Suzuki SX4 1.6 4Grip Exclusive (2006)
Tweelingbroertje
Bij de Italianen gaat dit compacte crossovertje als Sedici (Italiaans voor 16 = 4x4) door het leven. Het grootste verschil tussen beide broertjes zit hem in de logo's op de carrosserie en het stuurwiel. Verder zijn de Suzuki en de Fiat nagenoeg
identiek, hoewel de SX4 een licht afwijkend front heeft. De SX4 heeft echter ook veel gemeen met de Swift; wanneer we het portier opendoen zien we binnenin veel van onze duurtester terug, zoals een opgeruimde, overzichtelijke werkplek.
Wij kregen van de importeur de meest luxe versie mee, de Exclusive 4Grip. Dat betekent dat we uitzicht hebben op een leren stuurwiel met audiobediening en een geïntegreerde radio/cd-speler, met daaronder de knoppen voor de klimaatregeling.
Helaas is het fijne stuurtje alleen in hoogte en niet in diepte verstelbaar.
Wat ons betreft had de stoel wel wat verder naar beneden gemogen, maar het overgrote deel van de kopers zal het juist waarderen dat je in de SX4 een vrij hoge zitpositie hebt – lekker overzichtelijk en makkelijker bij het instappen. De stoelen zijn stevig en bieden voldoende zijdelingse steun. Als we links en rechts een beetje tegen de kunststof interieurdelen tikken, merken we dat ook het materiaalgebruik op een aanvaardbaar niveau ligt. Het plastic is weliswaar hard, maar de afwerking is goed voor elkaar en als geheel doet het dashboard van de Suzuki degelijk aan.
De laadcapaciteit varieert van 270 tot 1.045 liter. Dat is niet overdreven ruim, maar gelukkig scharniert de achterklep omhoog, iets wat geen vanzelfsprekendheid
is in dit segment.
Liever op asfalt
Het bescheiden 1,6'je van de Suzuki is goed voor 107 pk en 145 Nm. Om de 100 km/h aan te tikken heeft hij 11,7 seconden nodig en zijn topsnelheid bedraagt 170 km/h. Ook qua geluid gaat het er rustig aan toe, met waarden van 69,8 dB bij 120 km/h en 66,2 dB bij 100 km/h. Elke 100 kilometer stroomt er overigens 8,4 liter benzine door z'n aderen en dat is 1,3 liter méér dan de fabriek belooft.
De SX4 is in principe voorwielaangedreven. Het 4WD-systeem van onze SX4 4Grip is van het soort dat de achterwielen inschakelt op momenten dat de voorwielen grip verliezen. Je kunt daarom de keuzeknop, waarmee je ook voor alleen voorwielaandrijving kunt kiezen, gewoon op 'auto' laten staan. Dreigen wielen in de prut grip te verliezen, dan kun je het centrale differentieel met een knop vastzetten, waardoor alle wielen evenveel aandrijfkracht krijgen.
Maar het stoere broertje van de Swift voelt zich duidelijk het beste op z'n gemak op asfalt. Sturen gaat soepel en met meer gevoel, en de koets heeft minder last van overhellen in de bocht. Je kunt daardoor best hard de hoek om; als het contact van de voorwielen met het wegdek dreigt te vervagen, komen de achterwielen assistentie verlenen om de boel in het gareel te krijgen.
Om van verzet te wisselen is weinig spierkracht nodig, het pookje laat zich gewillig met korte slagen bedienen. We hopen dat het blijven 'plakken' van de koppeling exemplarisch was voor de testauto. Iets wat wel een chronisch Suzuki-trekje is: het kraken van de ophanging op verkeersdrempels, vooral als de boel nog koud is. Onze duurtest-Swift heeft er ook een handje van.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | SX4 1.6 4Grip Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 20.543 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.586 cc |
Maximaal vermogen | 79 kW / 107 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.755 mm / 1.620 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 17,8 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 173 g/km |