Suzuki Vitara 1.6 High Executive (2015)

Opvallende verschijning

Suzuki Vitara
Suzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki Vitara
Het lijkt een vreemde zet die Suzuki met de nieuwe Vitara doet. Hij is compacter en meer cross-over dan voorheen, waarmee hij in het vaarwater van de eigen S-Cross lijkt te belanden.

De Vitara lijkt nauwelijks op z'n voorganger, de Grand Vitara. Dat was als vijfdeurs een vrij grote vierwielaandrijver met prima terreinvaardigheden. Het nieuwe model oogt nog altijd stoer, maar is duidelijk kleiner. Daarnaast is hij ook leverbaar met aandrijving op alleen de voorwielen. Een echte cross-over dus, náást de grotere SX4 S-Cross.

Zeker in de kleurencombinatie turkoois met wit oogt de Vitara opvallend. Wie zich liever wat anoniemer door het verkeer beweegt, kan natuurlijk ook een wat minder opzichtige kleur kiezen. Vanbinnen gaat het er duidelijk minder frivool aan toe; geen spannend ontwerp en veel hard plastic. De rijpositie op de deels met alcantara beklede bestuurdersstoel is prima en de schakelaars zitten waar je ze verwacht. Het multimediasysteem oogt wat ouderwets, bovendien lijkt het alsof het achteraf in het dashboard is geschroefd. Gelukkig is er op de werking van het systeem weinig aan te merken. Op de High Executive krijg je standaard een panoramadak. Dat neemt nogal wat ruimte in beslag, waardoor achterpassagiers van 1,80 meter of meer al snel met hun kruin tegen het dak zitten. De beenruimte achterin is redelijk, evenals de bagageruimte van 375 liter.

Onder de kap ligt een turboloze 1,6-liter viercilinder met 120 pk. Die is vrij stil en pakt ook vanaf lage toerentallen soepel op. Snel is de auto niet, maar het gemiddeld testverbruik van bijna 1 op 16 is netjes. Over de handgeschakelde vijfbak ook weinig klachten, al zou een zesde verzet het motorrumoer op de snelweg wat kunnen drukken.

Over rotondes en op lokale wegen biedt de Vitara een speels weggedrag, maar op hogere snelheid zit je wel veel te corrigeren, alsof het stuur met elastiek aan de wielen is verbonden. Langere ritten worden daardoor wat vermoeiend. Vering en demping zorgen voor een stevig comfort en de hoeveelheid grip is ruim voldoende. Ondanks het relatief lage wagengewicht mag de Vitara een geremde aanhanger van 1.200 kg trekken.

De testauto kost € 25.698, maar dan heb je wel een automatisch ingrijpend remsysteem en adaptieve cruisecontrol. Standaard kost de High Executive € 24.999 en dat is inclusief stoelverwarming, een navigatiesysteem, een panoramadak, ledkoplampen en parkeersensoren rondom.

Video

Oordeel

4 sterren

Op het vlak van (actieve) veiligheid en de aandrijflijn gooit Suzuki hoge ogen met de nieuwe Vitara. Helaas is het interieur wat bedaagd en in de High Executive is de hoofdruimte op de achterbank (te) beperkt.

Signalement

Merk Suzuki
Model Vitara 1.6 High Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.855

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.586 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 156 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.175 mm / 1.775 mm / 1.610 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 14,0 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 123 g/km

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum