Smart City Coupé cabrio - Op de Rollenbank
Over zekeringen en speling
17 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Doorgaans loopt Ghisbert een beetje te rommelen met dikke auto’s, als er veel elektronica moet worden omzeild om een goede rollenbankmeting te krijgen. Maar ook een Smart blijkt een moeilijk geval. “Deze auto is heel gevoelig op de ESP. Die moet eerst uit voordat we kunnen starten.” Dus duiken we eerst maar eens de computer in en trekken we aan wat zekeringen.
Het zoeken naar de juiste manier om het ESP uit te schakelen, geeft ons mooi de gelegenheid om Abdel Ouahibi te spreken, die zijn Smart heeft meegenomen voor een rondje op de pijnbank. Deze negentienjarige autotechneut in opleiding houdt er een handeltje in brommobielen op na, dus wordt ons gesprek regelmatig onderbroken voor noodzakelijk telefoonverkeer. Het blijkt dat Abdel uit overtuiging Smart rijdt.
“Ik gebruik hem alleen in de stad en daar kun je er verschrikkelijk veel lol mee hebben. Dankzij de turbo voelt hij lekker snel en door de versnellingsbak word je regelmatig lekker in je stoel gedrukt.” Maar denk niet dat hij alleen maar met deze ‘stadsbrommer’ rijdt. “Ik heb ook een Seat Leon FR met meer dan 300 pk. Maar ik geloof toch dat ik het rijden met de Smart uiteindelijk leuker vind.”
CARTER MET PLUG
Abdel is goed op de hoogte van alle kwalen die deze generatie Smart heeft. “Soms zijn er wel simpele oplossingen. Af fabriek heeft deze auto geen aftapplug om de olie goed te kunnen verversen. Er blijft dus altijd wat oude olie achter in de motor. Maar een carter mét plug is voor deze auto gewoon te koop. En die zit er inmiddels dus ook op.”
Verder kan de eigenaar van alles vertellen over het opvoeren van de kleine driecilinder krachtbron. “Er bestaat chiptuning voor. En de motor van de Brabus-uitvoering heeft trouwens een iets andere turbo, die je gemakkelijk op deze auto schroeft.” En dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid om de motor van een Suzuki Hayabusa in de Smart te leggen; dan heb je zo’n 200 pk tot je beschikking. Als we het over dat aggregaat hebben, mengt ook Ghisbert zich in het gesprek. “Zo’n motor koop je al voor zo’n € 500. Maar voordat je daaraan begint: houd er rekening mee dat je Smart dan levensgevaarlijk wordt. Als je een Smart met die motor wilt hebben, kun je beter een Roadster nemen.” Hoe het ESP uitgeschakeld kan worden heeft hij nu ook uitgevogeld: zekering 14 moet los.
GEEN NIEUWE TURBO
Uiteindelijk valt de meting van de Smart wat tegen. Een verklaring is snel gevonden. “Ik denk dat de turbo een beetje speling heeft”, zegt Ghisbert. “Dat is op zich niet gek als een auto al wat kilometers achter zijn kiezen heeft. Als je hem weer helemaal op orde wilt hebben, weet je dus waar je moet zoeken.” Het lijkt wel alsof dat niet tegen dovemansoren is gezegd. Grote kans dat binnen afzienbare tijd weer een snelle Smart rondrijdt. Niet eentje met een nieuwe turbo, maar een met een Hayabusa-motor.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.