Test: Smart forfour 1.3 pulse (2004)
Jonge, hippe stedelingen worden ouder en krijgen volwassen behoeften. De smart forfour biedt uitkomst: hij stuurt, remt en schakelt goed, is lekker pittig en voldoende ruim. En als klap op de vuurpijl ziet hij er ook nog eens enorm blits uit.
Het is even wennen, een smart voor vier personen. Maar wat een leuke kar, die forfour: opvallend en onderscheidend. De vormgeving sluit mooi aan bij die van de fortwo en de roadster. Dat typische tweekleurenconcept maakt 'm vrolijk, net als de ovale achterlichten en de guitige koplampen in de breed lachende neus. Met de wielen op de hoeken en de schermen eroverheen gedrapeerd, is er geen twijfel mogelijk: dit is op en top smart.
De forfour is 375 centimeter lang en 168 centimeter breed; dat geeft gelijk aan hoe serieus we de forfour als kleine gezinsauto moeten nemen. Helemaal als je naar de binnenruimte kijkt, waarmee hij heel wat concurrenten overtreft. De achterbank is niet alleen in lengte verstelbaar, ook is de hoek van de leuning variabel. Met vier volwassenen een uitstapje maken is dan ook geen probleem, mits er niet veel bagage mee hoeft. Zet de achterbank helemaal naar achteren en je zit zo'n beetje in de kofferbak, waarbij je de benen zowat driekwart kunt strekken. De bank is ook nog eens helemaal tegen de voorstoelen op te klappen, waardoor er een bagageruimte van 910 liter ontstaat.
Eigenzinnig binnenste Smart staat niet alleen om z'n eigenzinnige uiterlijk bekend, maar ook om het speelse interieurdesign. Zo zien we de twee eigenwijze klokjes op het dashboard terug in de grootste smart, net als de bolle ventilatieroosters. Dat het plastic van het dashboard op sommige plekken wat goedkoop aandoet, wordt goedgemaakt door het gebruik van stof en de verschillende tinten. De stoelen zitten prima maar zijn niet in hoogte, en het stuur niet in lengte, verstelbaar. Toch is er een zeer redelijke zitpositie te vinden.
Pittig karretje
Ook onder de motorkap is de hipperik volwassen geworden. Hij wordt aangedreven door een moderne 1.332 cc viercilinder met zestien kleppen. De motor is (evenals de 1.1- en de 1.5-benzinevarianten van de vierdeurs-smart) ontwikkeld in samenwerking met Mitsubishi. Met een vermogen van 95 pk wordt de 945 kilo wegende forfour verrassend vlot voortgesleurd.
De 1.3 reageert gretig op het gaspedaal en trekt als een speer door. Dat gaat vergezeld van een opzwepende, tikkeltje rauwe brom. Pas bij 6.500 toeren is het gedaan met de feestvreugde. De krachten worden naar de voorwielen geleid door een prima handbak met vijfversnellingen. Alleen de verhoudingen van de bak zouden naar onze smaak wel iets dichter bij elkaar mogen liggen.
Het bochtengedrag loopt volledig in de pas met de rechtuitcapaciteiten. De besturing is communicatief, alleen rond de middenstand zou die een tikkeltje directer mogen. Eenmaal in de bocht zorgt het stevige onderstel voor stabiliteit en grip. Pas als je écht te hard gaat, treedt er heel licht onderstuur op. Heel even het gas liften volstaat om de forfour direct weer op het juiste spoor te dirigeren. Dat scherpe, sportieve karakter heeft wel een keerzijde. Hobbels en oneffenheden in het asfalt zijn goed voelbaar binnenin. De forfour trekt de aandacht, als we afgaan op de reacties op straat. Met 17.495 euro kost hij een forse zak duiten, maar we kunnen niet anders concluderen dan dat hij eigenzinnig, stoer en hip is. Van rijden in de forfour worden we gewoon vrolijk.
- +Bijzonder hip
- +Rijdt érg goed
- +Flexibele ruimte
- -Duur
- -Uitrusting
- -Sportief onderstel kost comfort
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | forfour 1.3 pulse |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.752 mm / 1.684 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 945 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 500 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 15,9 s |
Brandstofverbruik | 10,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 138 g/km |