Skoda Superb 1.4 TSI Greentech Ambition (2012)
Buget-limousine
De Skoda Superb ziet er niet echt dynamisch uit en daar is een goede reden voor. Skoda heeft alle pijlen gericht op ruimte, en het mag bekend zijn dat de Superb eigenlijk een budgetlimousine is. En geheel in lijn met die gedachte ziet het er voorin redelijk sober uit, maar zijn de zaken niettemin erg mooi afgewerkt. De bediening is eenvoudig en intuïtief, alles zit waar je het verwacht. Je hebt lekker veel vakjes om allerlei spullen op te bergen. Onder de middenarmsteun zit een halve klerenkast en daarvoor nog een vakje dat met een rolluik kan worden weg gewerkt. Ernaast zit de conventionele handrem, waar tegenwoordig vaak een elektronisch exemplaar opduikt. We zijn nog steeds voorstander van de mechanische parkeerrem, omdat je daarbij tenminste voelt wat er gebeurt wanneer je die bedient. De stoelen zijn vrij stevig en bieden een goede zit.
Veel ruimte achterin
Voor de beste zit kruip je in deze auto echter naar achteren. De beenruimte die je daar aantreft, zou zelfs bij eigenaren van een BMW 7-serie of Mercedes S-klasse nog indruk maken. En ook de hoofdruimte is prima. Opvallend is dat de achterpassagiers een eigen display hebben waarop zij de tijd en de buitentemperatuur kunnen aflezen. En nog meer verwennerij: in de portieren zitten kokers verwerkt voor de paraplu. Tot zover de no-nonsensepolicy van Skoda. En dan zijn we nog niet eens klaar met de gekkigheden aan de Superb, want Skoda heeft hem tegelijkertijd sedan én hatchback gemaakt. Normaal gesproken open je alleen het kofferdeksel, maar als je eerst een knop rechts naast de gewone ontgrendeling indrukt, gaat ineens de hele achterkant open. En ook die mogelijkheid is vooral winst voor de mensen achterin, want zo krijgen die 's winters geen koude tocht in hun nek als er even iemand in de kofferbak moet zijn. Tegelijkertijd heb je zo nodig wel het gemak van een hatchback. Dat is goed, want de kofferruimte van de Superb kan heel veel opslokken, en het zou jammer zijn als grote spullen niet door de opening zouden passen.
Schakellui
De 1,4-liter TSI-krachtbron in de Superb voldoet prima. Al bij zeer lage toerentallen heb je een bak power ter beschikking, dus je kunt lekker schakellui rijden. De besturing en het onderstel heeft Skoda eveneens uitstekend op orde. De Superb neigt naar comfortabel, maar laat zich ook sportief rijden. De besturing is vrij communicatief en precies. We reden de Skoda in de Ambition Business Line-uitvoering. Dan krijg je onder meer xenonkoplampen, navigatie, parkeerhulp rondom, klimaatregeling met twee temperatuurzones en cruisecontrol. Onze Superb had twee opties: extra donker glas achter en Connect Pack, dat Bluetooth, media-aansluiting en stuurbediening omvat.
Oordeel
De Skoda Superb combineert een keurige afwerking, heel veel ruimte en een uitstekende motor met een alleszins schappelijke prijs.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Superb 1.4 TSI Greentech Ambition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.838 mm / 1.817 mm / 1.462 mm |
Wielbasis | 2.761 mm |
Massa leeg | 1.382 kg |
Laadvermogen | 663 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 740 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 6,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 15,7 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb 1.8 TSI DSG / Xenon
- 2011
- 181.106 km

Skoda Superb 1.4 TSI AMBITIION ORIGINEEL NEDERLANDS ECC AIRCO CRUISECONTROL PARKEERSENSOREN BLUETOOTH TREKHAAK LMV ELECTR.STOEL+MEMORY CHROOM 4X ELECTR.RAMEN/SPIEGELS
- 2010
- 256.010 km

Skoda Superb 3.6 V6 FSI DSG 4x4 Youngtimer|Complete Historie|Xenon|Leder
- 2010
- 119.654 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.