Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive (2016)
Boven de middelmaat
De Suzuki Baleno komt in het gamma naast de Swift. Daardoor heeft het merk twee aanbiedingen in hetzelfde marktsegment. De Baleno is met zijn iets grotere formaat de keuze voor een wat volwassener doelgroep, verduidelijkt de fabrikant.
Wij rijden de Baleno met de nieuwe 1,0-liter driecilinder met turbo van 112 pk. De trekkracht en prestaties zijn ruim voldoende, waardoor je niet veel hoeft te schakelen. De bediening van de vijfbak zou iets strakker kunnen. De Baleno heeft een keurig brandstofverbruik (1 op 16,5), maar geen grote actieradius want de tank is klein (37 l). Het onderstel is niet afgestemd op dynamiek. De vering is soepel, maar het lukt de dempers niet om de bewegingen van de koets goed te volgen. Ook helt de auto nogal over. Het onderstel mist al met al de verfijning die je anno 2016 mag verwachten en dat gaat ook op voor de besturing. De bediening van de auto is eenvoudig en het instrumentarium is goed afleesbaar. Het multimediasysteem reageert prettig snel. Een minpuntje is dat het net iets te ver weg zit. Het stuurwiel is zowel in hoogte als in diepte te verstellen, waardoor het weinig moeite kost om een goede zitpositie te vinden. De stoelzittingen zijn aan de korte kant, maar zelfs met een bovengemiddelde lengte kun je achterin de Baleno je benen goed kwijt. Helaas is de hoofdruimtes beperkt. De Baleno is met de nieuwe motor alleen verkrijgbaar in de meest complete uitvoering, waarin onder meer automatische airco, adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en stoelverwarming zijn opgenomen. Volgens de restwaardevoorspellers schrijft de Suzuki vrij stevig af; wil je zoveel mogelijk waar voor je geld, dan doe je er goed aan om er lang mee door te rijden. Gezien de positieve pechstatistieken voor andere Suzuki's mag dat best een tijdje duren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Baleno is een prima auto, die ruimte, comfort en een goed uitrustingsniveau combineert met een soepel en zuinige motor. Het onderstel zou hiermee beter in de pas moeten lopen. Daardoor verzet hij geen bakens in zijn segment.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Baleno 1.0 Boosterjet High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.994 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.745 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 880 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 12,4 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 103 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze lekker nuchtere hatchbacks koop je voor €10.000: Corsa, Fabia en Baleno
Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Test
Suzuki Baleno - afscheid duurtest
Suzuki Baleno vs. Suzuki Swift
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost - Hyundai i20 1.0 T-GDI - Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.