Skoda Superb 1.4 TSI Greentech Ambition (2012)

Buget-limousine

Skoda Superb 1.4 TSI Greentech Ambition
Met de Superb had Skoda al een aantrekkelijke propositie in de zakelijke markt. Met de introductie van de 1.4 TSI Greentech doet de Tsjechische fabrikant er nog een schepje bovenop. Je krijgt daarmee veel auto voor relatief weinig geld.

De Skoda Superb ziet er niet echt dynamisch uit en daar is een goede reden voor. Skoda heeft alle pijlen gericht op ruimte, en het mag bekend zijn dat de Superb eigenlijk een budgetlimousine is. En geheel in lijn met die gedachte ziet het er voorin redelijk sober uit, maar zijn de zaken niettemin erg mooi afgewerkt. De bediening is eenvoudig en intuïtief, alles zit waar je het verwacht. Je hebt lekker veel vakjes om allerlei spullen op te bergen. Onder de middenarmsteun zit een halve klerenkast en daarvoor nog een vakje dat met een rolluik kan worden weg gewerkt. Ernaast zit de conventionele handrem, waar tegenwoordig vaak een elektronisch exemplaar opduikt. We zijn nog steeds voorstander van de mechanische parkeerrem, omdat je daarbij tenminste voelt wat er gebeurt wanneer je die bedient. De stoelen zijn vrij stevig en bieden een goede zit.

Veel ruimte achterin

Voor de beste zit kruip je in deze auto echter naar achteren. De beenruimte die je daar aantreft, zou zelfs bij eigenaren van een BMW 7-serie of Mercedes S-klasse nog indruk maken. En ook de hoofdruimte is prima. Opvallend is dat de achterpassagiers een eigen display hebben waarop zij de tijd en de buitentemperatuur kunnen aflezen. En nog meer verwennerij: in de portieren zitten kokers verwerkt voor de paraplu. Tot zover de no-nonsensepolicy van Skoda. En dan zijn we nog niet eens klaar met de gekkigheden aan de Superb, want Skoda heeft hem tegelijkertijd sedan én hatchback gemaakt. Normaal gesproken open je alleen het kofferdeksel, maar als je eerst een knop rechts naast de gewone ontgrendeling indrukt, gaat ineens de hele achterkant open. En ook die mogelijkheid is vooral winst voor de mensen achterin, want zo krijgen die 's winters geen koude tocht in hun nek als er even iemand in de kofferbak moet zijn. Tegelijkertijd heb je zo nodig wel het gemak van een hatchback. Dat is goed, want de kofferruimte van de Superb kan heel veel opslokken, en het zou jammer zijn als grote spullen niet door de opening zouden passen.

Schakellui

De 1,4-liter TSI-krachtbron in de Superb voldoet prima. Al bij zeer lage toerentallen heb je een bak power ter beschikking, dus je kunt lekker schakellui rijden. De besturing en het onderstel heeft Skoda eveneens uitstekend op orde. De Superb neigt naar comfortabel, maar laat zich ook sportief rijden. De besturing is vrij communicatief en precies. We reden de Skoda in de Ambition Business Line-uitvoering. Dan krijg je onder meer xenonkoplampen, navigatie, parkeerhulp rondom, klimaatregeling met twee temperatuurzones en cruisecontrol. Onze Superb had twee opties: extra donker glas achter en Connect Pack, dat Bluetooth, media-aansluiting en stuurbediening omvat.

Oordeel

4 sterren

De Skoda Superb combineert een keurige afwerking, heel veel ruimte en een uitstekende motor met een alleszins schappelijke prijs.

Signalement

Merk Skoda
Model Superb 1.4 TSI Greentech Ambition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.838 mm / 1.817 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.761 mm
Massa leeg 1.382 kg
Laadvermogen 663 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 740 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 6,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 15,7 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum