Test: Smart roadster-coupé (2003)
Betoverende glimlach
Een hip lifestyle-autootje met een hoog pretgehalte, een sexy verleidertje waarin de snelheid van de pols belangrijker is dan die op de klok. De smart roadster-coupé is een erg leuk, stoer bakkie! Maar uitblinken door dagelijks nut doet ie niet.
Onopvallend door het verkeer cruisen is onmogelijk. Vragende blikken, omgedraaide hoofden en opgestoken duimen; de smart is een aandachtstrekker eerste klas. Van opzij vallen meteen de lage gestalte en de TRIDION-veiligheidskooi op. En met een beetje fantasie zie je in de grijze omlijsting van de koplampen en de grille een grote grijns. De schermen zijn lekker bol en van huis uit staat de smart op stoere 15-inch lichtmetalen wielen. Ons testexemplaar is voorzien van een sportpakket en heeft een maatje grotere wielen. Met kap dicht is het zicht vanuit de smart behelpen. Open rijden is de grote charme van dit autootje. Door zijn vaste achterruit is de roadster-coupé niet volledig te onthoofden. Standaard wordt ie geleverd met een in twee delen afneembare hardtop; ons exemplaar is echter voorzien van een elektrisch bedienbare softtop. Met één druk op de knop open je die. Gedeeltelijk, als een schuifdak, of helemaal. In het laatste geval vouwt ie zich op de 'hoedenplank' op. De twee dakbalken zijn uitneembaar en krijgen dan een plekje voorin. Door de verschillende kleuraccenten en de vrolijke vormgeving, bijvoorbeeld die van de klokken, oogt het binnenste frivool. Instappen is een kunst op zich, want wat zit je laag in die smart! De lengteverstelling van de stoel is de enige mogelijkheid om de zitpositie aan te passen. De beenruimte is verrassend, zodat je dicht genoeg bij het bijna loodrecht staande stuur kan zitten zonder dat je met je knieën in de knoop raakt.
Extra dimensie
De smart heeft een 700 cc driepittertje met turbo, dat 82 pk levert. Daarbij is de roadster-coupé een heuse vedergewicht. De krachtbron laat een aanmoedigende brom horen. Door z'n drie cilinders klinkt hij wat rauw en de turbofluit zorgt voor een extra dimensie. Ook met gesloten dak is de roadster behoorlijk rumoerig. Door z'n turbootje pakt de motor heel lekker op, vooral in hogere versnellingen. Daarbij zorgt de lage zitpositie voor een flinke portie extra beleving; hoe dichter je op het asfalt zit, hoe sneller je dat immers onder je door ziet schieten.
De pret wordt enigszins getemperd door de halfautomatische sequentiële versnellingsbak. Het is een iets snellere versie van die uit de city-coupé, maar echt supersportief is de bak nog steeds niet. Opschakelen gaat wel, maar het terugschakelen duurt net iets te lang.
De smart zet zeker geen sportwagencijfers op de klok. Dat is dan ook niet de insteek. Immers, fun isn't just a straight line. Wat rijdt dit karretje strak! Door z'n lage zwaartepunt, het geringe gewicht en de achterwielaandrijving kun je de kleine roadster ongehoord hard door de bochten sleuren. Als het toch mis dreigt te gaan, grijpt het gedeeltelijk uitschakelbare ESP in. Hij is in eerste instantie veilig onderstuurd. Dat de motor achterin zit, merk je vooral in snelle bochten, dan voelt de voorkant – mede door de iets te vage stuurbekrachtiging – een beetje licht en zweverig. Laat vervolgens het gas los en de achterkant begint zoekneigingen te krijgen.
De smart roadster-coupé is standaard vrij kaal. Smart levert een keur aan opties, zodat de roadster helemaal is aan te passen aan je eigen smaak. Ons testexemplaar is voorzien van een comfortpakket (o.a. stuurbekrachtiging, boordcomputer), een sportpakket (schakelen op het stuur, 16-inch wielen) en een lederpakket (leren, verwarmbare sportstoelen). Tel daarbij de softtop en de radio/cd-speler en je moet 32.360 euro neertikken voor deze roadster. Oefff...
- +Nog meer fun!
- +Soepel motortje
- +Wel héél stoer
- -Traag bij terugschakelen
- -Niet erg praktisch
- -Prijs/uitrusting
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | roadster-coupé 60kW |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 698 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 110 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.427 mm / 1.615 mm / 1.192 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 810 kg |
Laadvermogen | 220 kg |
Banden | 205/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,9s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 122 g/km |