Subaru Tribeca 3.6 Luxury (2009)
Aangeslagen boxer
De Tribeca kwam ooit ter wereld als B9 Tribeca. De naam is afkomstig van de eerste letters van Triangle Below Canalstreet, een driehoekig wijkje in Manhattan dat bekendstaat als erg hip, met veel kunstenaars en succesvolle. innovatieve mensen. Daar vond Subaru de auto wel bij passen. Dat 'B9' heeft de fabrikant inmiddels laten varen (B stond voor 'boxer' vanwege de motorconfiguratie en de 9 stond voor de grootte van het
platform binnen het merk). Afgezien van de vergezochte naam had de Tribeca ook nog eens een voorkomen waar hele volksstammen niet blij van werden.
Dat heeft Subaru vlot aangepast. Het front dat ervoor in de plaats kwam, is een stuk anoniemer, maar in elk geval beter dan die gekke snoet die de grote SUV eerst had. Hij wordt in twee versies geleverd: als zevenzitter en als vijfzitter. Motor en bak zijn altijd hetzelfde. De Tribeca oogt misschien wat anoniem, maar is feitelijk heel eigenzinnig. Subaru heeft de vierwielaandrijving zo'n beetje uitgevonden en aan boord van de Tribeca huist het zogenaamde Symmetrical AWD waar Subaru al in 1972 mee kwam. Het systeem is voortdurend geperfectioneerd en nu is er dan een opstelling waarbij
versnellingsbak, tussenbak, cardanas en achterdifferentieel in een rechte lijn achter de boxermotor liggen. Dat betekent een perfecte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Die twee zaken moeten borg staan voor een bovengemiddeld stabiel weggedrag.
Wel comfortabel
Nou, stabiel is de Subaru zeker, maar niet erg communicatief en al helemaal niet uitnodigend om die grens eens even lekker op te zoeken. Comfortabel is de
auto wel, maar met korte oneffenheden weet de fullsize-crossover moeilijker raad. De Tribeca is een forse auto, die ook de mogelijkheid heeft om als zevenzitter door het leven te gaan. Onze vijfzitsversie heeft geen tweede achterbank en dat levert een redelijke kofferbak op. Je kunt de bagageruimte gemakkelijk uitbreiden door één of beide delen van de achterbankleuning neer te klappen.
Dat levert een vlakke vloer op en dat is fijn. Ook prettig is de laadhoogte; je zet je spullen gemakkelijk achterin.
De 3,6-liter zescilinder boxermotor klinkt scherp en sportief en als je het gaspedaal intrapt, is het ding tot heel veel in staat. Daar nodigt de auto echter totaal niet toe uit. Met andere woorden: bij auto's als deze past weliswaar de uitstraling van een zescilinder, maar echt nodig heb je zo'n motor niet onder Nederlandse omstandigheden. Het is een kwestie van status en genieten. En genoten hebben we, laten we dat
vooropstellen. De Tribeca is een soort vliegtuig, een grote auto, niet zo lichtvoetig, maar wel één die je makkelijk op koers houdt. Imposant en technisch verfijnd, maar geen echte driver's car. Daarvoor zit je te veel op de bok en dat bederft een deel van ons rijplezier.
De Subaru Tribeca is standaard redelijk royaal uitgerust. Hij heeft 18-inch lichtmetaal, een achteruitrijcamera, parkeersensoren, een glazen zonnedak, leren bekleding, drie 12-voltaansluitingen, een elektrisch te openen en te sluiten achterklep, gescheiden airco achter, bixenonlicht, navigatie en metallic lak.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Tribeca 3.6 Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 72.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.630 cc |
Maximaal vermogen | 190 kW / 258 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.865 mm / 1.880 mm / 1.720 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.881 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |
Lees ook

Subaru Tribeca 3.6 Executive (2008)

Dodge Challenger SRT Demon 170: 1.040 pk!

Rolls-Royce zwaait Wraith uit met speciale editie

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Test Alpina B4 Gran Coupe - Als je een M3 met stijl wilt, of een M4 Gran Coupe mist

Hyper-exclusief: Pagani Huayra Dinamica Evo
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.