Of 45 TFSIe, want er komen zelfs twee A3varianten met een stekker. Stiekem hebben die twee precies dezelfde aandrijflijn.
Voor welke van de twee je ook gaat, de aandrijflijn bestaat altijd uit een 150 pk en 250 Nm sterke 1,4-liter viercilinder TFSI-motor die samen met een 109 pk en 330 Nm elektromotor de voorwielen aandrijft via een zestraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Ook in het 13 kWh accupakket en de 2,9 kW laadvermogen zit geen verschil. Waarin dan wel? In het systeemvermogen. Hoewel de motoren in beide auto’s hetzelfde maximumvermogen leveren, is de som der delen in de 45 TFSIe groter dan in de 40; het gaat om 245 pk en 400 Nm versus 204 pk en 350 Nm.
Wij rijden met de 40 TFSIe en we hebben eigenlijk geen idee waarom je door zou sparen voor de sterkere variant. Zeker niet als je daadwerkelijk van plan bent om veel elektrische kilometers te gaan maken, want dan presteren beide auto’s uiteraard identiek. En heel behoorlijk bovendien. Met 109 pk en 250 Nm is de auto prima in staat om vlot met het verkeer mee te komen, terwijl zijn elektrische topsnelheid van 140 km/h in Nederland altijd ruim voldoende is. Door de grotere capaciteit ten opzichte van de vroegere A3 e-tron kun je in theorie nu bijna 70 kilometer rijden op een volle accu. In de (erg koude) praktijk en op winterbanden blijkt 50 kilometer nog altijd vrij gemakkelijk haalbaar. Uiteraard hangt het werkelijke aandeel elektrische kilometers sterk af van je specifieke situatie, maar voor veel mensen is het met die cijfers goed mogelijk om een aanzienlijk deel van hun jaarkilometrage stil en zonder uitstoot af te leggen.
VERDER ALS HYBRIDE
Zodra de voorraad elektriciteit op is, of als je er via het Drive Select om vraagt, gaat de de 40 TFSIe maximaal 204 pk leveren en dat maakt hem meer dan vlot. Toch nodigt de Duitser nooit echt uit om het maximale van hem te vragen. Doe je dat wel, dan merk je dat er vertraging optreedt tussen gasgeven en gaan, zeker als de TFSI-verbrandingsmotor op dat moment toevallig uitstaat. Er moet dan te veel gebeuren om van een spontane reactie te kunnen spreken. Hoewel het ook dan nog best vloeiend gaat, werkt de aandrijflijn optimaal bij een lage vermogensvraag. Dan kunnen de twee krachtbronnen elkaar optimaal ondersteunen en daar is het comfort bij gebaat. Bovendien heeft de plug-in ook dan nog voldoende pit om geen obstakel te zijn voor het overige verkeer.
Samen met het iets stevigere, maar nog altijd bovengemiddeld comfortabele onderstel levert dat een fijne auto op om mee onderweg te zijn. Dat komt ook doordat het Volkswagen-concern ervoor heeft gekozen om het interieur van de Audi A3 wat conservatiever op te zetten dan bij de Seat Leon en Volkswagen Golf. Dat betekent dat er fysieke knoppen zijn voor veel functies die bij die andere auto’s in een menu zijn verstopt. Dat maakt de bediening vooral tijdens het rijden een stuk minder frustrerend. Bovendien mag Audi als premiummerk natuurlijk de beste materialen gebruiken voor zijn compacte middenklasser en profiteert de A3 op de achterbank van dezelfde riante hoeveelheid ruimte als andere modellen die op het MQB-platform zijn gebouwd. Alleen valt de bagageruimte een beetje tegen. Omdat er nu eenmaal meer techniek mee moet, slinkt de beschikbare ruimte van 308 liter naar 208 liter. Hoewel het verlies onder de laadvloer zit, betekent dat helaas wel dat de laadkabel boven die vloer moet worden bewaard, wat nog eens extra ruimte kost.
GEMAKKELIJK KIEZEN
Als totaalpakketje weet de A3-met-stekker goed te overtuigen. Zeker voor ons land is de 40 TFSIe de te verkiezen variant, die niet alleen de 45-versie overbodig maakt, maar ook de conventioneel gemotoriseerde 35 TFSI. Laatstgenoemde, met 150 pk en S-Tronic, staat voor € 38.240 in de prijs lijst, terwijl de 54 pk sterkere (en potentieel aanzienlijk zuinigere) plug-in dankzij de lagere bpm slechts € 2.000 meer kost.
Uiteraard is de A3 dan niet meteen ‘full options’, maar cruisecontrol, climatecontrol en ondersteuning voor Apple CarPlay zijn dan wel meteen afgedekt. Om het echt leuk te maken, kun je aan de slag met de optielijst. Wat dat betreft is er sinds de A3 e-tron eigenlijk niets veranderd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Bruikbare elektrische actieradius
- +Mooi interieur
- -Beperkte laadruimte
- -Wordt pas compleet met opties
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 40 TFSI e Business edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.760 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.550 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 13 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.343 mm / 1.816 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 1,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 25 g/km |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.