Subaru Impreza 1.5R AWD Luxury (2008)
Kermisauto
Subaru kwam vorig jaar met een geheel nieuwe Impreza. Dat was wel even wennen, want de Impreza als 'gewone' vijfdeurs hatchback, die kenden we nog niet. Met die nieuwe carrosserievorm hoopt Subaru wat meer marktaandeel te kunnen sprokkelen dan met het oude model.
Toeren maken
Wie de Impreza in eerste instantie associeert met een rallykanon, komt nu even bedrogen uit. We gaan op pad met de lichtste 1.5R, maar dan wel in de allerduurste Luxury-uitvoering. Dan moet je het ineens doen met maar 109 pk. Als je vervolgens bedenkt dat deze parelmoeren vriend 1.285 kilo in de schaal legt, weet je dat je geen vuurwerk kunt verwachten. Wanneer je de Impreza vlot door het verkeer wilt laveren, doet hij nog het meeste denken aan een kermisautootje. Het gaspedaal is óf helemaal ingedrukt, óf het is los. Een tussenstand helpt nergens voor. Zelfs bochten kunnen met een gevloerd pedaal worden genomen. Het nieuwe rijden straft-ie af: als je in de derde versnelling de bocht om komt, is er hoegenaamd geen trekkracht voor handen. Toeren maken, luidt het devies. En geen haast hebben.
Ondanks zijn gebrek aan vermogen, boet de Impreza niets in aan zijn eigenzinnige karakter. Zolang je hem maar op toeren houdt, hangt de boxermotor lekker aan het gas. Het geluidje is uniek. Het is jammer dat er zo'n zware auto omheen zit. De zitpositie is uitstekend. Eindelijk weer eens een auto waarin je wat lager kunt zitten; wat dat betreft verloochent de Impreza zijn sportieve afkomst niet.
Wie een lage zitpositie niet op prijs stelt, kan de zetel in hoogte verstellen. Verder heeft de nieuwe Impreza een lekker comfortabel karakter, zoals we dat van Subaru gewend zijn. Wat we ook van het merk gewend zijn, is de on-Japans hakerige versnellingsbak. Maar geen zorgen: desondanks hoef je nooit te zoeken naar het goede verzet.
Dan de vierwielaandrijving: dat is een van de speerpunten van Subaru. Die zorgt voor een auto die niet uit zijn spoor te krijgen is; een ontzettend goed veiligheidsfoefje, vooral als het nat of glad is op de weg. Het AWD-systeem zorgt er ook voor dat Subaru's geliefd zijn bij caravanners. Zelfs deze 109 pk sterke Impreza mag maximaal 1.500 kilo op zijn welvaartsknobbel hebben. Die kampeerders zullen overigens raar op hun neus kijken als ze de bagageruimte verkennen. Daar kunnen ze slechts 301 liter bagage kwijt. De aandrijving zit lelijk in de weg, waardoor de bagageruimte geen diepte heeft.
Weinig erkenning
De Impreza valt in het populaire C-segment, de Golf-klasse, zogezegd. Om de Impreza beter te laten aansluiten bij de algemene smaak, is de nieuwe generatie een hatchback. Toch blijft deze Subaru een kleine speler; inmiddels rijden er nog maar zo'n tweehonderd nieuwe Impreza's rond in Nederland. Deze 1.5 zorgt voor een kwart van de verkopen. De 2.0 is goed voor de helft. De snelle versies zorgen voor de andere helft. Er zijn dus maar weinig mensen die de kwaliteiten van de 'gewone' Impreza erkennen.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Impreza 1.5R AWD Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 24.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 79 kW / 107 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.415 mm / 1.740 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 9,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,0 s / 19,8 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.