Suzuki Vitara 1.6 High Executive (2015)
Opvallende verschijning
De Vitara lijkt nauwelijks op z'n voorganger, de Grand Vitara. Dat was als vijfdeurs een vrij grote vierwielaandrijver met prima terreinvaardigheden. Het nieuwe model oogt nog altijd stoer, maar is duidelijk kleiner. Daarnaast is hij ook leverbaar met aandrijving op alleen de voorwielen. Een echte cross-over dus, náást de grotere SX4 S-Cross.
Zeker in de kleurencombinatie turkoois met wit oogt de Vitara opvallend. Wie zich liever wat anoniemer door het verkeer beweegt, kan natuurlijk ook een wat minder opzichtige kleur kiezen. Vanbinnen gaat het er duidelijk minder frivool aan toe; geen spannend ontwerp en veel hard plastic. De rijpositie op de deels met alcantara beklede bestuurdersstoel is prima en de schakelaars zitten waar je ze verwacht. Het multimediasysteem oogt wat ouderwets, bovendien lijkt het alsof het achteraf in het dashboard is geschroefd. Gelukkig is er op de werking van het systeem weinig aan te merken. Op de High Executive krijg je standaard een panoramadak. Dat neemt nogal wat ruimte in beslag, waardoor achterpassagiers van 1,80 meter of meer al snel met hun kruin tegen het dak zitten. De beenruimte achterin is redelijk, evenals de bagageruimte van 375 liter.
Onder de kap ligt een turboloze 1,6-liter viercilinder met 120 pk. Die is vrij stil en pakt ook vanaf lage toerentallen soepel op. Snel is de auto niet, maar het gemiddeld testverbruik van bijna 1 op 16 is netjes. Over de handgeschakelde vijfbak ook weinig klachten, al zou een zesde verzet het motorrumoer op de snelweg wat kunnen drukken.
Over rotondes en op lokale wegen biedt de Vitara een speels weggedrag, maar op hogere snelheid zit je wel veel te corrigeren, alsof het stuur met elastiek aan de wielen is verbonden. Langere ritten worden daardoor wat vermoeiend. Vering en demping zorgen voor een stevig comfort en de hoeveelheid grip is ruim voldoende. Ondanks het relatief lage wagengewicht mag de Vitara een geremde aanhanger van 1.200 kg trekken.
De testauto kost € 25.698, maar dan heb je wel een automatisch ingrijpend remsysteem en adaptieve cruisecontrol. Standaard kost de High Executive € 24.999 en dat is inclusief stoelverwarming, een navigatiesysteem, een panoramadak, ledkoplampen en parkeersensoren rondom.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Op het vlak van (actieve) veiligheid en de aandrijflijn gooit Suzuki hoge ogen met de nieuwe Vitara. Helaas is het interieur wat bedaagd en in de High Executive is de hoofdruimte op de achterbank (te) beperkt.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Vitara 1.6 High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.855 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.586 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 156 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.175 mm / 1.775 mm / 1.610 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 680 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 8,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 123 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Vitara 1.6 High Executive Allgrip 120pk Panoramadak / Trekhaak / Stoelverwarming
- 2015
- 175.927 km

Suzuki Vitara 1.4 S // CARPLAY & ANDROID AUTO // SENSOREN VOOR + ACHTER // ADAPTIVE CRUISE // CLIMA
- 2018
- 74.591 km

Suzuki Vitara 1.4 S | Adaptieve Cruise Control | Stoelverwarming | Navigatie
- 2016
- 64.365 km
Lees ook
Nuchtere SUV met hoge instap: Suzuki Vitara voor €15.000 als occasion of toch een Yeti of Duster?
Praktijkervaring Suzuki Vitara: hoe presteert-ie in zijn nieuwe rol?
Nederland doet aangifte tegen Stellantis om 'sjoemeldiesels'
Renault Kadjar - Suzuki Vitara - Occasion Test
Test: Mitsubishi ASX vs. Suzuki Vitara
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.