Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive (2016)

Boven de middelmaat

Suzuki Baleno
Suzuki BalenoSuzuki BalenoSuzuki BalenoSuzuki BalenoSuzuki Baleno

De Suzuki Baleno komt in het gamma naast de Swift. Daardoor heeft het merk twee aanbiedingen in hetzelfde marktsegment. De Baleno is met zijn iets grotere formaat de keuze voor een wat volwassener doelgroep, verduidelijkt de fabrikant.

Wij rijden de Baleno met de nieuwe 1,0-liter driecilinder met turbo van 112 pk. De trekkracht en prestaties zijn ruim voldoende, waardoor je niet veel hoeft te schakelen. De bediening van de vijfbak zou iets strakker kunnen. De Baleno heeft een keurig brandstofverbruik (1 op 16,5), maar geen grote actieradius want de tank is klein (37 l). Het onderstel is niet afgestemd op dynamiek. De vering is soepel, maar het lukt de dempers niet om de bewegingen van de koets goed te volgen. Ook helt de auto nogal over. Het onderstel mist al met al de verfijning die je anno 2016 mag verwachten en dat gaat ook op voor de besturing. De bediening van de auto is eenvoudig en het instrumentarium is goed afleesbaar. Het multimediasysteem reageert prettig snel. Een minpuntje is dat het net iets te ver weg zit. Het stuurwiel is zowel in hoogte als in diepte te verstellen, waardoor het weinig moeite kost om een goede zitpositie te vinden. De stoelzittingen zijn aan de korte kant, maar zelfs met een bovengemiddelde lengte kun je achterin de Baleno je benen goed kwijt. Helaas is de hoofdruimtes beperkt. De Baleno is met de nieuwe motor alleen verkrijgbaar in de meest complete uitvoering, waarin onder meer automatische airco, adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en stoelverwarming zijn opgenomen. Volgens de restwaardevoorspellers schrijft de Suzuki vrij stevig af; wil je zoveel mogelijk waar voor je geld, dan doe je er goed aan om er lang mee door te rijden. Gezien de positieve pechstatistieken voor andere Suzuki's mag dat best een tijdje duren.

Video

Oordeel

De Baleno is een prima auto, die ruimte, comfort en een goed uitrustingsniveau combineert met een soepel en zuinige motor. Het onderstel zou hiermee beter in de pas moeten lopen. Daardoor verzet hij geen bakens in zijn segment.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.0 Boosterjet High Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.994

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.745 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 880 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,4 l/100km)
CO2-uitstoot 103 g/km

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.