Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Tesla Model X

Show and tell

70
Tesla Model X
Tesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model X
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
20 juli 2016 om 13:56
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Medewerkers van Tesla spreken opvallend eensgezind en consequent over 'onze missie': het wagenpark van de wereld elektrisch maken. De Model X is hun nieuwste wapen in die strijd. De vraag is alleen of de vierwielaangedreven elektrische SUV over de juiste kwaliteiten beschikt.

Het is verleidelijk om enthousiast te worden van het verhaal van Tesla. Het jonge automerk onder leiding van Elon Musk heeft een unieke bevlogenheid, met een boodschap die technologie en vooruitstrevendheid op een inspirerende manier combineert met het streven naar een schonere toekomst. Die missie slaat aan, en als één van de weinige merken kan Tesla rekenen op een toegewijde groep fanboys en –girls die bij elke lancering in extase raken. Kijk de video's waarin Musk zijn nieuwe modellen lanceert er maar eens op na; de adoratie spat er vanaf. Bij de introductie van de Model X heerste zelfs onder de meest enthousiaste fans licht ongeloof. 'Gaan ze dit echt op de markt brengen?' Wat blijkt, het studiemodel van de futuristische SUV (of beter gezegd, cross-over) is met minimale wijzigingen in productie gegaan. Zelfs de merkwaardige 'falcon style doors', omhoog scharnierende achterportieren die bij andere merken het stadium van prototype waarschijnlijk niet zouden overleven, zijn van de partij.

Show is dan ook een belangrijk element bij de Model X. Meer dan andere luxe SUV's, zoals de Volvo XC90 en de BMW X5 waarmee de Tesla concurreert, wil deze auto gezien worden. En het werkt: overal waar de Model X zijn deurenkunstje vertoont, verschijnen filmende mobieltjes. Het is echter de vraag of je als eigenaar ook blij wordt van dit toegangstheater: het dubbel scharnierende mechanisme oogt en voelt behoorlijk kwetsbaar en wij zetten onze vraagtekens bij de praktische kant. De opening die ontstaat zodra de deuren om hoog staan, is weliswaar riant, maar de ruimte die ze nodig hebben om open te kunnen, valt tegen. Overigens is Tesla nog druk bezig om dit proces te finetunen: sensoren in en rond de portieren moeten voorkomen dat ze bij het openen en sluiten tegen bijvoorbeeld andere auto's aankomen, maar de kalibratie van de software is nog niet helemaal voltooid. Tesla geeft letterlijk aan dat 'de praktijkervaringen van Model X-rijders worden ingezet om de puntjes op de i te zetten'. Die feedback uit de praktijk verwerken de engineers in software-aanpassingen die vervolgens via 'over the air-updates' worden doorgevoerd in de auto's. Eigenaren als proefkonijn; Tesla komt er mee weg.

GEEN STOELENDANS


Wie bij de Model X een bovengemiddeld flexibel inzetbare auto verwacht, moet zijn verwachtingen wat temperen. Op papier biedt de SUV een immense lading bagageruimte (zo'n 2.100 liter), maar erg multifunctioneel is die niet. Naar wens kun je de Model X laten uitrusten met vijf, zes of zeven stoelen en in alle gevallen zijn de zetels op de middelste rij gefixeerd. Dat wil zeggen: waar de achterste twee stoeltjes keurig wegklappen in de bodem, staan de middelste vast op een pilaar en zijn ze niet weg te toveren. Wel schuiven ze met een druk op de knop naar voren, opnieuw met veel gevoel voor show. Qua liters valt er verder weinig te klagen: in de 'frunk' (de front trunk) kun je volgens Tesla twee kinderwagens kwijt en de 'gewone' achterbak komt goed mee in het segment. In een concurrentieveld met Audi's Q7 en Volvo's XC90 waar je een complete stoelendans in kunt houden, blijft de Tesla echter achter. Het maximale trekgewicht van 2.270 kilo is trouwens nog wel het vermelden waard, dat zagen we nog niet eerder bij een EV.

De beperkte flexibiliteit wil niet zeggen dat het voor volwassenen op de voorste vijf stoelen slecht toeven is. Helemaal voorin zien we een dashboard in de stijl van de Model S, met het immense aanraakscherm dat de aandacht opeist. Al krijgt het in de Model X concurrentie van een panoramische voorruit die tot boven je hoofd doorloopt en volgens Tesla tot de grootste op de markt behoort. De bediening van de auto en zijn systemen gaat voorbeeldig: Tesla heeft goed nagedacht over de menustructuren waardoor de aansturing prettig intuïtief blijft. Knap, aangezien gevoelsmatig alles op je wensen valt aan te passen.


FOUTLOOS?

Worden we blij van het rijgedrag van de Model X? Het antwoord is volmondig 'ja', waarbij we meteen aangeven dat wij alleen in de sterkste motorversie (de P90D) met luchtvering hebben gereden. Die vering laat zich instellen op vijf hoogtes en geeft de Model X (naast de mogelijkheid tot extra bodemspeling) een voornaam rijgedrag, waarbij je het gewicht van de auto bij rechtuit rijden nauwelijks voelt en prettig comfortabel voortzoeft. Ga je echter een bocht in, dan voel je duidelijk dat de SUV 2.400 kilo weegt door de manier waarop hij op zijn voorwielen doordrukt. Daardoor voelt de Model X nooit echt dynamisch of lichtvoetig, al profiteert hij wel van de lage plaatsing van de kilo's dankzij het accupakket in de bodem. Zo weegt hij weliswaar evenveel als een Cadillac Escalade, maar gaat hij stukken strakker een bocht door zonder dat hij hierbij overdreven op één oor gaat hangen.

De cijfer/lettercombinatie P90D is niets minder dan hilarisch: we hebben hier dus te maken met de sterkste Model X (de P staat voor Performance, de D voor Dual Motor) met een accucapaciteit van 90 kilowattuur. Er bestaan ook nog varianten met 75 kwh en een '90' zónder de P, en in alle gevallen zijn de prestaties reden voor feest. De Performance biedt nog een bijzondere optie: laat ter waarde van zo'n 11.000 euro een extra softwarepakket installeren en je krijgt de beschikking over de Ludicrous Mode. Die maakt je Model X hyperactief en katapulteert je in 3,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Geloof ons, je gaat twijfelen aan de natuurwetten …

En zo krijgt de Model X het toch weer voor elkaar dat je over hem wilt gaan vertellen; je buurman overtuigen hoe bijzonder deze Tesla is, wat voor unieke gadgets er op zitten, hoe ver je kunt komen op één lading, hoe snel en stil hij is … Show and tell. De verpakking mag dan wat vreemd, onpraktisch en showy zijn, de boodschap van de Model X past precies bij de missie van Tesla. Want wie cool genoeg is, hoeft niet zozeer foutloos te zijn.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Tesla Model X
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Tesla Tesla Model X Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Tesla Model X € 54.950,- excl. BTW | 90D 430 PK Base | Autopilot | 22''

    Tesla Model X € 54.950,- excl. BTW | 90D 430 PK Base | Autopilot | 22''

    • 2017
    • 105.447 km

    € 66.500

    Tesla Model X 100D 6p. - FSD - 4% bijtelling - € 68.500,- excl. btw. - Premium

    Tesla Model X 100D 6p. - FSD - 4% bijtelling - € 68.500,- excl. btw. - Premium

    • 2018
    • 75.715 km

    € 82.950

    Tesla Model X 100D 6 ZITS ALL-IN PRIJS / MARGE Org.NL NAP KM VERWACHT BEGIN JULI | ENHANCED AUTOPILOT | SUPER NETJES | CARBON |

    Tesla Model X 100D 6 ZITS ALL-IN PRIJS / MARGE Org.NL NAP KM VERWACHT BEGIN JULI | ENHANCED AUTOPILOT | SUPER NETJES | CARBON |

    • 2019
    • 39.784 km

    € 86.770

Meer Tesla Model X occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Tesla Model X

    107
    • 28 januari 2021

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Tesla Model X specificaties
  • Tesla Model X occasions
  • Tesla Model X video's
Advies en informatie
  • Tesla Model X tests
  • Tesla Model X gebruikersreviews
  • Tesla Model X index
PREMIUM
Tesla Model X vs. BMW X6

Tesla Model X vs. BMW X6

Tesla dendert met de Model X de markt van de grote SUV's geruisloos binnen. Letterlijk, vanwege...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 75D (2017)

    Tesla Model X 75D (2017)

    2
    • 11 december 2020
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 90D (2017)

    Tesla Model X 90D (2017)

    25
    • 1 december 2020
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X Long Range (2020)

    Tesla Model X Long Range (2020)

    1
    • 10 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 90D (2017)

    Tesla Model X 90D (2017)

    39
    • 3 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 100D Performance Ludicrous (2018)

    Tesla Model X 100D Performance Ludicrous...

    75
    • 11 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 100D (2018)

    Tesla Model X 100D (2018)

    16
    • 17 december 2018
  • Gebruikersreview
    Tesla Model X 75D (2018)

    Tesla Model X 75D (2018)

    4
    • 15 oktober 2018
meer reviews
Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie

Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie

291

De accu uit de Tesla Model X van Kevin is niet de allerbeste die we ooit hebben gemeten. Voorlopig...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie

    Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie

    291
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Tesla-topman Musk: 'Normaal stuur geen optie'

    Tesla-topman Musk: 'Normaal stuur geen...

    137
    • 26 juli 2021
  • Nieuws
    Tesla Model X Plaid heeft Nederlandse prijs

    Tesla Model X Plaid heeft Nederlandse prijs

    • 20 mei 2021
  • Nieuws
    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander reed

    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander...

    62
    • 27 april 2021
  • Nieuws
    Tesla Model X - Back to Basics

    Tesla Model X - Back to Basics

    62
    • 25 april 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Tesla stopt met Nederlandse assemblage in Tilburg

    Tesla stopt met Nederlandse assemblage...

    85
    • 18 maart 2021
Merk
Merk
  • Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

    Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km...

    112
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    223
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Politie Berlijn onderzoekt weren Tesla's om camera's

    Politie Berlijn onderzoekt weren Tesla's...

    42
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Elon Musk: 'Nieuwe gigafabrieken zijn enorme geldovens'

    Elon Musk: 'Nieuwe gigafabrieken zijn enorme...

    119
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Tesla Cybertruck volgens Musk over een jaar in productie

    Tesla Cybertruck volgens Musk over een...

    40
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    10 jaar Tesla Model S, de auto die de wereld veranderde

    10 jaar Tesla Model S, de auto die de wereld...

    102
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Extreme Tesla Model 3 klaar voor Pikes Peak

    Extreme Tesla Model 3 klaar voor Pikes...

    26
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden