Skoda Superb 1.9 TDI Comfort Businessline (2009)

autoreview

Skoda Superb 1.9 TDI Comfort Businessline (2009)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.9 TDI Comfort Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst176.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

27 Maanden en 176dkm later

  • 176.000 km

Het zit erop, mijn tijd met een ruime, prettig rijdende sedan met de ruimte van een grote station. Op het moment van bestellen was de station nog niet op de markt, maar dat is, zo is mijn mening, ook niet echt nodig. De veelgenoemde vijfde/vierde deur voorziet in al mijn vervoersbehoeftes. Van koelkast tot plaatmateriaal, met de vijfde deur open was het geen enkel probleem.

Motorisch:
De auto was bij aflevering gechipt door O.C.S. tuning. De pk's waren van 105 naar 136 gebracht, en ook het koppel steeg naar 350 plus nm's. Hoe de auto zonder zou rijden weet ik dan ook niet, wel reed de auto op de autobahn zonder moeite 235 op de teller, en was inhalen geen probleem, ook niet in de lange vijde versnelling. Doordat het woon werk verkeer 150 km enkele reis betreft is de motor nooit echt koud gebruikt op korte stukken. Daarnaast veel cruise control gereden. Zuinig, ja dat ging wel. Met een gemiddelde van 5,4 liter op 100 km gedurende mijn periode met de auto laat het zich best aanzien. Motor is wel wat brommig wannneer je accelereert maar dat is eigenlijk het enig opvallende. Wel: turboschade bij 100dkm, zodanig dat deze, onder garantie, is vervangen. Overig: twee keer in de twee jaar heeft de katalysator de auto in noodloop geduwd, met wat geduld is dat weer over gegaan.

Interieur:
Opvallend nette materialen waarvan de meeste er nog als nieuw uitzien. Niet ok; de lendesteunverstelling valt regelmatig uit de stoel bij instappen, de kier tussen de ene zijde van de alarmverlichting en de andere, de avondstand van de achteruitkijkspiegel klapt te ver door waardoor je de achterbank ziet, het goedkope materiaal dat is gebruikt voor het openen van het dashboardkastje. Heel ok; de immense ruimte voor kinderen en alles wat daarbij komt, de ruimte overal, de verdere kwaliteitsindruk, de standaard ecc.
Twijfels bij het amundsen systeem, zou het liever niet nog eens installeren. Langzaam, slecht met mobiele telefonie.

Exterieur;
Je ziet aan niets dat de auto al zoveel heeft gereden in de korte tijd. Ontwerp; twistbaar, zeker schuin van achteren maar de neus heeft voldoende uitstraling om dat te compenseren. Alles werkt naar behoren.

Techniek;
Verlichting en verlichting. Dat gaat stuk, zo is mijn ervaring, bij VAG producten. Zou echt leuk zijn om dat eens voor eens en altijd gefixt te zien.

Wanneer nemen?;
Je zoekt een grote, ruime, nette, niet protserige, representatieve auto en vindt het label bijzaak. Dan moet je niet lang blijven vergelijken: ik zou direct voor deze gaan. Vergelijkbaar acht ik een mondeo, die beter op de weg ligt, een passat, die veel duurder is, en een audi A4 die....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.