Vergelijkende Test: Skoda Scala - Skoda Kamiq
Lager en langer of korter en hoger
Hoe vaker we tijdens onze duurtest met de Scala een Skoda Kamiq zagen rijden, des te vaker viel het ons op dat deze twee modellen wel erg veel onderlinge verwantschap vertonen. Zeker de achterlichtunits lijken sterk op elkaar. Voordat we de Scala inleveren, zetten we zijn cross-overbroer er toch maar even naast.
We hebben bij deze vergelijking te maken met twee verschillende concepten. De Skoda Scala is een lage hatchback, die tussen de Fabia en de Octavia is gepositioneerd, terwijl de Kamiq het SUV-gamma van het Tsjechische merk naar beneden toe afrondt. Geplaatst onder de Kodiaq en de Karoq dus, en zodoende de instapper voor wie zoekt naar een hoge instap en dito zit, gecombineerd met het stoere uiterlijk dat bij dit genre hoort. Met de Scala bedient Skoda andere kopers dan met de Kamiq, terwijl het prijsniveau vergelijkbaar is. Beide modellen staan op het MQB27-platform van de Volkswagen Groep en ook het motorgamma loopt gelijk. En ze zijn ook even breed, maar juist in lengte en hoogte gaan ze elk hun eigen weg. De wielbases komen wel weer zo goed als overeen: tussen de vooren achteras zit bij de Scala 2.649 millimeter, bij de Kamiq is dat 2.651 millimeter. De spoorbreedten zijn identiek. Bij de Scala zit daar wel meer auto omheen, want van voortot achterbumper meet de hatchback 4.362 millimeter, tegen 4.241 millimeter voor de Kamiq. Hier pakt de duurtester duidelijk winst. In de Scala heb je echt veel ruimte, terwijl zeker de beenruimte in de Kamiq achterin niet tegenvalt. Door de grotere overhang achter biedt de Scala ook meer bagageruimte, maar je ziet aan alles dat Skoda bij de Kamiq ook inzette op zo veel mogelijk praktisch gebruiksgemak.
Zo blijven de waarden van het nuchterste merk van de VW Group in ere. Je zou overigens denken dat de cross-over veel meer hoofdruimte biedt, maar ondanks het totale hoogteverschil van zo’n 12 centimeter in het voordeel van de Kamiq zie je dat niet echt terug in de afstand tussen hemelbekleding en zitting. Hier betaalt de Kamiq de tol voor zijn hogere zitpositie, mede door de grotere bodemvrijheid als gevolg van de hogere stand van de carrosserie ten opzichte van de wielen. De afstand tussen zitvlak en bodemplaat is ongeveer gelijk, maar tussen dorpel en asfalt bevindt zich meer ruimte. In de Kamiq zit je daardoor meer op de bok.
UITWISSELBAAR
En zo zijn we vanzelf aanbeland bij andere overeenkomsten tussen de twee Skoda’s, want zitten doe je op hetzelfde meubilair en de dashboards zijn volstrekt uitwisselbaar. Bij zowel de Kamiq als de Scala loopt er een koperkleurig vlak over het dashboard en beide testauto’s zijn gekoppeld aan de Business Edition-uitrusting. De bediening en ergonomie zijn identiek en de prestaties zijn dat ook. We hebben in beide gevallen te maken met de 1.0 TSI, een driecilinder benzinemotor met turbo die 115 pk levert en die luistert naar een luie DSG-automaat met dubbele koppeling. Vooral het late aangrijpen bij wegrijden uit stilstand valt op, waarbij de Scala iets minder druk op de neus lijkt te hebben en daardoor eerder met spinnende voorbanden wegtrekt. De betere grip kan echter ook op het conto van de iets bredere banden van de Kamiq worden geschreven. Die doet het met sloffen van 215 millimeter, terwijl de Scala 205 mm breed rubber heeft en ook op 18-inch wielen staat.
De besturing is in beide gevallen enigszins afstandelijk en er zit door de weke vering behoorlijk wat beweging in de carrosserie. Ook hier weer geen karakterverschillen, zoals ook de prestatiemetingen laten zien dat de twee Skoda’s aan elkaar gewaagd zijn. Zelfs de remwegen zijn even kort. Wel haalt de Scala een hogere topsnelheid. Bij de Kamiq eist de extra hoogte met het toenemen van de snelheid zijn tol. Meer luchtweerstand betekent bovendien een hoger verbruik: met de Kamiq reden we 1 op 13,6 tegen 1 op 14,4 met de Scala.
NERGENS VOOR NODIG
Alles wijst uit dat de overeenkomsten tussen dit Skoda-duo daadwerkelijk zo groot zijn als we verwachtten. De Scala is ruimer en iets zuiniger, de Kamiq biedt door zijn opzet een hogere instap en dito zit, terwijl hij niet noemenswaardig anders rijdt. Hij levert dezelfde prestaties voor hetzelfde geld. Alleen valt de cross-over door zijn hogere gewicht in een andere mrb-categorie. Wie al zijn keuze heeft gemaakt en per se een SUV-achtige wil met een iets stoerdere uitstraling, zal van de Kamiq geen spijt krijgen. Ook niet wanneer de buurman er een gloednieuwe Scala naast parkeert. En het omgekeerde is ook waar. Hoogstens zal de écht nuchtere Scala-rijder misschien opmerken dat zo’n hoogpotige auto als de Kamiq nergens voor nodig is. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.