Subaru Impreza WRX STi Executive (2008)

Adrenalinestoot

Subaru Impreza WRX STi Executive
Liefst 300 pk en een geavanceerd vierwielaandrijvingsysteem, ziehier de nieuwe Subaru Impreza WRX STi. Met deze auto onder je kont ben je elke dag verzekerd van een forse adrenalinestoot.

Na jarenlang steeds een nieuwe neus op de vertrouwde sedan te hebben gezet, heeft Subaru nu gekozen voor een hatchback-uitvoering. Ondanks de nieuwe vorm zul je ook deze STi niet snel verwarren met een normale Impreza. De enorme taartschep achterop is verdwenen, maar de Japanners hebben niet minder dan vier uitlaatpijpen gemonteerd. En profil vallen vooral de dakspoiler en de 18-inch BBS-wielen op. Aan de voorkant is de oude vertrouwde luchthapper wel gebleven. Bovendien zijn de wielkasten enorm uitgeklopt, zodat er echt wel iets op je afstormt als je dit gevaarte in je spiegels op je af ziet komen.
Instappen in de Impreza voelt als thuiskomen. We rijden de Exclusive-versie van de STi, met onder meer Recaro-kuipen die werkelijk voortreffelijk zitten. Sowieso zit je lekker laag. Het kleine sportstuurtje ligt heerlijk in de hand en de pook zit binnen handbereik. Het interieur is verder erg basic gehouden. Het dashboard bestaat vooral uit hard plastic met wat alcantara-accenten. De klokken zijn alleen zichtbaar als ze verlicht zijn. Dit is erg vervelend omdat ze erg gedimd worden als je de lichten aanzet. Als je dan overdag met je lichten aan rijdt, zijn de meters bijna onleesbaar.


Boxerroffel
De Impreza is voorzien van een keylesssysteem. De startknop vinden we opvallend genoeg aan de linkerkant van het stuur. Als je die indrukt, slaat de motor met een korte blaf aan. De 2,5-liter viercilinder boxermotor met een dikke turbo en intercooler levert 300 pk en 407 Nm. En dat in een hatchback!

Met het Subaru Intelligent Drive in de heftige Sport-sharpstand wordt het volledige potentieel van de motor benut. De Impreza knalt dan vooruit en de toerenteller raast als een bezetene richting het rode gebied. Vanaf ongeveer 3.500 toeren gaat de turbo echt zijn werk doen, alhoewel de klap minder plotseling komt dan in de vorige STi. Het is volgens de fabrikant mogelijk de auto in 5,2 seconden naar de honderd te krijgen. Ons lukte het in 5,9 seconden. Alleen het geluid waarmee dit gepaard gaat, valt ons eigenlijk wat tegen. Gezien het imago van deze auto had het nog wel wat agressiever en harder gemogen.

Het geavanceerde vierwielaandrijvingsysteem stuurt automatisch vermogen naar de wielen die daar het meest om vragen. Maak je met hoge snelheid een krappe bocht naar links en neigt de auto naar onderstuur? Meteen wordt er door de verschillende differentiëlen meer power naar het linkerachterwiel gestuurd en hapt de auto naar de binnenkant. Hierdoor kun je ongelooflijk hard de bocht in. Maak je vervolgens een snelle koerswisseling, dan breekt de kont iets uit, maar dan trekken juist de voorwielen de boel weer in het gareel. Het gevoel in het stuur is top, zodat je precies voelt waar de auto allemaal mee bezig is. Dit zorgt niet alleen voor veel vertrouwen, maar vooral voor onvoorstelbaar veel rijplezier. Als je na een heerlijke rit de Impreza parkeert, dan duurt het slechts een paar minuten voordat je maar één ding wilt: terug die auto in! Dit zorgt wel voor benzinerekeningen waar je scheel van ziet. Dat de auto onzuinig is, is één ding. Maar dat je steeds wilt omkeren om hetzelfde leuke weggetje nog een keer te rijden, dat is helemaal dodelijk.

Video

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza 2.5T WRX STI Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 63.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.457 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 407 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.415 mm / 1.795 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.625 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 750 kg
Banden245/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,5 s / 4,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,0 s / 5,6 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 243 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum