Test: Subaru Solterra

Subaru trekt het niet meer

105 reacties

Video
AutoWeek 12 2022
AutoWeek 12 2022

Je leest het in AutoWeek 12 2022

De Subaru Solterra is de eerste elektrische auto van het Japanse merk. Hoezeer Subaru ook trouw zou willen blijven aan de kernwaardes van boxermotoren en vierwielaandrijving, die combinatie maakt de modellen in ons land onverkoopbaar. En dus moet ook het kleine Japanse merk aan de EV. Maar vierwielaandrijving heeft de Solterra gelukkig weer wel. Is het daarmee een echte Subaru?

Subaru is traditioneel een merk dat zich, zeker op ons continent, niet richt op de massa maar juist op een heel specifieke groep kopers. Mensen die op zoek zijn naar een degelijk vervoermiddel dat tegen een stootje kan en veel massa aan de kogel van de trekhaak kan hebben. Dat het merk zich daarbij specialiseert in vierwielaandrijving en boxermotoren maakt het ook nog eens lekker afwijkend. Kortom: een merk voor liefhebbers.

Subaru vaak duur door bpm

Hoewel dat te prijzen valt, betekent het wel dat je nogal makkelijk in de hoek belandt waar de klappen vallen. In ons land is een nieuwe Subaru vaak onbetaalbaar door de bpm die de overheid over de modellen heft. Dat is financieel lastig vol te houden en dus is het tijd voor verandering. Het ontwikkelen van een eigen EV, die in ons land veel kansrijker zou zijn, kost alleen enorm veel geld. Gelukkig heeft de Japanse nichefabrikant een goede band met landgenoot en autogigant Toyota. En laat dat laatstgenoemde merk nou net een enorm elektro-offensief hebben aangekondigd, met de bZ4X als eerste wapenfeit. Een wapenfeit dat Subaru onder de naam Solterra ook gaat leveren.

Joint venture met Toyota

Om al te voor de hand liggende conclusies over klonen voor te zijn drukt het merk ons bij een eerste kennismaking met een preproductie-exemplaar meermaals op het hart dat het echt om een joint venture gaat. Toyota doet het elektrische deel, Subaru de vierwielaandrijving. Dat er in dit geval geen cardanassen of (sper)differentiëlen aan die vierwielaandrijving te pas komen, zien we maar even door de vingers. Vooral omdat Subaru zichtbaar zijn best heeft gedaan om een eigen stempel op de Solterra te drukken en dat pakt in sommige opzichten best goed uit. Of dat voor het uiterlijk (met een eigen ‘grille’ en lichtunits voor en achter) geldt, laten we aan ieders beoordeling over, maar het feit dat je bij Subaru niet hoeft na te denken over waar de hoofdletters in de naam staan is een tastbaar voordeel en dat geldt ook voor de schakelflippers achter het stuur waarmee je de mate van recuperatie kunt bijstellen. Die vind je in de Toyota immers niet en het werkt in de praktijk wel zo prettig.

Goede bouwkwaliteit

Daarmee heb je de verschillen van binnen meteen ook wel gehad, op het logo op het stuur na uiteraard. Geen schande, want al eerder concludeerden we bij de bZ4x dat het weliswaar een beetje rommelig oogt met al die knoppen van verschillende materialen, maar dat het allemaal wel vanzelfsprekend werkt. De bouwkwaliteit is daarbij boven alle twijfel verheven en het nieuwe multimediasysteem van Toyota, met een groot 12-inch scherm in het midden, werkt eveneens prima. De zitpositie is voldoende te verstellen en ondanks het kleine stuurtje levert het minder hoofdbrekens op dan bij sommige Peugeots. Overigens komt Subaru in tegenstelling tot Toyota niet met het Knight Rider-achtige stuurtje met steer-by-wire-technologie; de achterban zit niet te wachten op dat soort fratsen.

Altijd vierwielaandrijving

Uiteraard wel op vierwielaandrijving en dus komt alleen die versie naar ons land. Dat betekent altijd 218 pk en een WLTP-actieradius van maximaal 454 km. Onze eerste kennismaking is te kort om iets zinnigs over de praktijk te kunnen zeggen, de aandrijflijn werkt echter fijn. Dankzij de flippers kun je de vertraging makkelijk bijstellen tijdens het rijden en hoewel de auto nooit uit zichzelf tot stilstand komt, rijd je in de praktijk waarschijnlijk grotendeels zonder gebruik van het rempedaal. De prestaties zijn daarbij keurig en ondanks de tamelijk forse massa die erop rust, kwijt het onderstel zich keurig van z’n taak. Naar eigen zeggen hebben de engineers het onderstel ten opzichte van de bZ4x licht aangepast.
De Solterra voelt in ieder geval stabiel en voorspelbaar, met weinig rol in de koets als het wat sneller gaat. Prima dus. Offroaden kan dankzij X-Mode ook fatsoenlijk, dus ondanks het ontbreken van een boxerroffel hoef je niet bang te zijn om de gebaande paden te verlaten.

Tegenvaller

Tot zover allemaal goed nieuws dus. Voor Subaru is de Solterra misschien wel de meest afwijkende auto die ze de laatste dertig jaar aan het gamma hebben toegevoegd, het blijkt echter een keurige EV te zijn. Toch is er een grote tegenvaller: het trekgewicht. Hoewel men de officiële cijfers nog niet vrij wil geven, weten we van de Toyota-versie dat er 750 kilo aan de trekhaak mag en dat zal bij de Solterra niet opeens het dubbele worden. Gezien de traditionele klandizie wordt dat later dit jaar, als de auto op de markt komt, mogelijk nog een breekpunt.
Overigens komt de Solterra in eerste instantie dan ook alleen met een 1-fase-lader, waarmee er op wisselstroom met maximaal 6,6 kW geladen kan worden. Beter is het dan om te wachten op de versie met 3-fasen-lader die eind dit jaar of begin 2023 komt, tegelijk met de Toyota. De vraag is dan of de Solterra nog voldoende onderscheidend vermogen heeft; in het speelveld tussen de 50.000 en 60.000 euro is het immers behoorlijk druk geworden. Aan de andere kant, de loyaliteit van de trouwe Subaru-rijders heeft ons al eerder verbaasd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (105) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum