Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Stijl Intro (2017)

Cross-over in zakformaat

Suzuki Ignis
De cross-over wordt alsmaar populairder, wat voor Suzuki reden is om de nieuwe Ignis als geheel nieuw model boven de Celerio te positioneren.

Qua ruimteaanbod behoort deze vrolijk ogende vijfdeurs tot de top van zijn segment. Zelfs lange mensen kunnen probleemloos achterin plaatsnemen, mits de verschuifbare achterbank in de achterste stand staat. Helemaal voorin is het ruimteaanbod ook op orde, maar de verstelmogelijkheden van stuur en stoel houden niet over. Met name het feit dat het stuur niet in diepte verstelbaar is, doet afbreuk aan de zitpositie. Het touchscreen lijkt los op het dashboard te staan en bevindt zich keurig onder handbereik. De bediening laat wel te wensen over, doordat de menustructuur niet altijd even helder is.

De aandrijflijn van de Ignis is minstens zo eigenwijs als zijn design. Wij hebben de beschikking over de versie met SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – wat betekent dat er een klein accupakket
aanwezig is. De energie die daarin tijdens het remmen wordt opgeslagen, dient om de dynamo te ontzien én ondersteunt de 1,2-liter verbrandingsmotor tijdens de acceleratie.

Optrekken voelt dankzij dit slimme systeem als rijden op een elektrische fiets, want op bepaalde momenten is een duwtje in de rug voelbaar. SHVS lijkt bovendien vruchten af te werpen, want met 1 op 17,2 scoren we in de Suzuki een net testverbruik. De motor houdt zichzelf onder alle omstandigheden op de achtergrond. Het rijgedrag van de Ignis is niet uitdagend of sportief, wel voorspelbaar en gemakkelijk. Het hoge, smalle koetsje helt wat over in bochten, maar de auto laat zich niet snel van de wijs brengen. De vijfbak vergt amper krachtsinspanning en ook de besturing is licht, maar ook wat gevoelloos en direct. Dat is in de stad prettig, maar zorgt bij hogere snelheden voor een minder goede rechtuitstabiliteit. Wie zijn aandacht er op de snelweg even niet bij houdt, wordt al snel op de vingers getikt door het Lane Departure Warning-systeem.

Oordeel

4 sterren

Suzuki is er bij de Ignis in geslaagd om de opvallende koets te combineren met een grote hoeveelheid ruimte en gebruiksgemak. Het totaalpakket is stoer als een baby in een leren jasje: op een aandoenlijke manier.

Signalement

Merk Suzuki
Model Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Stijl
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 20.787

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 30 l
Lengte / breedte / hoogte 3.700 mm / 1.660 mm / 1.595 mm
Wielbasis 2.435 mm
Massa leeg 860 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden175/60R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 9,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 19,4 s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum