Test: Alpina B5 GT - de laatste uit Buchloe

Einde aan 45 jaar Alpina's op basis 5-serie

Alpina B5 GT
Alpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GT

Omdat Alpina vanaf 2026 opgaat in BMW is de Alpina B5 GT de laatste nieuwe Alpina. Daarmee komt een einde aan 45 jaar snelle varianten van de BMW 5-serie. De B5 GT komt in een oplage van 250 stuks. AutoWeek reed ermee.

Wat heeft de GT meer dan de Alpina B5? 

Toen de B5 BiTurbo Allrad op basis van de uitgaande 5-serie in 2017 werd voorgesteld, had BMW al beslist dat het zijn krachtigste motoren alleen nog met xDrive-vierwielaandrijving zou aanbieden. Alpina moest volgen, wat in een AWD-gamma met achttraps automaten resulteerde. Ter compensatie kreeg de B5 vierwielsturing en mocht Alpina de Touring-variant nog van een V8 voorzien, hoewel BMW dat zelf niet meer deed. Het eindproduct was opnieuw een 5-serie op steroïden met 608 pk en 800 Nm. Toen midden 2022 ook nog eens bekend werd dat Alpina vanaf 2026 in BMW zou opgaan, staken de 300 werk­nemers de koppen nog eens bij elkaar om met de B5 GT op de proppen te komen: een gelimiteerde reeks van 250 sedans en stationwagons (samen) met 634 pk, 850 Nm en een topsnelheid van zo’n 330 km/h. 

Waaraan herken je de Alpina B5 GT? 

Je herkent hem aan zijn specifieke wielen en details in de kleur marron vulciano. De specifieke voorbumper zorgt voor voldoende koeling en meer neerwaartse druk op de B5 GT. En vanbinnen? Daar springen vooral de optionele kuipstoelen in het oog, samen met de echte schakelflippers achter het stuur. Naar Alpina-normen is de aankleding van de cockpit sober, maar wel tot in de puntjes afgewerkt. Belangrijker: de optionele sportstoelen met suède en leer zien er niet alleen fantastisch uit, maar zitten ook uitmuntend.

Een Alpina op een circuit, is dat wel zo’n goed idee? 

Een doelbewuste configuratie van de rijmodi is wel nodig om de B5 GT circuitklaar te maken. Van nature zijn moderne Alpina’s immers geen bochtenpikkers, maar eerder luxueuze GT’s die ook op hoge snelheid comfortabel blijven. Of dat de reden is waarom deze B5 zich niet echt lekker voelt op Zandvoort, durven we na een vijftal rondjes nog niet te zeggen. Opvallend is wel dat de B8 op basis van de 8-serie Gran Coupé op het circuit een snediger indruk maakt. Het definitieve oordeel over de B5 GT reserveren we dus maar tot na een uitgebreide wegtest. Op basis van deze korte impressie lijken rijgedrag en prestaties immers sterk op die van de B5, maar dan met een exclusievere aankleding en meer vermogen. Over prijzen en brandstofverbruik kunnen we beter zwijgen, want je kent de zegswijze: als je ernaar moet vragen, kun je het allicht niet betalen …

Technische gegevens

Motor V8, benzine, biturbo

Motorinhoud 4,4 liter

Max. vermogen 634 pk

Max. koppel 850 Nm

0-100 km/h 3,2 s (Touring 3,4 s)

Topsnelheid 330 km/h (Touring 328 km/h)

Productieaantal 250

We reden de Alpina B5 GT op Zandvoort, waar ook alle eerdere versies van de Alpina op basis van BMW’s 5-serie aanwezig waren. Dat verhaal staat in AutoWeek 36, die je hier kunt bestellen

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.