Subaru Forester 2.0 Premium (2008)

Hoger job

Subaru Forester 2.0 Premium
Subaru zoekt het letterlijk hogerop met de nieuwste Forester. Hij is elf centimeter hoger dan zijn voorganger, waarmee het merk aansluiting hoopt te vinden in de SUV-divisie.

Het is bijna elf jaar geleden dat Subaru voor het eerst met de Forester op de proppen kwam. Het is een graag geziene gast onder de bezitters van aanhangers en caravans. Wat Subaru betreft, hang je gerust een kar van twee ton aan de trekhaak.

Het uiterlijk van de nieuwe Forester is weinig spraakmakend. De vormgeving van het front sluit redelijk goed aan bij dat van de jongste Impreza, wat ook geldt voor de 'bling-bling'-achterlichten. Voor de rest is het vooral heel behoudend.

Wat bij het openen van het portier direct opvalt, is het blikkerige geluid ervan. Zoiets wekt geen solide indruk. Het dashboard is in dezelfde stijl opgezet als dat van de Impreza. De gebruikte materialen zijn niet zo premium als je zou vermoeden, maar het oogt wel goed. De bediening is eenvoudig, met aan weerszijden van de stuurkolom de welbekende multifunctionele hendels. Een meter voor de temperatuur van de koelvloeistof ontbreekt.

Tijdens de opwarmfase van de motor brandt er een blauw lampje in de toerenteller om je erop te attenderen dat de techniek nog niet toe is aan zware arbeid. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Een steun voor je linker- of rechterarm is er niet. Die in het portier zit te laag en het opbergvak tussen de voorstoelen is eveneens veel te laag. Voor het regelen van een prettig interieurklimaat, heeft de Forester drie grote draaiknoppen. Gemakkelijk te bedienen, hoewel je niet meteen ziet in welke stand ze staan. In het donker gaat dat beter, omdat het rode nokje op iedere knop dan verlicht is. De meet gegevens van de boordcomputer zijn af te lezen op het display boven op het dashboard. Het korte pookje om te kiezen tussen hoge of lage gearing zit op de plek waar je de handrem verwacht.


Iets minder power
De boxermotor in de nieuwe Forester levert vreemd genoeg iets minder power dan het blok in de vorige generatie. We moeten het met 8 pk minder stellen. De machine is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, een automaat is tegen meerprijs leverbaar.
De Forester herken je blindelings als een Subaru door de soepele vering en de ietwat wollige besturing. Rijd je met hoge snelheid over een matige weg, dan wordt de carrosserie onrustig. De softe afstemming brengt het nodige comfort, maar aan de andere kant ook wat onrust. De besturing is weliswaar direct en commando's worden goed opgevolgd, maar 't gevoel is matig. De koets helt in bochten wat over, zij het niet in vervelende mate.

De nieuwe Forester mag dan een maatje groter zijn dan zijn voorganger, hij is niet de ruimste in zijn klasse. Dat neemt niet weg dat het interieur plaats biedt aan vijf volwassenen. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar, dus ook daar kun je redelijk relaxed zitten. De bagageruimte is relatief klein voor dit type auto. Over het zitcomfort op de voorstoelen zijn we niet zo enthousiast. De stoelen bieden matige steun en zijn net iets te klein.

De auto die hier staat afgebeeld heeft het uitrustingsniveau Premium, dat alleen nog is uit te breiden met een handvol opties. Maar in principe is zo'n beetje alles standaard, zelfs xenonlicht en stoelverwarming. Ook alle veiligheidsvoorzieningen staan op het lijstje. Inclusief natuurlijk de vierwielaandrijving. Een elektrisch verstelbare stoel is slechts voorbehouden aan de bestuurder.

Signalement

Merk Subaru
Model Forester 2.0 Premium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 37.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.560 mm / 1.780 mm / 1.700 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.440 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 8,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,9 s / 19,7 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum