Subaru Impreza
Boxer verliest wilde haren
- Cornelis Kit
- Eerste rijtest
Vijftien jaar lang was de Impreza in de basis een vierdeurssedan. Het is dan ook opmerkelijk dat Subaru de vertrouwde naam nu plakt op een hatchback. Overigens is er wel een sedan, maar vooralsnog is het niet de bedoeling dat die naar Europa komt. Wij moeten ons tevreden stellen met het vijfdeurskoetswerk. Maar dat is dan ook het voornaamste verschil met de vorige twee Impreza-modellen, voor het overige is al het kenmerkende behouden gebleven. Zo heeft ook editie drie een boxermotor en is de auto wederom verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Sterker nog: een tweewielaangedreven variant ontbreekt.
Bescheiden verschijning
Het is even wennen, een middenklasse-hatchback bij Subaru, maar dat is niet het enige. De vormgeving van het vijfdeurskoetswerk vormt een stijlbreuk met dat van andere Subaru's. De grille met de kenmerkende centrale opening – die nog het meest deed denken aan een vliegtuigmotor – is komen te vervallen. Tussen de koplampen zit nu een vrij anonieme opening die aan de bovenkant opgesierd wordt door een stuk glimmend plastic (volgens Subaru nog wel in de vorm van vliegtuigvleugels; de autofabrikant komt voort uit de vliegtuigbouw, vandaar). Het doet hier en daar een beetje Chrysler-achtig aan. De achterkant heeft (net als bij bijvoorbeeld de Hyundai i30) een beetje BMW-trekjes, wat voor een deel komt door de holle vorm van de flanken. Maakt niet uit. Het staat hem goed en de nieuwe Impreza is in het voorbijgaan gewoon een vrij bescheiden verschijning, waar de Japanners niemand mee voor het hoofd stoten. Enne, we hebben hier nog te maken met de basisversies. Later, wanneer het WRX-geweld losbarst, zal de Impreza er krijgshaftiger uitzien.
Binnen is het net als buiten: anders dan de vorige generatie, maar ook niet echt spannend; gewoon keurig en braaf. Hoewel de trend van metaalkleurig kunststof alweer over z'n hoogtepunt heen is, is het op het Impreza-dashboard nog overvloedig aanwezig. Storen doet het echter niet. Verder heeft functionaliteit gelukkig duidelijk geprevaleerd boven fantasie, wat resulteert in een overzichtelijk dashboard, waarop alle bedieningsorganen goed voor het grijpen zitten. Centraal boven op het dashboard zit een display met wat secundaire informatie. Het infotainmentsysteem zit boven aan de middenconsole, maar alle essentiële data vind je gewoon recht voor je. De afwerking is van een hoog niveau: geen rammel of trilling te bespeuren, zelfs niet tijdens de rit die we maakten over de af en toe nog erbarmelijke wegen van Tsjechië. En hoewel je oog in oog zit met veel plastic, is dat geen negatieve kwalificatie voor de materiaalkeuze. Alles wat je beetpakt, voelt prettig en solide aan.
Voor bestuurder en bijrijder is er ruimte genoeg, de stoelen kunnen verder naar achteren dan over het algemeen nodig is en hoofdruimte is er ook genoeg. Op de achterbank zit je evenmin snel met je kruin tegen de hemelbekleding en zolang de voorstoelen niet helemaal in de achterste stand staan (wat niet snel het geval zal zijn) kun je je benen nog vrij fatsoenlijk kwijt.
Minder indruk maakt de bagageruimte. Hoewel hij goed toegankelijk is, valt het volume tegen. Subaru geeft nog geen inhoud op, maar hij oogt een stuk kleiner dan die van bijvoorbeeld een Golf of Focus. Dit komt voor het grootste deel doordat de vloer vrij hoog ligt, en dat is weer een direct gevolg van de achterasconstructie: er gaat voor de vierwielaandrijving namelijk nog een serieus achterdifferentieel schuil onder de Impreza. Een beetje jammer voor een auto die in veel gevallen toch gewoon als praktische gezinsauto ingezet zal worden.
Ondergemotoriseerd
De atmosferisch ademende motoren stonden bij de vorige Impreza altijd een beetje in de schaduw van het turbowerk. Maar daar moet wat Subaru betreft verandering in komen. Vandaar dat bij het nieuwe model wordt afgetrapt met twee ongeblazen boxers, een 107 pk sterke 1,5 liter en een 150 pk leverende tweeliter. Echt onder de indruk zijn we niet van deze machines; anno 2007 verwachten we meer. De 1.5 levert 107 pk, op zich nog best in orde, maar met z'n koppel 142 Nm wil het niet echt opschieten: er is gewoon te weinig trekkracht voor de ruim 1.300 kg wegende auto.
Beter gaat het met de tweelitermotor; 150 pk is prettig en 196 Nm is ook genoeg, alleen komt dat maximum draaimoment pas vrij bij 3.200 tpm en gebeurt er tot die tijd vrij weinig. Voor beide machines, die overigens geen trilling of resonantie te veel geven, geldt dat ze het meest in hun element zijn wanneer ze op toeren gehouden worden.
Op het onderstel is weinig aan te merken. Dat was bij de vorige generatie al goed en de ontwikkelingsafdeling heeft er flink z'n best op gedaan om het ook dit keer weer goed voor elkaar te krijgen. Zo is bijvoorbeeld het subframe van de onafhankelijke achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen nog een stukje stijver geworden. Mede hierdoor staat er een auto die erg goed op de weg ligt.
Bij beide versies waarmee we reden, waren vering en demping mooi met elkaar in balans. Verder is de stuurinrichting prettig bekrachtigd zonder gevoelloos te worden. Je krijgt meer dan genoeg informatie over wat er zich tussen banden en wegdek afspeelt en de auto doet precies wat je hem opdraagt. Mede dankzij de vierwielaandrijving is de Impreza nauwelijks van z'n opgelegde koers af te brengen; de grens ligt erg ver. Als we naar de wielophanging kijken, is de Impreza een heerlijke niets-aan-de-hand-auto. Hij is op dit punt al helemaal klaar voor het te verwachten turbogeweld. Met de prestaties van de twee atmosferische motoren weet het onderstel in elk geval goed raad.
Voor wie meer wil: er komt nog dit jaar in een beperkte oplage een aantal WRX'en van de nieuwe Impreza naar Nederland, maar die 230 pk-versie zal geen deel gaan uitmaken van het standaard leveringsprogramma. Dit in tegenstelling tot de potentere WRX STi. Deze auto met z'n 280 pk turbomotor zal z'n première beleven tijdens de Tokyo Motorshow en in de loop van volgend jaar gewoon bij ons verkrijgbaar zijn. Een prijs voor deze Mitsubishi Lancer Evo-killer is echter nog niet bekend.
Verder zou een versie, die het gat moet dichten tussen de grootste natuurlijk aangezogen versie en het WRX-geweld, mooi zijn, maar die zit er (vooralsnog) niet in. Wel werkt Subaru hard aan een dieselboxermotor, maar wanneer die in de prijslijst zal staan, is nog niet met zekerheid te zeggen.
Wat wel zeker is, zijn de prijzen. Voor de 1.5R geeft Subaru een vanafprijs op van E 19.995 en voor de 2.0R E 24.495.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen