Subaru Legacy B4 (2002) - Op de rollenbank

Eigenzinnig tot op het bot

15 reacties

Video

Dylan Schotman uit Den Helder komt naar de rollenbank met een auto die net zo oud is als hijzelf. En net zo uniek. Een Legacy, maar niet zo maar een. Deze is Japans en eigenzinnig tot op het bot. Maar hoe presteert hij?

Japans goed

Die Dylan kun je wel een echte autoliefhebber noemen, maar hij gaat net een stukje verder dan de meesten. Anders kom je niet thuis met een rechtsgestuurde Subaru Legacy … Wat is het verhaal daarachter, Dylan? "Ik was eigenlijk in de markt voor een Impreza", vertelt hij. "Maar toen kwam deze B4 op mijn pad. Dat vond ik eigenlijk een interessantere auto. Niet dat iedereen nu een Impreza bezit, maar deze heeft helemaal niemand!" Dylan zette zijn tanden in een Legacy van de tweede generatie met dubbele turbo, natuurlijk met vierwielaandrijving. Waarom die, Dylan? "Het is exclusief, het is krachtig, het is Japans goed en het is eigenzinnig. Subaru gaat zijn eigen weg, dat mag ik wel."

Toen ging Dylan een proefrit maken, en … was verkocht. "Ik was meteen weg van deze auto en wilde hem gewoon hebben." De auto was door de vorige eigenaar in 2018 vanuit Japan naar Nederland gehaald. En Dylan stapte in 2022 in. "Ik heb wel meteen een paar dingen aangepakt die niet naar mijn zin waren. De wielen en de remmen heb ik vervangen." Wat doet hij ermee? "Lekker rijden, op pad met vrienden en langs evenementen met de auto."

Behoorlijk comfortabel

Het is fijn kilometers maken met deze Subaru. "Deze generatie Legacy is vooral op comfort gericht. Hij heeft wel de power, en natuurlijk de vierwielaandrijving, maar rijcomfort staat op de eerste plaats." Ghisbert kan deze Japanse exoot wel waarderen. "Die boxermotor past maar net tussen de chassisbalken, het zit lekker vol onder de motorkap met de turbo’s. We gaan het zien." Wát gaan we eigenlijk zien en horen, Dylan? "De auto staat voor 280 pk, maar meestal leveren ze wel iets meer dan de fabriek opgeeft. Dus dan moet 300 of 310 wel in de buurt komen lijkt me", kijkt de jonge eigenaar vooruit. Ghisbert geeft de Subaru de sporen en dat klinkt om te beginnen uitermate gezond, en ook apart. "Een boxermotor in volle inspanning herken ik uit duizenden", schept onze meetmeester op. Maar hij heeft gelijk, dit blok heeft een herkenbare eigenzinnige vibe.

Dan de uitslag. De meter slaat uit tot 289 pk en 363 Nm. Dat is niet wat we hebben afgesproken Dylan! "Ik vind het wel prima hoor. Zo piepjong en vers is hij niet meer, maar het klinkt nog prima. Dus ik ben tevreden. Je ziet in de curve dat de tweede turbo erbij komt bij 4.200 toeren, dat is toch prachtig?!" En weg is de liefhebber met de zeldzame Legacy weer.

Specificaties Subaru Legacy B4

Bouwjaar 2002
Gekocht in/met 2022/144.000 km
Motor 4-cilinder boxermotor , twinturbo
Cilinderinhoud 1.994 cc
Max. vermogen 280 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 343 Nm bij 5.000 tpm
Aandrijving vier wielen
Aantal versnellingen 5, handgeschakeld
Remmen voor/achter gevent. schijven rondom
Gewicht 1.470 kg
0-100 km/h 5,8 s
Topsnelheid nb

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.