Subaru Outback vs. Honda CR-V - Vergelijkende Test
Lonesome cowboys
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zonder de kentekenplaten zou je kunnen denken dat deze dubbeltest in de VS is gemaakt. Dat zou ook veel logischer zijn, want daar zijn de Subaru Outback en Honda CR-V niet aan te slepen. In Europa lopen we echter niet warm voor dit tweetal. Of de geheel nieuwe Outback daarin verandering kan brengen, mag hij aantonen tegenover een licht bijgepunte CR-V.
Precies 333.502 stuks*. Zoveel CR-V’s wist Honda in 2020 te slijten aan Amerikaanse autokopers. Met dit gigantische aantal hoeft de middelgrote SUV van Honda alleen deToyota RAV4 voor zich te dulden in de lijst met verkooptoppers, als we de onder de ‘trucks’ geschaarde pick-ups van Ford, Chevrolet en RAM even vergeten. De Subaru Outback is iets minder populair, maar staat met 153.294 exemplaren nog altijd op de twintigste plek overall. Nog een gegeven dat voor Europeanen nauwelijks is te bevatten: Honda en Subaru zijn in de VS ruimschoots groter dan Volkswagen.
Specifiek in het geval van Nederland zijn de enorme verschillen tussen ‘hier’ en ‘daar’ natuurlijk vooral toe te schrijven aan ons belastingklimaat, dat meedogenloos voorkomt dat auto’s van dit formaat überhaupt een kans maken op een topnotering in de verkoopranglijst. Maar dat vertelt lang niet het hele verhaal, want ook binnen hun categorie zijn de CR-V en de Outback hier echte muurbloempjes. Beide Japanse merken houden echter vol en brengen de nieuwste versies van deze modellen nog gewoon naar Europa, al is het dan vaak een paar jaar na de introductie in kansrijkere regio’s. Dat is zeker het geval bij de Subaru Outback, waarvan de huidige generatie aan de overkant van de oceaan al werd voor gesteld in 2019. De auto in kwestie is helemaal nieuw.
Het is de zesde generatie van de Outback, gebaseerd op de zevende generatie van een Legacy die hier in 2015 wél ten onder ging aan tegenvallende verkoopcijfers. Uiterlijk blijft de auto in grote lijnen trouw aan zijn voorganger, maar dat is toch al niet zo’n speerpunt van Subaru. Het is nog steeds een robuust en functioneel ogende kar, maar hij is wel duidelijk nog stoerder en imposanter dan voorheen. Dat heeft alles te maken met het formaat, want de auto groeide aan alle kanten ten opzichte van zijn toch al niet zo bescheiden voorganger. In de hoogte scheelt het nu nog maar 2 centimeter met de Honda, terwijl dat toch de echte SUV van het stel is. Eigenlijk is de ‘opgehoogde stationwagon’ van Subaru (hoewel er geen reguliere Legacy Wagon meer bestaat) natuurlijk geen directe rivaal van de CR-V, maar als functionele alleskunners vissen ze wel ongeveer in dezelfde vijver. Gelijkenissen zijn er niet alleen in prijs of prestaties, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om binnenruimte. De Outback won op dat vlak eigenlijk niets ten opzichte van zijn voorganger, maar is nog altijd erg ruim. Ruimer ook dan de Honda, maar het verschil is minimaal. Wel is duidelijk dat de Honda zijn ruimte meer in de hoogte zoekt, terwijl het bagageruim van de Subaru over een groter vloeroppervlak is uitgesmeerd.
Op de achterbank is het in beide auto’s goed toeven. Hoofden beenruimte worden in een vergelijkbaar riante hoeveelheid aan geboden, terwijl de Subaru zelfs standaard over een verwarmbare achterbank beschikt. De test-Honda heeft die voorziening als Executive eveneens.
KORTADEMIG
Hoewel de geheel nieuwe Subaru de aanleiding voor deze test was, treedt hier ook een voor modeljaar 2021 wat bijgewerkte Honda aan. Er is meer aluminium gebruikt in het interieur en Honda voorziet ook in nieuwe wieldesigns. Verder heet de hybride voortaan ‘e:HEV’. Die hybride is vooralsnog de enige variant die Honda nog levert in Nederland. Wel is er keuze uit vooren vierwielaandrijving en we kiezen tegenover een Subaru uiteraard voor laatstgenoemde. Dat betekent dat er gewoon een aandrijfas naar de achterwielen gaat, want anders dan bijvoorbeeld Toyota voorziet Honda zijn integraal aangedreven hybride niet van een extra elektromotor op de achteras.
Sowieso maakt Honda eigenwijze keuzes op hybridegebied. De tweeliter viercilinder is niet gekoppeld aan een versnellingsbak en drijft alleen op hogere snelheid direct de wielen aan. Bij lagere snelheden wordt dat klusje aan de elektromotor overgelaten, al draait de krachtbron ook dan vaak mee om te voorzien in voldoende stroom. Technisch gezien rijdt de Honda dan elektrisch en dat gaat mooi soepel en zeker ook voldoende vlot. Toch voelt de auto niet zo rap aan, omdat de motor nogal snel de neiging heeft om veel toeren te maken. Toyota heeft dat gedrag inmiddels aardig onder de knie, maar de Honda voelt daardoor kortademiger aan dan hij eigenlijk is. De Subaru is minder krachtig en ook minder snel dan de Honda, maar doet het juist op dit vlak wel beter. Subaru waagt zich voor de Outback nog niet aan hybridetechniek en voorziet zijn vlaggenschip nog gewoon van een 2,5-liter viercilinder boxermotor zonder elektrohulp of turbo. Wel is die krachtbron stevig vernieuwd. De enige leverbare aandrijflijn levert net even minder vermogen dan voorheen, maar heeft wel meer koppel. Samen met een cvt die schokvrij schakelmomenten nabootst, levert dat een prettig rustige rijervaring op. Tegelijk is de Outback ten opzichte van zijn voorganger opvallend veel strakker gaan rijden.
Het steviger onderstel levert in bochten meer stabiliteit op ten opzichte van de toch wat zompige voorganger, maar betekent ook dat oneffenheden nadrukkelijker worden doorgegeven aan de inzittenden. Met name op lagere snelheden is het effect van die stevige demping duidelijk merkbaar. De grote kracht van de Outback is en blijft gelukkig dat je ook buiten de gebaande paden ermee uit de voeten kunt. Zo voelt dat ook nog steeds, ook omdat de auto robuust overkomt. De enorme bodemvrijheid, de hoge banden en de permanente vierwielaandrijving maken hem hiervoor veel geschikter dan de Honda, die zijn SUVkoets toch vooral heeft om de hoge zit en de ruimte. De Honda is duidelijk zachter en is bij sommige dwarsrichels juist net even té zacht voor het mooie, met name in de neus. De comfortabele afstelling werkt goed voor dit type auto en maakt een prettige reisauto van de CR-V. Maar verwacht zeker niet de lichtvoetige directheid die een Civic biedt.
KNIEVAL
Het markantste nieuwe aspect aan de binnenzijde van de Outback is zonder twijfel het 11,6-inch verticale touchscreen dat in het midden van het dashboard prijkt. Dat scherm is in Nederland standaard en neemt een groot deel van de functies voor zijn rekening, zodat evenzoveel fysieke knoppen konden verdwijnen. Dat ruimt lekker op en het zorgt ervoor dat het Outbackdashboard duidelijk strakker en moderner oogt dan voorheen, zonder dat het nu meteen een designparadijs wordt. Subaru voorziet gelukkig nog in knoppen om de binnentemperatuur te regelen, de traditionele Outback-koper zal dat, net als wij, ongetwijfeld waarderen. Toch heeft de knieval aan de mode belangrijke nadelen. Het scherm reageert niet al te snel, is onoverzichtelijk ingedeeld en is te vaak nodig voor belangrijke functies, zodat je noodgedwongen dagelijks wordt geconfronteerd met de nadelen. Bovendien heeft alleen de topuitvoering navigatie (TomTom), de andere twee moeten het doen met wat je telefoon kan projecteren.
Bij Honda werd het hoofdstuk ‘infotainment’ ongemoeid gelaten en dat is een gemiste kans. Het kleine scherm oogde namelijk een paar jaar geleden al vrij bedaagd en doet dat nu des te meer. Anderzijds is het scherm hier veel meer een secundaire voorziening dan in de Subaru. Het voorziet in navigatie, audio, Android Auto en Apple CarPlay en wat basale instellingen, maar is niet bij elke rit nodig om de auto naar je hand te zetten. De meeste veelgebruikte functies bedien je met knoppen en dat is in de praktijk sneller en bovenal prettiger dan de omslachtige bediening van de Subaru. Verder oogt het CR-V-binnenste nog erg fris. De afwerking is goed voor elkaar, de indeling is logisch en de verfijnde vormgeving is overal consistent toegepast.
Met name dat laatste maakt dat de CR-V net wat hoogwaardiger overkomt dan de Outback, waar bepaalde elementen toch wat uit de toon vallen. De zitpositie is in beide auto’s prima, waarbij de Subaru de hoogte van de Honda opnieuw akelig goed weet te benaderen voor een niet-SUV.
EMIGREREN
Nog een indrukwekkend feitje uit de VS: de Subaru Outback is daar vanaf omgerekend krap € 22.000 te koop en kost hier mini maal € 58.995. Onze ‘Field’ is met € 60.995 nog duurder, maar biedt dan wel een extra stoere aankleding die wat Subaru betreft nieuwe kopers naar dit model gaat trekken.
Een koopje is het dus niet, al moet gezegd dat de standaarduitrusting royaal is. Een zeer uitgebreid pakket veiligheidssystemen en rijhulpjes, adaptieve ledverlichting, elektrisch verstelen verwarmbare stoelen, stuurverwarming, het grote scherm en natuurlijk de vierwielaandrijving zijn allemaal standaard. Wel is er naar Japans gebruik weinig te kiezen; een Field met schuifdak of het Harman Kardon-audiosysteem van topuitvoering Premium is niet mogelijk. Honda hanteert min of meer dezelfde filosofie, maar hier krijg je voor net iets meer dan 60 mille wel de topversie mee naar huis. Die is nog wat rijker uitgerust dan een Outback Field en heeft bijvoorbeeld wél een dik audiosysteem en een panoramadak. Wie kan leven met een iets minder volle auto of zelfs met alleen voorwielaandrijving, kan bij Honda een stuk voordeliger uit zijn dan bij Subaru, want een instap-CR-V Hybrid kost € 45.675. Of 25 mille, maar dan moet je eerst emigreren naar het land waar de CR-V wél in trek is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Subaru en Honda hebben het op de Europese markt niet makkelijk. Toch zijn we blij dat de Outback en CR-V er nog zijn, want ze vergroten de variatie en hebben elk ook zeker unieke kwaliteiten. Dat geldt met name voor de Outback, die net zo stoer is als hij oogt. Als ruige, robuuste stationwagon neemt hij een nagenoeg unieke plek in. De Outback wordt hier nooit een verkooptopper, maar kan wel het perfecte antwoord zijn op de vraag van een kleine groep mensen met heel specifieke wensen. De CR-V is een goede, fijne auto en bovendien iets voordeliger in zowel aanschaf als gebruik. Het evengoed stevige prijskaartje is in het geval van de minder unieke Honda echter lastiger te verantwoorden.
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.